Har en klokca som ställer tiden automatiskt via atomur, normalt brukar den göra det efter max 1 dygn men nu verkar det inte fungera längre.
Har bytt batteriet, aktiverat funktioen men ingen tid ställs.
Någon som har några ideer.
Har svårt att tro att de släckt ned funktionen i tyskaln.

Har svårt att få mina att ställa om sig också. Tror att all trådlös teknik stör ut signalen. Brukar dock ställa in sig rätt efter någon dag.

Det har gått 2 veckor nu jag funderar på att ta med den till en annan plats bara för att prova.

Signalen från tyskland ligger på 77,5Khz, dvs väldigt långt ifrån modern trådlös teknik som ligger på Ghz . Men radio är lurigt, mycket som kan spela in, tex nya byggnader mm,

Den står på samma plats och inget har byggts i närheten.

Jag har en som inte har lyckats ställa tiden på över 7 månader. Vet inte om tyskarna har gjort något med sändaren eller om min mottagare har gett upp.

Det har antagligen med solens (brist på) aktivitet att göra. Få solfläckar gör att långvågssignaler inte hoppar lika långt.

Vi har flera radiostyrda klockor, och de måste vara nära ett fönster för att någorlunda säkert synkas varje timme.
De funkar inte i närheten av viss elektronik, t.ex tjock-TV.

De klockor som inte kan visa när de synkroniserats är ett problem.

Radiosignalerna har lättare att nå fram under sommaren än under vintern, har några klockor med dålig mottagning under vinterhalvåret, är även oftare bättre mottagning på natten än på dan. Om du vet hur din klocka ser ut innuti och du vet åt vilket håll ferritstaven i antennen sitter så ska den sitta med bredsidan mot Tyskland

Verkar inte spela någon roll hur den står.
Hur som helst så bytte jag batterier i termometern som är ansluten till den och då drog jag ur batterierna ur klockan och ställde på auto när ja vaknade på morgonen så hade allt ställt in sig.
Så det verkar fungerar igen.

Efter ett batteribyte i somras så ville min inte gå igång. Stog nog någon vecka.
Skulle ändra lite på automowerns slinga så den stängdes av och då rasslade klockan igång.
Så den är lite känslig för störningar.
Jo, den rasslar då den har visare.

Protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.