imported_Benno imported_Benno skrev:
Antingen snurrar borrmaskiner eller vedbiten. Eller orkar inte borrmaskinen när det nyper.
Troligen inte så farligt med en klen borrmaskin men heller inte särskilt effektivt.
Typisk reklam för värdelösa produkter.
De gamla skruvklyvarna var ju omtalat livsfarliga. Inte minst om de drevs av kraftuttaget på traktorn.
Jag har även sett såna fastsatta på drivhjulen på en uppallad bil...

Har varit delägare i en skruvklyv men den skrotades pga dess farlighet, vi har klarat oss men det kan vara mer tur.

Protte

Här i trakten är traktordrivna skruvklyvar väldigt vanliga. Man kan fortfarande köpa dem fast numera endast som byggsats för ingen tillverkare vill ta ansvaret för så farliga maskiner.
Olyckorna är många och i vissa fall svåra.
Jag vill inte ha någonting att göra med skruvklyvar. De är för farliga för min smak.

Skall man klyva ved med en klyvskruv monterad i borrmaskin borde man ha en borrmaskin på minst 5kW helst 10kW om det alls skall hända någonting. Problemet är hur man håller i en sådan borrmaskin utan att den tar föraren med på en våldsam svängom och hur man bär omkring ett sådant åbäke. Min stora borrmaskin är på 2kw och den är stor och tung att bära och på gränsen till vad en människa kan hålla emot. En mer en dubbelt större borrmaskin blir för stor.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Har fått hem en skruvklyv….. tror den är på 4kW? Ska testa att spräcka lite grov björk
(80-90cm i diameter” för att sen kunna köra den i hydraulklyven……
Blir till att jobba i t-shirt och utan handskar och se till att inte vara ensam under arbetet….
Alternativet är väl att dela med motorsåg?

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Har fått hem en skruvklyv….. tror den är på 4kW? Ska testa att spräcka lite grov björk
(80-90cm i diameter” för att sen kunna köra den i hydraulklyven……
Blir till att jobba i t-shirt och utan handskar och se till att inte vara ensam under arbetet….
Alternativet är väl att dela med motorsåg?
Motorsåg, kil&slägga eller Fiskars klyvyxa är alla betydligt säkrare för grovklyvningen

• Gilla
Lintto1 och 4 till
  • Laddar…
Skulle vilja få tag i en ”skruv” till grävaren ;)
Men för att spräcka ett tiotal ”stockar” så blir det dyr ved……
Kil har jag testat och det var inte den smidigaste lösningen :thinking: motorsågen känns inte heller som det bästa?
Ska testa den ”livsfarliga” skruven och se…. kanske ger bort stockarna istället eller bär ner dom till ”majbrasan”

T Taxture skrev:
Skulle vilja få tag i en ”skruv” till grävaren ;)
Men för att spräcka ett tiotal ”stockar” så blir det dyr ved……
Kil har jag testat och det var inte den smidigaste lösningen :thinking: motorsågen känns inte heller som det bästa?
Ska testa den ”livsfarliga” skruven och se…. kanske ger bort stockarna istället eller bär ner dom till ”majbrasan”
Kiloar och slägga brukar fungera bra. Våran vedklyvare tynger in kilen hydrauliskt i sidan på klabben. Om jag minns rätt är cylinderdiametern 70 eller 80 mm och hydraultrycket är ganska bra i traktorn. Likväl orkar inte klyvaren med riktigt grov ved och då får man ta till slägga och järnkilar.
Han som uppfann den här klyvartypen började med en kil som han satte fast på grävmaskinsskopan någon gång på 60-talet. Kraften blev inte så stor som man tror där ute i bomändan.

N
Klyvkedja på motorsågen så kan man såga isär stora vedpolkar tills man orkar lyfta dom
Fungerar också bra att såga ett spår i polken och sedan slå in kilarna i spåret.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
N Niq skrev:
Klyvkedja på motorsågen så kan man såga isär stora vedpolkar tills man orkar lyfta dom
Fungerar också bra att såga ett spår i polken och sedan slå in kilarna i spåret.
Veden från ett tiotal stockar delar man lätt med vanlig kjedja på motorsågen, eller som du skriver gör ett spår för klyvkilen, att köpa speciell klyvkjedja verkar kostsamt för det lilla.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Nja, just roterande verktyg likt de där, typ svarv, pelarborr etc. är ju typiska fall där handskar och kläder leder till rätt grova olyckor. Visst, sågar är inte heller bra, men leder ju oftast "bara" till att det som stoppades in i den försvinner, inte att större del av operatören slits in.

(Sök inte på russian lathe accident)

Men ja, ved och skogsbruk är bland de aktiviteter som är farligast i dagens samhälle.
Sök på vad som helst och lägg till ordet "russian" så blir sökresultaten 10 ggr mer chockerande :D

L lordi skrev:
Sök på vad som helst och lägg till ordet "russian" så blir sökresultaten 10 ggr mer chockerande :D
Det är inte chockerande längre. Men när man sett ett par russin roadrage-videor så ser man sig ordentligt om i backspeglarna och håller avstånd till ryskreggade bilar.

• Gilla
BengtH
  • Laddar…
Nu är väl den där skruven för borrmaskin tänkt för mindre bitar, inte för +10cm kubbar utan mer för att finspräcka små bitar

nino nino skrev:
Nu är väl den där skruven för borrmaskin
Kan ingen lägga upp en bild på "den där skruven"?

Ett tips när man ska hugga grov ved är att gå runt biten, alltså skala den varv på varv. Mycket lättare än att ge sig på mitten direkt.
Och om man ger sig på mitten direkt, hugg flera gånger åt olika håll. Ta loss yxan och ta lite från ett annat håll, rätt vad det är brukar de dela sig med bara ett hugg.

Alfredo Alfredo skrev:
Kan ingen lägga upp en bild på "den där skruven"?
Kollade Facebook och Instagram nu men inte fn dök den reklamen upp nu när man ville det... får återkommer

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.