J jawen skrev:
Det är just detta som skiljer dig som hobbysnickare gentemot mig som erfaren yrkessnickare!
Du har inte lösningar på saker!

Om TS hade frågat mig om HUR han skulle gå tillväga OM han skulle använda en bordsåg, så SKULLE jag svara att han får bygga ett litet slagskydd/sågskydd för sin bordsåg när han monterat bort originalskyddet i plast som är för litet.

DÅ hade jag också skickat med denna skiss, som skyddat honom under sågningen och även svarat på andra frågor han kanske hade.

[bild]

Men att dag ut & dag in sitta och tvingas förklara ALLT JÄMT är riktigt tröttsamt, det finns alldeles för många "Vet bäst/Besserwisser" på forumet, så det börjar bli olidligt!

MvH Jawen
Håller med, vad har den där @Ola C egentligen snickrat för något?

Nä men seriöst. Du har fel i princip allting du har skrivit och Ola har rätt i princip allting han har skrivit. I denna tråd alltså, i övrigt vet jag inte.

@Amatörmässig Läs vad Ola skriver och gör så. Även med den metoden är det inte ett ofarligt moment så jag hade rått dig att gå till någon som har bandsåg och be om lite hjälp att komma igång, saker att tänka på etc.

• Gilla
Limpdjuret och 5 till
  • Laddar…
A Amatörmässig skrev:
Absolut!

Inlägget var huvudsakligen för att samla in kunskap. Sen så kommer jag försöka få tag på billigt virke (bortskänkes och lastpallar eller andra källor till brukbart restaurerbart virke) på olika håll, och då kommer jag inte ha samma möjligheter att välja exakta dimensioner
Vad är det du tänker snickra om man får fråga?
Överblivet virke av alla dess slag dyker ofta upp på marketplace och liknande, så att välja dimensioner som kräver (uppenbarligen) krånglig bearbetning skulle jag kalla dumsnålt. Särskilt om det då också resulterar i att du måste skaffa dig fler dyra maskiner som du annars inte skulle ha behövt

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Farstatjej90
S Stuff skrev:
Överblivet virke av alla dess slag dyker ofta upp på marketplace och liknande, så att välja dimensioner som kräver (uppenbarligen) krånglig bearbetning skulle jag kalla dumsnålt. Särskilt om det då också resulterar i att du måste skaffa dig fler dyra maskiner som du annars inte skulle ha behövt
Kan ju vara som med bearnaisesås. Det är godare med egen men arbetsinsatsen motsvarar inte alls skillnaden mot köpt. Trots det finns det vissa som envisas med att laga egen.😅

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A
S Stuff skrev:
Har inte så många konkreta planer än, gillar väl mest tanken av frihet att kunna bearbeta virke på de flesta sätten.

Har så småningom tänkt bygga en sänggavel och några bord och hyllor osv. Tänker att jag när jag väl får en idé för något jag behöver att jag då ska kunna bygga det utan att behöva planera allt för mycket.

Självfallet är det lättaste att skaffa virke i rätt dimensioner på en gång.

I brist på bandsåg kan man klyva rejält breda ämnen med fogsvans. Om du börjar men bordssågen från båda håll så att sågen har ett spår att styra i är det mest armarna som sätter gränsen.

Daniel_N Daniel_N skrev:
Håller med, vad har den där @Ola C egentligen snickrat för något?
Helgen som var gjorde jag tex en bordsskiva med dubbelhäftande tejp, annars brukar jag mest använda spännband o klister. På forumet är jag nog mest känd för att sakna lösningar på saker.

@Amatörmässig din tråd tog rejäl fart, kul på ett sätt men känns som du hamnade mitt i en orkan. Bara fortsätt fråga om det är något, det är sällan en enkel fråga skapar sånt här rabalder.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Limpdjuret och 9 till
  • Laddar…
A
F fiskbuggaren skrev:
I brist på bandsåg kan man klyva rejält breda ämnen med fogsvans. Om du börjar men bordssågen från båda håll så att sågen har ett spår att styra i är det mest armarna som sätter gränsen.
Smart! Det ska jag absolut testa vid tillfälle. Känns rätt säkert att bara såga grunda spår med bordssågen

A Amatörmässig skrev:
Smart! Det ska jag absolut testa vid tillfälle. Känns rätt säkert att bara såga grunda spår med bordssågen
Det är säkrare än djupa spår men eftersom man inte ser sågspåret förrän man är genom är det förstås (extra) viktigt att du inte trycker på med en hand bakom ämnet.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
Ola C Ola C skrev:
Sen är väl den uppenbara risken att man kör väldigt höga snitt utan klingskydd.
OK, jo, det är relevanta risker, men blir lite förvånad över att någon mer erfaren placerar det på nivån "skulle aldrig våga göra så där". Tror vi är rätt många här som kluvit en stående regel eller planka i byggsågen mer än en gång. I byggsammanhang finns det ju sällan tillgång till bandsåg och när motorsågen är nästa alternativ så...

A
F fiskbuggaren skrev:
Det är säkrare än djupa spår men eftersom man inte ser sågspåret förrän man är genom är det förstås (extra) viktigt att du inte trycker på med en hand bakom ämnet.
Ska titta på otaliga videor på YouTube om korrekta matningsmetoder på bordssågen innan jag ger mig på något annat än enkel längdklyvning. Har enorm respekt för sågen; har under min praktik på akutmottagningar sett resultat av flera olyckor orsakade av sågar!

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Eftersom det är så många som vill hjälpa till så kan vi väl köra lite rysk roulette med vår hjälp. Om du talar om var du bor kanske någon kan tänka sig att släppa in dig för att testa lite olika maskiner och metoder. Eftersom jag inte vet var du bor sticker jag ut hakan och säger att du är välkommen hit om norra Stockholm är ditt område.

Någon här jag ska lämna över revolvern till om inte jag redan fått kulan i mig? Ola - tar du honom om han är skåning och Jawen kan väl ta uppland?

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag har klyvsågat mycket från båda sidorna på min Stenberg kombimaskin. Upp till 10 cm skärdjup.
Med klyvkniven monterad och SUVA-skydd. Anhållet är ganska högt och jag använder påskjutare och stöd av alla slag.
Det brukar gå bra. En av de få gångerna det inte gick bra var det tjurigt trä som knep fast så plankan for iväg som ett spjut. Fast man skall ju inte stå i den linjen när man sågar. Som min gamle yrkesskollärare brukade säga: Är man så dum att man står i kastriktningen är det bara bra om en planka krossar könsorganen på en innan man hinner få barn.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Det brukar gå bra. En av de få gångerna det inte gick bra var det tjurigt trä som knep fast så plankan for iväg som ett spjut
Tack för anekdot från verkligheten som visar varför jag tyckte tipset var uselt till en nybörjare på snickeri.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A Amatörmässig skrev:
Hej!

Jag undrar vilket verktyg man ska använda för att klyva plankor på djupet för att få två identiska men lite tunnare plankor. Har en planhyvel så jag kan platta till dem, men om jag har en planka som är 5 cm tjock och bara ska ha 1 cm tjock planka till projektet så är det ju ett fasansfullt slöseri att hyvla bort 4 cm liksom.

Är som mitt namn antyder mycket novis med allt inom snickeri, men vill lära mig.
useless useless skrev:
Bandsåg.
Då det gäller klyvning på bandsåg är det på sin plats att berätta att det finns olika breda blad och att klyva en stor planka med ett 8-10mm brett blad som är avsett att såga runda grejor med funkar dåligt men med ett 20mm blad eller så brett som sågen klarar funkar det bättre

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Som hyfsat avancerad amatör vill jag påstå att allt går utom små barn och trasiga klockor.
Men just denna fråga är ett av de viktigaste stegen i utvecklingen, att dimensionera virket. Att såga till och hyvla en pinne till valfri dimension är ju nyckeln till snart sagt allt snickeri.

Under min utveckling har jag kollat många videor och testat flera varianter.
Bordssågen funkar rätt bra, men den klarar inte så stora djup
Bandsågen är svårare att styra, den vill inte alltid ge raka långa snitt

Numera sågar jag först på bordssågen, ett snitt från varje håll, (det blir alltid raka snitt.)
Sen tar jag ut återstoden på bandsågen. Då styr den automatiskt in i båda snitten från bandsågen och går rakt och vinkelrätt i spåren. (funkar lika bra med fogsvans)-
Visst slösar det bort lite virke, (jag har en 2mm-klinga i bordssågen), men det är det värt.

Visst händer det att sågen nyper, men jag har aldrig fått någon kickback (klen motor, lätt klinga och tjock bräda minska risken för våldsamheter)-
Vanligt sunt förnuft räcker lång för säkerheten, typ "stå inte i skottlinjen"/"inga fingrar nära klingan" osv.
Självklart ökar risken med större maskiner, men så länge man alltid är medveten om att dina maskiner år som husdjur,;så länge du är snäll mot dom försöker dom inte döda dig!

• Gilla
Bomba
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.