Hej!
Har en häck i avenbok som planterades för ca 15 år sedan. Den har klippts varje år, men har efter årens lopp blivit väldigt bred. Klippte ner ena sidan förra året rejält och försökte t bort alla grenar som växte åt fel håll, dvs utåt och inte längs med häcken. Sparade då ena sidan av häcken oklippt för att inte få för mycket insyn.

I år tänkte jag ge mig på den sidan som jag inte klippte förra året och har en tanke på att klippa den på samma vis men tidigt på säsongen, innan den har sin tillväxtperiod. Detta för att den ska växa så mycket som möjligt under säsongen efter den hårda beskärningen. Grenarna är idag ca 50-60 cm och växer mestadels ut från stammarna med blad endast längst ut på grenarna.

Hur tidigt kan jag ge mig på den? Tänkte alltså inte hålla mig till JAS utan beskära den nu i april eller kanske i maj.

Claes Sörmland
Ska du beskära när när den är vilande så ska den vara just vilande, alltså före dess savstigning. Så i stora delar av landet är det väl sent nu eller sista chansen de kommande dagarna. Maj är uteslutet.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ska du beskära när när den är vilande så ska den vara just vilande, alltså före dess savstigning. Så i stora delar av landet är det väl sent nu eller sista chansen de kommande dagarna. Maj är uteslutet.
Ok, tack för svar!
Bor i Stockholm så kan vara risk att det är försent. Kan man testa på något vis?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.