Hej Byggahusforum

Vi har en terrass som är 12x4m som vi planerar att bygga uterum på ca halva och takterrass andra halvan, men jag vet inte hur jag ska göra med takavvattningen. Just nu finns det ett enda stuprör längst till höger och in vid huset som är kopplat till dagvattenrör, det räcker knappt till hustaket som det är idag, man borde haft två stuprör för ett 12m tak. Jag har tänkt på olika alternativ men osäker på hur bra de är, vad tycker ni eller finns det andra alternativ jag inte tänkt på?

1. Behålla ränna och stuprör för hustaket men får göra hål i takterrassens plasttak. Lägger till en smalare ränna för hela uterum+takterrass med stuprör i marken så det rinner ner i trädgården, kan placeras antingen på väster sida eller höger sida.

2. Jag har möjlighet att flytta dagvatten stupröret som finns idag på höger sida ca 4m fram längs med tegelväggen så att den hamnar längst ut på terrassen. Då tar jag bort stupröret för hustaket och har bara nytt stuprör för uterum/terrasstak kopplat till den. Jag slipper hål i tak, kan koppla ihop hustak med uterum/terrasstak snyggare men då ska ett enda 12m stuprör ta vatten för samtliga tak vilket är klent.

3. Jag flyttar dagvatten stupröret och kopplar till ny hängränna för uterum/terrasstak precis som i alt 2. Men jag tar inte bort hustakets hängränna, utan spegelvänder den så att dess nya stuprör hamnar på vänster sida som leds längsmed uterummets tak, ovanför/parallellt över den låga tegelmuren och ner i trädgården. Fördelen är att jag får två rännor och två stuprör som i alt 1 men slipper hål i terrasstak.

Tacksam för er återkoppling!

• Ritning som visar planerat uterum och takterrass. Uterum markerat på vänster sida, eventuellt nytt tak på höger. Texter: "NYTT UTERUM" och "Ev nytt tak över uteplatsen".
  • Exteriör av en tegelhusfasad med en terrass, sittmöbler, och grönska i förgrunden. Vattenslang rullar upp på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.