22 148 läst ·
31 svar
22k läst
31 svar
Klurig optimering av värmepump
Snabb revidering av mitt inlägg efter att ha sett över pumpstatistiken:
Framledningstemp har ökat 1-2'C (inom felmarginalen)
Delta-T varma sidan 8'C
Delta-T kalla sidan 3'C
Antalet starter ca 17/dygn
Drifttid 64 min/start vid -4'C
Framledningstemp har ökat 1-2'C (inom felmarginalen)
Delta-T varma sidan 8'C
Delta-T kalla sidan 3'C
Antalet starter ca 17/dygn
Drifttid 64 min/start vid -4'C
man ska ha fult öppna termostater föra t pumpen ska joba mot allt vatten i systemet.
stänger en termostat så blir det ju mindre vatten i systemet & det går då fortare at värma upp det övriga vattnet, vilket leder till högre temp & fler stopp.
när sen terostaten öppnar så är det ju masor med kallt vatten som strömar i i systemet & detta leder till fler starter.
Pumpen är byggd för att själv reglera tempraturen, deta för at fålla så låg framlednings temp som möjligt. om du måste reglera med termostater så har du för hög framledningstempratur.
(men ingen regel utan undantag, vist kan man ha termostater i nått enstaka rum)
men om det rörsig om hela övervåningen så skula jag försäka strypa in så termostater inte behövs
stänger en termostat så blir det ju mindre vatten i systemet & det går då fortare at värma upp det övriga vattnet, vilket leder till högre temp & fler stopp.
när sen terostaten öppnar så är det ju masor med kallt vatten som strömar i i systemet & detta leder till fler starter.
Pumpen är byggd för att själv reglera tempraturen, deta för at fålla så låg framlednings temp som möjligt. om du måste reglera med termostater så har du för hög framledningstempratur.
(men ingen regel utan undantag, vist kan man ha termostater i nått enstaka rum)
men om det rörsig om hela övervåningen så skula jag försäka strypa in så termostater inte behövs
"man ska ha fult öppna termostater föra t pumpen ska joba mot allt vatten i systemet.
stänger en termostat så blir det ju mindre vatten i systemet & det går då fortare at värma upp det övriga vattnet, vilket leder till högre temp & fler stopp."
Undrar som nybliven ägare till 1245-8. Om man inte behöver värme i tex källaren, ska man ha termostaterna öppna i alla fall. Kostar det trots allt inte LITE mer att ha fler element på...? Hur mycket rör det sig om i så fall?
stänger en termostat så blir det ju mindre vatten i systemet & det går då fortare at värma upp det övriga vattnet, vilket leder till högre temp & fler stopp."
Undrar som nybliven ägare till 1245-8. Om man inte behöver värme i tex källaren, ska man ha termostaterna öppna i alla fall. Kostar det trots allt inte LITE mer att ha fler element på...? Hur mycket rör det sig om i så fall?
Jag citerade dig CarMan: "man ska ha fullt öppna termostater föra t pumpen ska joba mot allt vatten i systemet."
Det låter ju som att man SKA öppna ALLA termostater. Vad du menar är alltså att alla termostater där man vill ha full värme, skall vara helt öppna, annars stryper man termostaten lite? Men så funderade jag på om det är bra att ha öppna termostater i ex källaren (jag behöver inte värme där) för att det kostar så lite med just värmepump och värmen kommer ju huset till godo i alla fall....
Det låter ju som att man SKA öppna ALLA termostater. Vad du menar är alltså att alla termostater där man vill ha full värme, skall vara helt öppna, annars stryper man termostaten lite? Men så funderade jag på om det är bra att ha öppna termostater i ex källaren (jag behöver inte värme där) för att det kostar så lite med just värmepump och värmen kommer ju huset till godo i alla fall....
det jag menar är att alla termostater alltid ska var fullt öppna, eller helt bort tagna, oavsett hur varmt du vill ha i rumet.
vil du ha kallare i nått rum mot vad det blir när du gör så här så justerar man flödet för den radiatorn
vil du ha kallare i nått rum mot vad det blir när du gör så här så justerar man flödet för den radiatorn
nu vet ja inte om ja missupfattat vad du menar med just termostat, men på ena fördelaren sitter justerstrypningen den du kallar "fasta" på andra fördelaren termostaterna?CarMan skrev:
om man inte har kopplat in givare i rummen utan bara vrider ner termostaten till hälften tillfälligt så är väl det exakt samma som att strypa lite till på den fasta eller??
Nej, det är inte samma sak. Stryper du den fasta så har du ändå ett konstant flöde genom radiatorn. Skruvar du ner termostaten på elementet så har du ingen aning om vilket flöde du har. Termostaten kan vara helt stängd, helt öppen eller något däremellan. För att värmepumpen ska arbeta optimalt vill man ha ett konstant flöde i hela systemet. Det får man inte med nerskruvade termostater.gb79 skrev:
Termostat = temperatur-regulator. För vattenradiatorer är det alltså något som på egen hand kan ändra flödet.
/Hasse
ja men ja är väl tjatig, men om ja vrider ner termostaten på golvvärme fördelaren till hälften under en längre tid då, då är de väl ändå ett konstant flöde??CarMan skrev:
vad ja vill komma till är ju att vattnet kan väl omöjligt veta skillnaden mellan att bli strypt på den fasta instrypningen eller termostaten???
4 varv att justera på den fasta strypningen blir väl 0-100%
1 varv på termostat sidan blir väl oxo 0-100 % eller?
termostaten och den fasta strypningen kan ju sitta på vilken fördelare som, in eller ut beroende på fabrikat och efter som ja inte har några flödesmätare vet ja ju ändå inte vilket flöde som strömmar igenom de olika slangarna.
om ja nu har hittat en bra instrypning för att ha tillexempel 22 grader i vardagsrum, hall och kök som är en öppen yta, om vi då ska va 20 pers på en fest för en kväll och sen känner för att myselda en vecka i sträck säg runt jul eller nåt,
inte skam ska ja behöva känna att det är fel på instrypningen för att det är 26 grader inne utan ja vrider väl ner termostaterna istället för att vrida på den fasta injusteringen...
efter den veckan så öppnar ja dem igen och lagom temp erhålls.
vad är det som är så himla fel på det??? man anpassar ju situationen liksom, vattnet strömmar fortfarande men avger inte lika mycket värme som förut. man behöver ju inte stänga termostaten helt bara för det. och kan man då inte få elektroniska termostater att göra likadant, dvs att aldrig stänga helt?
edit: men ni menar kanske bara termostater som ändrar sig själv? inte en sån som sitter på golvvärmefördelaren när man köper den, allså ingen elektrisk historia utan bara en vridratt 1 varv???
mvh daniel
Redigerat:
golv värme har elektriska termostater som bara kan vara fullt öppna eller fullt stängda.
vanliga termostarer kan sstrypa så som du säger, men då värmepumpen arbetar i 30-40 minuter i stöten & alltid går på full effekt, så är det viktigt även på vanliga radiatorer. Eftersom termostaten kommer att stänga lite hela tiden vart efter tempraturen höjs i radiatorn, vilket påverkar uppvärmningan negativt
vanliga termostarer kan sstrypa så som du säger, men då värmepumpen arbetar i 30-40 minuter i stöten & alltid går på full effekt, så är det viktigt även på vanliga radiatorer. Eftersom termostaten kommer att stänga lite hela tiden vart efter tempraturen höjs i radiatorn, vilket påverkar uppvärmningan negativt
ok då fattar ja att vi pratar om golvvärme med elektriska termostater, men om ja skulle känna mig tvungen att sätta någon sån i något rum, går det inte få termostaten att inte skruva sig hela vägen ner, liksom ha nåt i vägen så den bara kan strypa till hälften eller nåt, för att garantera att den ändå är öppen??CarMan skrev:golv värme har elektriska termostater som bara kan vara fullt öppna eller fullt stängda.
vanliga termostarer kan sstrypa så som du säger, men då värmepumpen arbetar i 30-40 minuter i stöten & alltid går på full effekt, så är det viktigt även på vanliga radiatorer. Eftersom termostaten kommer att stänga lite hela tiden vart efter tempraturen höjs i radiatorn, vilket påverkar uppvärmningan negativt
jo kom på ett fulknep som borde funka, fast de kanske man inte vill ge sig påCarMan skrev:
när man tar av termostathatten från fördelaren så är de ju kvar "metallstången" som sticker upp, det är ju den man skruvar ner så det stänger, om man kapar av den på toppen lite grann så kommer den ju inte stänga helt när man pressar ner den fullt
det måste ju ändå vara det optimala enligt er teori att vattnet måste flöda.
då blir de en tillfällig strypning av flödet om det skulle bli för varmt i rummet om man har rumsgivare, utan att för den skull stänga flödet helt.
mvh daniel