Hej!

Jag har ett trähus från 1937 med en plankstomme. På övervåningen har jag ett sovrum där ingången har haft en mycket irriterande hög tröskel. När jag nu är i färd med att renovera rummet har jag bestämt mig för att även ta loss dörren och sänka denna och tröskeln så man slipper slå i fötterna i tröskel hela tiden.

När jag tar bort dörren och tröskeln ser jag att den har villat på syllen(?) och därför är så hög. Vad jag kan se ligger denna i sin tur på golvbjälklarna och är fastspikad med rejäla spikar i detta.

Det jag skulle vilja göra nu är att ta bort en del av detta så att syllen ligger i våg med plankgolvet så att jag sedan kan lägga en låg tröskel på detta.

Eftersom jag är nervös för allt vad kapa i väggar och träkonstruktioner heter i mitt hus vill jag undersöka med er om det är okej att göra detta virke tunnare just här i dörröppningen.

• Renovering pågår, röra, trägolv, vägg, byggavfall, damm och en svart sopsäck i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den skulle jag inte röra. Hellre snickra en specialgjord extralåg tröskel och passa in den utan kilar under.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.