Hej,

Jag har en Gardena R160 som är strax över 2 år. Igår hittade jag den i trädgården stående utan att göra något, felmeddelandet var knivdisk blockerad.

Slog av klipparen och kontrollerad disken som snurrar lika lätt som tidigare. Slog på den och lät den starta upp men den körde bara 20 cm och sen pep den, den gjorde så 3 gånger i olika riktningar sen fick jag samma felmeddelande igen.

Är det solklart motorn som behöver bytas eller kan det vara något annat också? Tyvärr har ju butiken där vi brukar lämna in semesterstängt just nu.

Låter som klippmotorn helt klart. Startar motorn och snurrar till eller står den helt stilla? Har varit ute för att motorerna fungerat men varit väldigt klena och stannar lätt. Men även att motorn snurrar på och är helt riktigt men att man inte får någon varvsignal ifrån motorn så datorn tror att den står still. I båda fall är det motorbyte som gäller. Motorn är inte så blodigt dyr och ganska lätt att byta. Man får lossa knivdisk och hasplåt på under sidan för att komma åt skruvarna och sen lyfta upp höjdjusteringsvredet. Snabbt gjort för en som är lite händig.

Redigerat:
Aha misstänkte att det var så ju, ringde Gardena för att höra om de kanske visste på rak arm vad det kunde vara men tydligen har de bara internationellt telefon support och att förklara tekniska termer oförberedd är ingen höjdare så det får bli en annan dag.

Jag ska ta o titta närmare på det imorgon, såg ju att det var rejält skitigt under men man tycker att en sensor som håller koll på om motorn är igång borde sitta förslutet.

Jag kan inte minnas att jag hörde någon motor som varvade upp, man hörde så klart motorerna som styr hjulen efter som den kör lite fram och tillbaka men inget annat.

Ska som sagt ta en titt på det imorgon.

Hittade denna motorn på classe : http://www.clasohlson.com/se/Klippmotor-Gardena-R160/51-1615

S snowjim skrev:
Hej,

Jag har en Gardena R160 som är strax över 2 år. Igår hittade jag den i trädgården stående utan att göra något, felmeddelandet var knivdisk blockerad.

Slog av klipparen och kontrollerad disken som snurrar lika lätt som tidigare. Slog på den och lät den starta upp men den körde bara 20 cm och sen pep den, den gjorde så 3 gånger i olika riktningar sen fick jag samma felmeddelande igen.

Är det solklart motorn som behöver bytas eller kan det vara något annat också? Tyvärr har ju butiken där vi brukar lämna in semesterstängt just nu.
Kolla lagren till hasplåten också, snurrar hasplåten oberoende av knivdisken? Om lagren är dåliga så bromsas knivdisken om och när hasplåten nuddar marken.

Jag har bytt lager till hasplåten 2 ggr på 5 år och min uppförde sig precis så.

Protte

Klipper man väldigt lågt kan det nog bli så som ni säger. Inget jag har varit med om dock. Men att lagrena slits eller rostar ihop är vanligt.

• Gilla
RättochSlätt
  • Laddar…
hasplåten ligger alltid mot gräset oavsett klipphöjd då knivarna sitter ovanför hasplåten.

Protte

Jo men friktionen mot gräset ökar om den är lägre. Gräset blir ju tätare lägre ner.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.