För något år sedan förberedde jag balkongen med en kopplingsdosa till nu när jag ska glasa in och montera en terrassvärmare på väggen. När jag kollar runt verkar de flesta modellerna ha stickpropp men jag vill ha en fast installation och strömbrytare på själva värmaren.
Den enda jag har hittat med reglerbar värme(balkongen är bara 7 m²), strömbrytare och som inte kostar 2 000 är från Kjell. https://www.kjell.com/se/produkter/hem-kontor-fritid/varmare/rubicson-infravarmare-2000-w-p47024
De kan själva inte svara på om det är OK att klippa kabeln. Vad säger ni?
Om det inte märks på inlägget har jag inte tänkt ansluta den till kopplingsdosan själv utan det blir en elektriker som får fixa.
Den enda jag har hittat med reglerbar värme(balkongen är bara 7 m²), strömbrytare och som inte kostar 2 000 är från Kjell. https://www.kjell.com/se/produkter/hem-kontor-fritid/varmare/rubicson-infravarmare-2000-w-p47024
De kan själva inte svara på om det är OK att klippa kabeln. Vad säger ni?
Om det inte märks på inlägget har jag inte tänkt ansluta den till kopplingsdosan själv utan det blir en elektriker som får fixa.
Produkter som diskuteras: "terrassvärmare"
Tipi 147 vedeldad terrassvärmare
Underhållsfri grill och terrassvärmare
5 299 kr inkl moms
Läs mer
Enklast är väl att låta elektrikern sätta ett uttag som styrs av strömbrytaren? Då slipper du ringa honom när du behöver byta värmare eller koppla ur den av någon annan anledning.
Edit: Jag fattade det som att du hade en extern brytare du ville styra med. Ska du styra med strömbrytare på själva värmaren så finns det väl ingen anledning att bygga om den till fast anslutning?
Men i övrigt så tycker jag att det bästa är ett vägguttag styrt av en timer med knapp på väggen.
Edit: Jag fattade det som att du hade en extern brytare du ville styra med. Ska du styra med strömbrytare på själva värmaren så finns det väl ingen anledning att bygga om den till fast anslutning?
Men i övrigt så tycker jag att det bästa är ett vägguttag styrt av en timer med knapp på väggen.
Anledningen är att jag inte vill dra en kabel ner till mitt strömuttag i balkongen, dels blir det fult och dels hittar jag ingen produkt med så lång kabel jag behöver så det blir elektriker ändå. Dessutom vill jag ha möjlighet att koppla in annat i det strömuttaget.useless skrev:
Enklast är väl att låta elektrikern sätta ett uttag som styrs av strömbrytaren? Då slipper du ringa honom när du behöver byta värmare eller koppla ur den av någon annan anledning.
Såhär ser det ut:
Som sagt, sätt ett envägsuttag uppe där du vill ha infravärmaren. Se till att uttaget styrs med timer. Det är väldigt lätt att glömma värmen på, med rediga elräkningar som följd.
Som ett bifynd kan jag notera att du bör reklamera uppsättningen av den där lampan, kabeln ser för eländig ut. Jag undrar också om det är fotot som luras eller om den där apparatdosan verkligen är så djup som den ser ut.
Som ett bifynd kan jag notera att du bör reklamera uppsättningen av den där lampan, kabeln ser för eländig ut. Jag undrar också om det är fotot som luras eller om den där apparatdosan verkligen är så djup som den ser ut.
Tack för svar. Bilden är tagen med vidvinkel så det kan mycket väl se lite djupt ut mot kanterna.
En sista fråga. När ni säger timer, menar ni en separat timer som det finns massor av, eller att det finns uttag med inbyggd timer?
Gällande lampan ryckte jag clipsen för att fixa till väggen lite i efterhand, har inte orkat fixa till
En sista fråga. När ni säger timer, menar ni en separat timer som det finns massor av, eller att det finns uttag med inbyggd timer?
Gällande lampan ryckte jag clipsen för att fixa till väggen lite i efterhand, har inte orkat fixa till
Redigerat:
Typ en sån här strömbrytare :N TexxK skrev:
https://www.elbutik.se/product.html/exxact-timer-omstallbar--2-pol
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden