Fairlane
Alfredo Alfredo skrev:
Kan ingen lägga upp en bild på "den där skruven"?
Det finns mängder av sådana varianter, säkert lika usla allihop. Här har du en länk till en.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Ja det är ju helt klart inget för grovklyvning av monster innan de går att lägga på vedklyven. :crysmile:

Skruvborr används för att borra i trä på arbetsbänk, indikerar att verktyget inte är för tungt arbete.

• Gilla
  • Haha
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
Och till sånt använder jag, ligger vid kaminerna och alltid redo.
Manuell vedklyv av stål med träskaft, använd för att klyva ved vid kaminer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
nino
  • Laddar…
Fairlane
Sån där ved är väl mest intressant som tändved. Jag får min tändved automatiskt när jag klyver. Alltid några smådelar som slits loss. Jag har ett ställ med trådbackar vid kluven så jag kastar ner småbitarna där. Torkar på nolltid och går sen att hälla över i en papperskasse.

• Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Nu är väl den där skruven för borrmaskin tänkt för mindre bitar, inte för +10cm kubbar utan mer för att finspräcka små bitar
Om man har hälsan så pass att man klarar av det så finns det ingenting som är bättre än en yxa att klyva småved med.
Kom nu inte och gnäll om att "ja men vanligt folk kan inte använda en yxa" för enda sättet att lära sig är att använda den och bästa sättet att träna är att klyva småved.

• Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Om man har hälsan så pass att man klarar av det så finns det ingenting som är bättre än en yxa att klyva småved med.
Kom nu8 inte och gnäll om att "ja men vanligt folk kan inte använda en yxa" för enda sättet att lära sig är att använda den och bästa sättet att träna är att klyva småved.
Är helt enig med dig

• Gilla
galento
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Jo men som vanligt är det ju operatören som avgör det mesta. Fel person vid en vanlig sågklinga är ju inte bra det heller. Har svårt att se att olyckor vid dylika skruvar är fler än annat inom vedhantering?
Om vedskruven allmänt bland vedeldare andes farlig grundat på erfarenhet av densamma är det väl löjligt att i tre inlägg fortsätta tramsa om att de är ofarliga.
Det här är Byggahus när det är som sämst.

H heimlaga skrev:
Kom nu inte och gnäll om att "ja men vanligt folk kan inte använda en yxa" för enda sättet att lära sig är att använda den och bästa sättet att träna är att klyva småved.
Jag skulle inte helt hålla med. Den här australienska klyven som dyker upp i annonserna här är faktiskt överlägsen till småved. Man klyver lätt från entumspinnar till så grova som ryms i ringen. Ett barn kan klyva ved ganska riskfritt. Sneda ändar går lika bra som raka.

imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag skulle inte helt hålla med. Den här australienska klyven som dyker upp i annonserna här är faktiskt överlägsen till småved. Man klyver lätt från entumspinnar till så grova som ryms i ringen. Ett barn kan klyva ved ganska riskfritt. Sneda ändar går lika bra som raka.
Den förutsätter tämligen rakvuxen ved utan större kvistar som inte är kärnbunden eller tjurig. Det vill säga overklig fantasived....... eller möjligen sådan ved som rika stadsbor köper i små mängder för hutlösa priser.

Med sådan vedkvalitet som en vanlig vedeldare klyver så skulle den inte fungera och om den mot förmodan skulle fungera så skulle man snabbt slå sönder gjutjärnet.

• Gilla
nino
  • Laddar…
Har köpt på Amazon och kör i mina Bosch 18V.

Går ju inte klyva kubbar men upplever det mer effektivt att klyva större vedträn till mindre för att få dem att torka snabbare. Även för att göra tändved. Fungerar mycket bra.

H heimlaga skrev:
Den förutsätter tämligen rakvuxen ved utan större kvistar som inte är kärnbunden eller tjurig. Det vill säga overklig fantasived....... eller möjligen sådan ved som rika stadsbor köper i små mängder för hutlösa priser.

Med sådan vedkvalitet som en vanlig vedeldare klyver så skulle den inte fungera och om den mot förmodan skulle fungera så skulle man snabbt slå sönder gjutjärnet.
Nejdå. Det går också med kvistar om man vänder rätt. Jag har använt en i flera år. Jag använder en handslägga i stället för den lilla "hammaren " som följer med för extra sving så man klarar också den tjuriga veden. Visst är torr björk lättast att klyva men det funkar med det mesta.
Är man storkonsument av ved så skaffar man antagligen något maskinellt för vedhantering. Den här för oss fineldare med vedspis, kamin eller kakelugn. ;)

H heimlaga skrev:

Kan ju vara gjutstål och därmed tåla om man slår fel.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.