Har tre stycken vinbärsbuskar som jag behöver klippa ned för å markplanera runt.

Är det för sent att göra detta om bladen börjat komma?
Dom har inte riktigt slagit ut än utan är lite mer än knoppar.

Dom ser för bedrövlig ut i övrigt.. :rofl:

Det är nästan alltid bättre att klippa när bladen har kommit. Däremot är det inte helt lyckat att klippa ner dem helt och hållet, en kraftig gallring är bättre, spara gärna ett fåtal av de yngsta grenarna.

Perfekt!(y)

Dom är så gamla och vilda så det är mest bara gamla grenar utan blad..

Får spara några iaf då.

Tack

BirgitS
Jarlingar Jarlingar skrev:
mest bara gamla grenar utan blad.
Döda grenar kan man ta bort när som helst.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Ja, börja med att ta bort de dödaste och fulaste grenarna och fortsätt tills du hittar några taniga skott nånstans :D

Ska försöka komma ihåg å ta en bild efter jobbet.

"Egentligen" så ska man ju klippa ner vinbär sent på hösten eller på våren innan knopparna börjat svälla. Det stressar busken minst. Men nu bor du ju i Jämtland så du är väl inte alldeles för sent ute. Jag har föryngrat några rödvinbärsbuskar som var rejält risiga när vi flyttade in. Första året tog jag ner dom rätt hårt, tog bort alla halvdöda och risiga grenar men lämnade ett par stycken som hade bra liv i sig. Då kan busken leva vidare på dom grenarna och få kraft att skjuta nya skott under sommaren. Sedan nästa år tog jag bort de äldsta grenarna och gav plats för de nya årsskotten. Sen får man hålla på så under några år och föryngra busken genom att ta bort några grenar varje år, nu börjar den se riktigt hyfsad ut.
Men om dom är alldeles för gamla, uppåt 20-30 år, så kanske det är lika bra att gräva upp dom plantera nya, de håller inte för evigt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Skulle tro att dom är rester från vinbärsodlingen som fanns här på -50 talet...

Flyttade dom med grävaren förra hösten.

Bild av övergrodd mark med gamla vinbärsbuskar, flyttade med grävare, på en lantlig tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

BirgitS
Ta bort de grenar som inte har några blad så blir det nog betydligt enklare att hantera buskarna.
Nästa år i samband med att snön försvinner och det är plusgrader kan du föryngra dem genom att ta bort de grövsta grenarna, ungefär en fjärdedel av det totala antalet, kring 5 cm ovanför jorden för att få ny tillväxt nerifrån, och sen de tre vårarna därefter tar du bort en fjärdedel varje år så att efter fyra år så är samtliga gamla grenar borta.

Då kör vi på det (y)

Har noll gröna fingrar så hade helst velat ta ner alltihop på en gång.. :rofl:

• Gilla
Yaken
  • Laddar…
BirgitS
Ja, det var inte lätt när man var ny med trädgård ;)
Biblioteken brukar ha några bra böcker om grundläggande trädgårdsskötsel.

• Gilla
Yaken
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.