Det är stor skillnad även innom de grupperna.

• Gilla
jonko
  • Laddar…
Jo, inom löv kan det skilja en hel del beroende av växtsätt. Barr tycker jag är ganska lika, förutom att gran oftare har röta som man får se upp med.

D Daniel 109 skrev:
När det blir mjukt och väldigt lätt i torkat tillstond är det inte mycket till ved, men det där ser helt okej ut. De träslag du nämt klarar lagring ganska bra. Andra lövträd kan vara sämre tex björk och al. De murknar fort om de inte torkas.
Stormfälld Björk i augusti; spelar det någon roll om man väntar med att ta hand om det tills vintern( om det blir nå n?) Här i norra Götaland kan det bli först i februari det blir stadigt vinterväder.

• Gilla
RiKr
  • Laddar…
R
Stycka i i lämpliga hanterbara längder , och dra ett par repor genom barken/nävern med motorsågen på längden så
klara det sig bra , då kommer nog utsidan att släppa lite , inget eller lite vatten blir kvar i stammen

Det lär inte hjälpa alls. Det är på tok för fuktig nu för att det ska torka alls. Jag skulle snarare lämnat det så intakt som möjligt för att hindra lite angrepp. Men oavsett hur du gör är det inget problem att vänta. Sikta på att klyva det innan påsk.

• Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
R
D Daniel 109 skrev:
Det lär inte hjälpa alls
Vad menar du med att det inte hjälper alls , klart det är fuktigt nu i luften och torkar inte som på sommaren .
Vatten frystorkar ur bitarna och då måste det finnas något som fukt och väta kan ut genom sedan med angrepp ,
vilken ohyra är verksam nu och dom vill ha tät bark/näver för sitt behov samt att dom är klara med sitt
och i vinter blir det inget angrepp

• Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det lär inte hjälpa alls. Det är på tok för fuktig nu för att det ska torka alls. Jag skulle snarare lämnat det så intakt som möjligt för att hindra lite angrepp. Men oavsett hur du gör är det inget problem att vänta. Sikta på att klyva det innan påsk.
Jodå. visst torkar det. Björk som levde och fälldes i augusti i år är fuktig långt över fibermättnadspunkten. Det räcker att luftfuktigheten är under 100% för att det ska torka, om än långsamt. Däremot tror jag det är minimal risk att det hinner ruttna till vintern oavsett vad du gör. Men att stycka upp stockarna och stapla upp dem så de kommer upp från marken kommer hjälpa till avsevärt.

• Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
Ok
Tack - har försökt att skapa luft under stockarna

R
Lägg något skräp under och trava dom som tecknet # så blir det mycket luft som blåser igenom högen , mycket bättre än en trave med liggande på varandra

Ska kapa och klyva lite ved i helgen, ser man till att det blir luftigt och sedan regntätt ovanifrån torkar det. Men det är ju inte eldningsbart förrän till nästa säsong.
Gamla torrträd av barr fungerar att elda nästan direkt.

Tips: spara en bit ek, för att ha till huggkubbe. Den håller länge.

Ang stormfällda björkar mfl lövträd på sensommarn: veden torkar bättre om löven får sitta kvar i minst några veckor än om det kvistas och kapas upp direkt, om trädet är skilt från roten hjälper löven till att dra ur fukten. Det kallas syrfällning och det lär gå att få torr ved till vintern på så vis. Klyva ved är också lättare vid några minusgrader, -2 är perfekt. Ännu en anledning att lugna sig med de stormfällda.

Det är ju ett otroligt tidsödande att ta sig an en sån här jättebjörk. Den kom ju neddimpande på tomten som ” gefundenes fressen” i o f s. Men jag kan max hantera 50cm-stockar . Och att kapa, bära, klyva såga l stapla en sån tar en halv dag. Nu har jag inte räknat exakt tid. Jag är ju frikostig mot mig själv med raster... honho ho .,,..
Men dessa två björkar ( en jätte och en normal) som blåste ner kommer nog ta 2-3 veckor att ta hand om. Har en liten hobbysåg och klyver manuellt med yxa och kilar.

Om hobbysågen är en mindre motorsåg kapar du snabbt upp den till att börja med. Var lite taktisk och börja med toppdelarna och spara rotänden till sist. Det är i rotänden som det kan finnas sand/skit som snabbt slöar ner kedjan. Det är även den grova delen som tar längst tid att klyva.
Och skulle du inte hinna med allt så har du kanske fixat en stor del, det gamla rådet att "stycka elefanten" i mindre delar.

hsd
Motorsåg, stor eller liten
Glöm inte skyddsbyxor, sågstövlar/kängor, hjäm med visir
En olycka sker väldigt lätt och snabbt med våldsamma skador

• Gilla
Bucken01 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.