Jag har ett dilemma med var bästa placering för en innervägg kan tänkas vara. Vi vill skapa ett lite större trivselrum/samlingsrum på övervåningen och jag har tagit ned en vägg för detta ändamål. Dock innebär det också att ett rum försvunnit helt. Vi behöver det rummet men kommer att göra det mindre för att inte göra avkall på samlingsrummet. Problemet är att antingen måste den nya väggen sluta före ett kattvindsfönster (kattvinden är borttagen), eller mitt i det tvådelade kattvindsfönstret där det liksom delas av på mitten. Då skulle halva fönstret hamna i det nya rummet och den andra halvan i samlingsrummet. Jag känner att det knappt är ett alternativ att placera väggen före fönstret eftersom rummet ifråga då blir mindre än 2m brett. Sätter jag väggen mitt på fönstret blir rummet 2,5m vilket känns betydligt mer rymligt och rimligt eftersom två pojkar skall bo där. Att flytta fönstret är inte ett alternativ eftersom det kraftigt påverkar husets symmetriska estetik utifrån. Att placera väggen på andra sidan fönstret gör för stort avkall på samlingsrummet plus att det då skär mitt i en dörr vid motsatt vägg.
Har jag missat nån möjlig lösning och snöat in på bara två alternativ? Och vad tänker ni generellt om att klyva ett fönster på två rum? Fönstret är lågt, kanske 40 cm högt och 115 cm brett och slutar i knähöjd nedanför ett snedtak.
Har jag missat nån möjlig lösning och snöat in på bara två alternativ? Och vad tänker ni generellt om att klyva ett fönster på två rum? Fönstret är lågt, kanske 40 cm högt och 115 cm brett och slutar i knähöjd nedanför ett snedtak.
Hur är fönstret delat idag?
Är det öppningsbart?
Spontant känns det som ett rätt bra alternativ med ett rum som blir 2.5m brett, då det öppnar upp för mer möbleringsmöjligheter med sängar som ju ofta är strax över 2m
Är det öppningsbart?
Spontant känns det som ett rätt bra alternativ med ett rum som blir 2.5m brett, då det öppnar upp för mer möbleringsmöjligheter med sängar som ju ofta är strax över 2m
Nej, inte öppningsbart utan ett fast fönster. Ja, slutar väggen före fönstret går det inte in ens en säng på den ledden.Dowser4711 skrev:
Har fönstret en karm eller motsvarande i mitten där du vill placera väggen?lärjungen skrev:
I så fall ser jag inga konstigheter alls att dela upp rummet där, givet att vi inte ser det i verkligheten.
Dels så finns det väl krav på att det ska finnas fönster i sovrum (eller iallafall dagsljus),dels så känns ett litet rum utan fönster betydligt mindre än om det har ett fönster.
Blir ju lätt att få känslan av en stor garderob istället för sovrum.
Blir ju lätt att få känslan av en stor garderob istället för sovrum.
I och att det varit en tidigare kattvind var min känsla att det finns ett "riktigt" fönster i sovrummet, så detta behövs då inte ..
Men är det det enda fönstret, ja då faller min idé.
Kan iofs sätta ett fönster i den nya väggen.
Men är det det enda fönstret, ja då faller min idé.
Kan iofs sätta ett fönster i den nya väggen.
Glömde nämna att det finns ett normalstort öppningsbart fönster också i det tilltänkta rummet.Dowser4711 skrev:
Ja, om det redan finns ett fullstort fönster i det blivande sovrummet så fyller det ju ingen funktion i sig. Sätt en blindskiva i fönstret med något roligt motiv utåt så att enbart den ena delen av fönstret blir synlig inåt.
Sedan väljer du själv var du vill sätta väggen för bästa lösning i båda rummen.
Sedan väljer du själv var du vill sätta väggen för bästa lösning i båda rummen.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Regla upp yttervägg för fönster.
Byggmaterial & Byggteknik -
Fukt på insidan av fönster, reverterad vägg
Fönster & Dörrar -
Såga upp hål i källarvägg för fönster.
Fönster & Dörrar -
Behöver jag stadga upp timmerväggen när jag sågar ut fönster.
Lösvirke & Timmerhus -
Kan man sätta egen fönsterfrost/folie på duschvägg av klarglas?
Badrum