23 371 läst ·
41 svar
23k läst
41 svar
Klyva ved med konisk borr?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Det finns mängder av sådana varianter, säkert lika usla allihop. Här har du en länk till en.Alfredo skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Sån där ved är väl mest intressant som tändved. Jag får min tändved automatiskt när jag klyver. Alltid några smådelar som slits loss. Jag har ett ställ med trådbackar vid kluven så jag kastar ner småbitarna där. Torkar på nolltid och går sen att hälla över i en papperskasse.
Om man har hälsan så pass att man klarar av det så finns det ingenting som är bättre än en yxa att klyva småved med.nino skrev:
Kom nu inte och gnäll om att "ja men vanligt folk kan inte använda en yxa" för enda sättet att lära sig är att använda den och bästa sättet att träna är att klyva småved.
Är helt enig med digH heimlaga skrev:
Om vedskruven allmänt bland vedeldare andes farlig grundat på erfarenhet av densamma är det väl löjligt att i tre inlägg fortsätta tramsa om att de är ofarliga.S Stefan1972 skrev:
Det här är Byggahus när det är som sämst.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Jag skulle inte helt hålla med. Den här australienska klyven som dyker upp i annonserna här är faktiskt överlägsen till småved. Man klyver lätt från entumspinnar till så grova som ryms i ringen. Ett barn kan klyva ved ganska riskfritt. Sneda ändar går lika bra som raka.H heimlaga skrev:
Den förutsätter tämligen rakvuxen ved utan större kvistar som inte är kärnbunden eller tjurig. Det vill säga overklig fantasived....... eller möjligen sådan ved som rika stadsbor köper i små mängder för hutlösa priser.imported_Benno skrev:
Med sådan vedkvalitet som en vanlig vedeldare klyver så skulle den inte fungera och om den mot förmodan skulle fungera så skulle man snabbt slå sönder gjutjärnet.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Nejdå. Det går också med kvistar om man vänder rätt. Jag har använt en i flera år. Jag använder en handslägga i stället för den lilla "hammaren " som följer med för extra sving så man klarar också den tjuriga veden. Visst är torr björk lättast att klyva men det funkar med det mesta.H heimlaga skrev:Den förutsätter tämligen rakvuxen ved utan större kvistar som inte är kärnbunden eller tjurig. Det vill säga overklig fantasived....... eller möjligen sådan ved som rika stadsbor köper i små mängder för hutlösa priser.
Med sådan vedkvalitet som en vanlig vedeldare klyver så skulle den inte fungera och om den mot förmodan skulle fungera så skulle man snabbt slå sönder gjutjärnet.
Är man storkonsument av ved så skaffar man antagligen något maskinellt för vedhantering. Den här för oss fineldare med vedspis, kamin eller kakelugn.
Kan ju vara gjutstål och därmed tåla om man slår fel.H heimlaga skrev:Den förutsätter tämligen rakvuxen ved utan större kvistar som inte är kärnbunden eller tjurig. Det vill säga overklig fantasived....... eller möjligen sådan ved som rika stadsbor köper i små mängder för hutlösa priser.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden