Oj, vad jag har velat och fortfarande velar över inköp av klyvsåg, alternativt en combo av kap och klyv. Och bland kombinationerna finns ju både dom varianterna (typ DW743) där klingan kan placeras under bordet samt varianten där det finns ett litet sågbord ovan kapsågen (typ Bosch GTM 12). Som vanligt med kompromisser så blir ju resultatet lite halvdant. Var länge inställd på en Festool CS 50 (hade en till låns och blev frälst), men tyckte det drog iväg lite väl mycket pengar. Har sedan ringat in mitt behov till att främst handla om cirkelsåg (med räls för längre sträckor) och klyv (för lister, plank och reglar). Såg då att Festool hade en tilltalande variant där man kan placera deras sänksåg under ett bord. Bra tänkte jag, det är ju exakt vad jag behöver, för en kapsåg har jag ju faktiskt. Men, det är fortfarande lite för mycket pengar (närmare 15 000:- innan man är klar).

Nu till min fråga: finns det fler tillverkare som erbjuder kombinationen cirkel/sänk- såg med möjlighet till montering i bord? Jag tycker det verkar vara en smutt lösning. Om man söker kombinationen klyv / cirkelsåg alltså...

Jag var till å med inne på att köpa en Bosch GKS 85 och sedan bygga ett eget bord (med 5mm alu-skiva) där jag kan montera maskinen på undersidan. Då har man 2200 Watt och 85 mm sågdjup för drygt 3000:- för maskin + 1000:- för bord samt lite jobb. Verkar det vara en dålig idé? Tänkte till å med att man kan köpa anhållet till Festools bord och använda på den egna konstruktionen. Jag tyckte den var snabb och lätt att jobba med. Jag är medveten om att precisionen och funktionen (typ dragarm) inte kommer att bli likavärdig. Men för mina behov kan det nog räcka långt. Och jag slipper köpa en separat cirkelsåg.

Glad för lite råd och eventuella avhyvlingar som kan göra det lättare att välja.

Tack!

Redigerat:
Jag är inte helt säker på att jag fattar vad du behöver?

Sänksåg med skena + cirkelsåg + bordssåg + kap/gersåg?

Jag har en gammal fräs/klyvkombi från Elu, där spänner fast endera en handcirkel eller fräs under. Problemet med den är att det är rätt mycket jobb att rikta upp handcirkeln efter anhållet. Ska man sen hålla på och byta fram och tillbaka blir det rätt körigt. En sån lösning kräver, för att bli funktionell, en särskild cirkelsåg som mer eller mindre alltid sitter där. För övrigt är den en utmärkt mackapär vill jag tillägga.

Själva idén att bygga sågbord själv är inte alls dum. Har en stor klyvsåg med träram på landet som används ibland och den fungerar väldigt bra. Det är ju lätt att få utmatningsbordet så långt man vill då. Gärna ett par meter för min del.

GKS85 har ingen klyvkniv och det finns ingen att köpa till. Kikade på den sågen i våras och tyckte den verkade rejäl och prisvärd, men när jag upptäckte att den inte har nån klyvkniv blev det big no no. Hur i h-e har de tänkt att man ska hålla en 2200W cirkelsåg med 85mm djup genom tretumsplank utan klyvkniv?? Det fungerar lika illa till ett sågbord, även om man där kanske har lite större möjligheter att sätta dit en själv.

Alltså´: Satsa på separata maskiner. Kanske en Hitachi C7UB + Bosch GTS10?

Förlåt, jag kanske blev luddig i slutänden. Mitt primära behov är alltså en cirkel (eller sänk) såg med skena + klyvsåg. Kapsåg har jag redan.

Aha, ingen klyvkniv på GKS85, det verkar ju dumt... Frågan är om det existerar på någon annan cirkelsåg med kniv, och ordentlig uteffekt?

Att det kan bli lite meckigt att montera dit/av har jag förstått. Nästan oavsett hur man löser fastsättning av maskin mot bord. Det hade ju till å med Festool-åf som motargument till att köpa deras sänksåg + bord. Å andra sidan är jag inte snickerska till yrket, så om det tar 4-5 minuter är det inte hela världen.

Det kanske är så enkelt att separata prylar blir bäst. Det brukar ju vara så med det mesta.

CraneIsland skrev:
Aha, ingen klyvkniv på GKS85, det verkar ju dumt... Frågan är om det existerar på någon annan cirkelsåg med kniv, och ordentlig uteffekt?

Att det kan bli lite meckigt att montera dit/av har jag förstått. Nästan oavsett hur man löser fastsättning av maskin mot bord. Det hade ju till å med Festool-åf som motargument till att köpa deras sänksåg + bord. Å andra sidan är jag inte snickerska till yrket, så om det tar 4-5 minuter är det inte hela världen.

Det kanske är så enkelt att separata prylar blir bäst. Det brukar ju vara så med det mesta.
Separat prylar är bäst, om man har plats och pengar. Tar ingen tid att ställa om, och man har inte problemet med att maskinen sitter aningen snitt i förhållande till anhållet etc.

har du redan en kap/ger så betyder det att kombimaskinerna typ 743 inte är aktuella, vilket är bra då en vanlig bordssåg typ dw744/gts10 är mycket bättre på att vara just en bordssåg. Men de kostar dock en hel del.

Hade jag varit dig hade jag nog satsat på en festool ts55a. De är verkligen toppen. Vi diskuterar dem i denna tråd: http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/105721-saenksag.html

Sen hade jag också investerat i en större hitachi cirkelsåg, tex c7bu som mr handyman tipsade om, en riktigt bra cirkelsåg. Sen antingen bygga ett bord för denna eller köpa en dw744/bosch gts 10.

Rätt säker på att Hitachi C9UB2 har det t.ex. Makita har också några större med kniv.

Det här problemet är ungefär detsamma som när man har en rikt- och planhyvelkombi. Även om man tänker att "Nu riktar jag alla bitar först här och sen planar jag", så kan man vara helt säker på att det är alldeles för många gånger man missat något, och även om man har tiden så tycker jag att det går alldeles för mycket mental energi eller vad man ska kalla det för att man ska stå ut med det.

12000 kr borde kunna ge dig både och, och då har du fått bra av båda varianterna. Känner man för att snåla skulle jag faktiskt köpa en billigare handcirkel än en billigare klyv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.