1 628 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
Klippa avenbok häck tidigt på säsongen
Hej!
Har en häck i avenbok som planterades för ca 15 år sedan. Den har klippts varje år, men har efter årens lopp blivit väldigt bred. Klippte ner ena sidan förra året rejält och försökte t bort alla grenar som växte åt fel håll, dvs utåt och inte längs med häcken. Sparade då ena sidan av häcken oklippt för att inte få för mycket insyn.
I år tänkte jag ge mig på den sidan som jag inte klippte förra året och har en tanke på att klippa den på samma vis men tidigt på säsongen, innan den har sin tillväxtperiod. Detta för att den ska växa så mycket som möjligt under säsongen efter den hårda beskärningen. Grenarna är idag ca 50-60 cm och växer mestadels ut från stammarna med blad endast längst ut på grenarna.
Hur tidigt kan jag ge mig på den? Tänkte alltså inte hålla mig till JAS utan beskära den nu i april eller kanske i maj.
Har en häck i avenbok som planterades för ca 15 år sedan. Den har klippts varje år, men har efter årens lopp blivit väldigt bred. Klippte ner ena sidan förra året rejält och försökte t bort alla grenar som växte åt fel håll, dvs utåt och inte längs med häcken. Sparade då ena sidan av häcken oklippt för att inte få för mycket insyn.
I år tänkte jag ge mig på den sidan som jag inte klippte förra året och har en tanke på att klippa den på samma vis men tidigt på säsongen, innan den har sin tillväxtperiod. Detta för att den ska växa så mycket som möjligt under säsongen efter den hårda beskärningen. Grenarna är idag ca 50-60 cm och växer mestadels ut från stammarna med blad endast längst ut på grenarna.
Hur tidigt kan jag ge mig på den? Tänkte alltså inte hålla mig till JAS utan beskära den nu i april eller kanske i maj.
Ok, tack för svar!Claes Sörmland skrev:
Bor i Stockholm så kan vara risk att det är försent. Kan man testa på något vis?
Klicka här för att svara