Midsommardagen känns litet avlägsen i dagsläget. Man gör väl litet som man vill och så är det bra med det, även nu denna dag.

T TommyStrandberg skrev:
Det är väl inte så konstigt. Jag går upp klockan 6 även som pensionär men tar det lite lugnare med frukosten och löser tidningen i lugn och ro.
Nej, det är inte konstigt.
Någon som däremot är konstigt är uttalanden som:
"Vem sover till 8 en sommarmorgon oavsett vilken dag det är?"

• Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
P
Z zingo skrev:
Sover till 05.30
Kontorsjobbare? Alla vet väl att riktiga arbetare vaknar senast klockan 05 året runt för de ska iväg och jobba med nävarna ;)

Rkarlsson skrev:
Kontorsjobbare? Alla vet väl att riktiga arbetare vaknar senast klockan 05 året runt för de ska iväg och jobba med nävarna ;)
Det beror på vad du menar med "riktiga arbetare"🤔. Jag är uppvuxen på en bondgård. Där gick vi alltid upp vid 5-tiden för att hinna med djuren innan vi nyduschade åkte eller cyklade till skolan / universitetet vid 7-tiden.🤣😂

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
P
T TommyStrandberg skrev:
Det beror på vad du menar med "riktiga arbetare"🤔. Jag är uppvuxen på en bondgård. Där gick vi alltid upp vid 5-tiden för att hinna med djuren innan vi nyduschade åkte eller cyklade till skolan / universitetet vid 7-tiden.🤣😂
Alla som arbetar med kroppen/händerna. Var rätt tydlig ändå. =)

Rkarlsson skrev:
Haha. Kanske det. Har fria arbetstider och går upp när jag vill. Går upp så tidigt som möjligt för att det är den bästa tiden på dagen. Och lägger mig sent för att det också är en bra tid på dagen. Sover kanske sex timmar i snitt. Sova kan man göra ”sen” 😵

• Gilla
Anonymiserad 239657 och 1 till
  • Laddar…
Maria T
Har också fria arbetstider. Har emellanåt väldigt svårt att sova, väl medicinerat men ändå inte okej.
Om jag vaknar vid 04 och är pigg, inga problem att gå upp och starta dagen. Om jag somnar först vid 04 så tvingas jag till att vakna 08 och kanske ännu är dråsig.
Håller helt med om att (som kontorsarbetare) den bästa tiden är mellan 06-09 när jag får mycket gjort och ingen knackar på dörren för uppmärksamhet.
Tyvärr är jag också en nattmänniska som gärna börjar kolla på en film vid 23-snåret.

Nu har väl hela tråden spårat ut så OT - jag vill helst inte att någon, oavsett veckodag under sommaren, startar sin gräsklippare kl 07.
Efter en bra natt så är jag uppe strax efter 08:10, brygger kaffe och fixar mackor, hämtar tidningen i brevlådan... och sätter mig på uteplatsen runt 08:30.
Om nån startar sin gräsklippare (häcksax, snöplog) då så stör det mig inte det minsta.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Dog verkligen denna tråd?

ClasseClas
Ja, midsommar har passerat typ.

Vänta bara så kommer det en ny tråd sen;
"Köra snöslunga kl 08 på nyårsdagen, varför?"

• Haha
  • Gilla
chrlin01 och 1 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Att hela dagen skriva på tangentbordet och klicka på musen med nävarna och fingrarna på kontoret är alltså vad riktiga arbetare gör. ⌨️
Hur dags de vaknar och när de utför detta arbete med nävarna är en annan sak. Så nog finns det olika arbetstider inom många yrkesgrupper. Men såklart förstår jag vad du menar.⚒️😇
Sen finns det de som tycker att den som inte kan sova inte är trött. Det finns nog en viss sanning i det oxo.😴

P
O O skrev:
Att hela dagen skriva på tangentbordet och klicka på musen med nävarna och fingrarna på kontoret är alltså vad riktiga arbetare gör. ⌨️
Hur dags de vaknar och när de utför detta arbete med nävarna är en annan sak. Så nog finns det olika arbetstider inom många yrkesgrupper. Men såklart förstår jag vad du menar.⚒️😇
Sen finns det de som tycker att den som inte kan sova inte är trött. Det finns nog en viss sanning i det oxo.😴
En kontorsarbetare jobbar med fingrarna och deras värsta arbetsskada är inflammation i armbågsleden. =)

• Arg
Maria T
  • Laddar…
R
Rkarlsson skrev:
En kontorsarbetare jobbar med fingrarna och deras värsta arbetsskada är inflammation i armbågsleden. =)
Ryggen tar inte sällan skada också.

Sedan har vi förstås den psykiska påfrestningen som de flesta "riktiga arbetare" slipper. Det är sällan jag helt kan släppa mitt jobb även om jag inte sitter framför datorn. Under extra stressiga perioder så tar man i praktiken med sig det överallt.

De "riktiga arbetarna" släpper ju dynggrepen eller murarsleven, går hem, och tänker inte mer på jobbet innan de plockar upp verktygen igen dagen efter.

Om vi nu ska vara så där härligt fördumsfulla (felskrivning totally intended) och generaliserande :)

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
P
R RoAd skrev:
Ryggen tar inte sällan skada också.

Sedan har vi förstås den psykiska påfrestningen som de flesta "riktiga arbetare" slipper. Det är sällan jag helt kan släppa mitt jobb även om jag inte sitter framför datorn. Under extra stressiga perioder så tar man i praktiken med sig det överallt.

De "riktiga arbetarna" släpper ju dynggrepen eller murarsleven, går hem, och tänker inte mer på jobbet innan de plockar upp verktygen igen dagen efter.

Om vi nu ska vara så där härligt fördumsfulla (felskrivning totally intended) och generaliserande :)
Den psykiska delen finns såklart hos arbetarna med.
Vilket är en klar nackdel, många arbetarjobb verkar cheferna tro att det är något alldeles speciellt att göra. Så de pressar sönder sina arbetare istället =)

Sen det med ryggont, vem tror du har det värst ;) kontorsnissen eller muraren ?

Rkarlsson skrev:
Sen det med ryggont, vem tror du har det värst ;) kontorsnissen eller muraren ?
Spelar det någon roll varför ryggen går sönder? Kronisk smärta suger oavsett om det är pga för lite eller för mycket arbete. Hur ont endera anledning gör går nog inte att jämföra med någon enkelhet.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
D
anders07 anders07 skrev:
Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...

Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?

Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.

Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
Grannarna hatar dig helt enkelt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.