Hej. Jag bor i ett mysigt område där de flesta villorna byggdes i början av 60-talet. Jag köpte huset för ca 15 år sedan. På en sidan bor en äldre dam som har vuxna söner som hälsar på då och då och hjälper med snöskottning, gräsklippning, med mera.

Skiss över två tomter med en häck och stenmur emellan. Grannens uppfart markerad med asfalt. Häcken står på den ena tomtsidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mellan våra tomter finns en tät och fin häck (ca 25 meter mot grannen) som troligtvis funnits där i minst 20 år. Som det framgår av skissen står häcken på min sida av gränsen med ca 60 cm höga murstenar nedanför. Med åren har tomt-markeringarna försvunnit så jag kan inte se exakt var tomtgränsen går, men, troligen går den utanför häcken, enligt skiss.

Under tio år klippte jag häcken på båda sidor och tog bort och sopade upp löv och annat på grannens asfalt. Jag höll också efter den lilla gräs-remsan mellan häcken och muren vilket är omöjligt utan att stå på hennes uppfart. Jag har bott i villa med häck runt om förut där det aldrig varit tal om annat är att man sköter sin sida. Anledningen till att jag ändå höll efter grannens sida var att hon, som sagt, är lite skröplig.

För fyra år sedan fick jag ryggproblem. Framåt slutet av sommaren kommer grannen plötsligt och ringer på dörren (vilket aldrig hänt tidigare). Hon säger: "Nu är jag hemma från sommarstugan. Nu kan du sätta i gång och snygga till häcken". Jag förklarade att jag hade problem med ryggen och att de kanske kunde ta över nu. Det har förstås inte hänt. Sedan dess har jag anlitat Veteranpoolen att klippa häcken på både min och hennes sida och samla ihop grenarna, inget mer. Nu växer långt gräs och till och med i skarven mellan stenmur och asfalt låter hon ogräset växa trots att hon är pedant i övrigt. Som framgår av bilden ser det väldigt fult och ovårdat ut.

Som jag skrev ovan har hon två stora, starka söner som ofta jobbar på gården men de rör inte gräset. Det vore väldigt intressant att få synpunkter på hur ni ser på situationen. Vad är ”rätt” och vad är ”fel”? Hur skulle ni hantera det?

• Häck och stenmur längs asfaltväg, med långt gräs och ogräs mellan muren och vägen. Grön och tät växtlighet på häcken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
  • Wow
Jontha
  • Laddar…
M Moxie22 skrev:
Hur skulle ni hantera det?
Prata vänligt och undrande med grannen. Och eller grannens barn. Det går alldeles säkert att komma överens så alla blir nöjda.

M Moxie22 skrev:
Vad är ”rätt” och vad är ”fel”?
"rätt" är att båda parter är nöjda. Allt annat är "fel".
Vad lagen säger spelar ju ingen roll så länge ni som goda grannar är nöjda. Så "rätt" är att se till att komma överens.

• Gilla
anders.Nordsvahn
  • Laddar…
Claes Sörmland
Försök komma överens.

Grannens vuxna söner är kanske inte ett dugg intresserade av att ägna sin fritid åt att underhålla gamla mammas trädgård men gör en insats för hennes välbefinnande gällande det mest akuta, gräsklippning, snöröjning o s v? Men att klippa grannens häck står nog inte överst på en sådan tänker jag.

Formellt är det din häck och ditt skötselansvar om häcken står rotad på din fastighet. Det innebär att du själv avgör hur ofta du vill beskära häcken. Grannen har enligt jordabalken rätt att beskära grenar som skjuter in på hennes fastighet. Troligen har du en rätt att gå in på grannens tomt och klippa häcken eftersom det har skett under lång tid, se HD-fallet Oxelhäcken. Men som skrevs ovan, juridiken löser inte detta utan era överenskommelser.

• Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Formellt är det din häck och ditt skötselansvar om häcken står rotad på din fastighet.
@Claes_Sörmland har ju rätt. Moraliskt anser jag att TS bör sköta häcken som står på TS' mark. Själv eller med inhyrd arbetskraft. Anser TS att detta är betungande finns alltid alternativet att ta bort häcken.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Är det din häck så kan du helt enkelt ta bort den en gång för alla.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Grannens Häck
Jag förstår inte grejen, enligt skissen är ju häcken hel på din tomt. Alltså dina beslut och ditt ansvar.

• Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
Äh, låt häcken växa ut till gränsen så får grannen sköta den sidan som hon vill.

• Gilla
Stocken01 och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Du ser ju inte sidan mot grannen så bara låt det vara om du inte vill klippa det. Du har ingen skyldighet att klippa det.
Bråka inte mer med grannen utan säg bara att du har ryggproblem och tyvärr inte kan längre...

• Gilla
MichelleW och 12 till
  • Laddar…
Om det stämmer att grannen tycker att det är dags att klippa för att denne är tillbaka från semestern hade jag fått kortslutning. Denne har väl ingenting att säga till om när du skall klippa din häck.

Nä det där är en fräckhet som man tyvärr hör talas om.

• Gilla
Swedejohn och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Du sköter väl din häck precis som det behagar dig.

Försök komma överens med grannen. Annars har du ju möjlighet att anlita någon att sköta den eller att ta bort den helt enkelt. Eller bara låta den vara.

De kanske tycker att det ser snyggt ut? Jag tycker det igenvuxna ser fint ut. Tillräckligt fint för att inte palla klippa.

Din häck, dina problem. Har grannen åsikter, så låt dom lösa det själva med ditt godkännande.

Jag behöver en röd ring, vart är det ovårdat?

• Gilla
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Jag behöver en röd ring, vart är det ovårdat?
TS har lagt till en bild i sitt inlägg.

J Jontha skrev:
TS har lagt till en bild i sitt inlägg.
Jo jag ser bilden på häcken på muren men jag ser inte något som är ovårdat och fult. Det är ju en klippt häck som följer kanten på muren.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.