Hej alla,

Min sambo och jag har planterat en avenbokshäck nu i maj. Det var 10 st/bunt, ca 30-40 cm höga.
Har läst att man bara ska klippa den på sidan, och först på toppen när den nått önskad höjd. Men hur funkar det i praktiken, då en del av våra plantor bara är en enda "pinne" rakt upp, med blad på. Kommer den förgrena sig även om vi inte klipper den, (för det finns ju inga sidorgrenar att klippa)?

Tacksam för svar

De kommer, som du säger de är bara 30-40 cm än. Om planteringen är ok, och den etablerar sig bra så börjar det röra på sig snabbt. Och lämna toppen ifred tills den nått den höjd ni vill.

Så här i tidigt är det inte så mycket att gå ut med häcksaxen och trimma av sidorna som att gå runt med sekatören och klippa det som finns.

/Kalle

Precis som kalleman säger - klipp inget detta år men använd sekatören nästa år och då bara grenar som växer utåt. Det är en snabbväxande häck. Kosta på er bambupinnar som är så långa som ni tänker den slutliga höjden exkl det som skall ner i marken. Bind gärna med bastband och kolla av ngn gång året att de inte fastnar i veden. Häcken blir på sikt snyggare om man binder upp den även om många hoppar över detta moment. Jag har testat bägge sätt och den uppbundna blev bra mycket snyggare.

Ok, men ni menar att de som än så länge bara är EN gren rakt upp, automatiskt kommer förgrena sig och bli tät där nere, trots att det än så länge inte finns några sidoskott ?

Sidogrenar kommer de att få, sen stimulerar man den vidare förgreningen genom att beskära.

Jag tror inte ni behöver vara oroliga. ;)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.