96 189 läst ·
538 svar
96k läst
538 svar
Klippa gräset kl 08 midsommardagen, varför?
Det finns gott om sådana företag, saken är den att gemene man tycker det är helt ok att bara kapa till en snygg form på våren utan tanke på vart skotten kommer dra åt för håll (och har i mitten av sommaren en häck med skott åt alla håll). Så att betala 5-6k till någon som kommer och gör typ samma sak (enligt betraktaren) men tar längre tid på sig blir svårmotiverat.Rkarlsson skrev:
Det finns med all sannolikhet ingen i vår by som betalar någon för att klippa en häck i 8 timmar. Häcken grannen tar hand om är i ett pedantiskt skick under växtperioden. Och det tar ju som sagt inga 8 timmar.Johanbogg skrev:
Det finns gott om sådana företag, saken är den att gemene man tycker det är helt ok att bara kapa till en snygg form på våren utan tanke på vart skotten kommer dra åt för håll (och har i mitten av sommaren en häck med skott åt alla håll). Så att betala 5-6k till någon som kommer och gör typ samma sak (enligt betraktaren) men tar längre tid på sig blir svårmotiverat.
Slaget under sommaren så säkert, lägger man ner mycket tid på att få tillväxten åt ”rätt håll” så kanske tiden man behöver lägga ner för att hålla den fin minskarRkarlsson skrev:
240 kvm?Rkarlsson skrev:Drygt 500 kvm.
Grannen tar häcken mellan oss, den är totalt 240kvm, då inkl räfsning är det gjort på en timme.
När jag kör rensning ute vid trottoarer och då har det växt ut drygt 30-40 cm mot trottoaren, ca 3,5-4 meter högt säg 300 kvm ungefär, så tar det ca 2,5-3 timmar inkl städning. Dvs borsta även asfalten så det är kliniskt rent. Men då räknar jag såklart inte in 15 minuter till tippen, 5 minuter på tippen och 15 minuter hem.
Så jag vill lätt se den häcken som tar 8 timmar, den var ju bara 2,5 meter hög med.
Om häcken är 6 meter hög så blir det jobbigare än om den är 1,5 meter högK Kirre2 skrev:
Jag håller med dig. Har ett liknande fall Midsommardagen kl 0700. Då sätter en kvinna i 80 årsålder igång och klipper gräs, troligen som hämnd mot närmaste grannen som hade fest på Midsommarafton dock inget som jag stördes av.anders07 skrev:
Nu hör jag inte till de som vaknar med huvudvärk dagen efter midsommar, och jag var själv redan ute på gården, men kl 08 drar en granne igång och klipper gräset och drygt 20 minuter senare är det ytterligare en granne som tycker att det är dags för lite gräsklippning...
Varför gör man så?
Är det för att man själv inte var bjuden på någon fest och bara är gubbsur och vill ta ut en hämnd, eller vill man visa upp sig som präktig som är uppe och "fixar" tidigt "dagen efter"?
Visserligen klipps det väldigt mycket gräs i vårt område, men väldigt sällan så tidigt som klockan åtta på morgonen... Dessutom är ca. hälften av fastigheterna ägda av pensionerade människor så de borde väl överlag inte behöva nyttja helgerna.
Jag riktar frågan till dig, som tycker att gräset ska klippas klockan åtta på morgonen, varför?
Klockan 7 är ändå inte så illa 😀C chrlin01 skrev:
Hobbyelektriker
· E
· 15 400 inlägg
Jag går upp ca 0510 när jag ska till jobbet.
Semester, går till sängs vid tvåhugget, och upp ca 1000.
Gillar ljuset på kvällarna!...sen är det ju tur att folk är olika...!
Semester, går till sängs vid tvåhugget, och upp ca 1000.
Gillar ljuset på kvällarna!...sen är det ju tur att folk är olika...!