Byggahus.se

Klinkersval

1. N
    Medlem · 139 inlägg

Nickolina

Medlem
    Hej alla! Vi ska lägga nytt golv i köket. Ekparkett, men tänker nog lägga klinkers vid diskbänk och spis. Vi har bänkskiva i körsbärslaminat och olikfärgat kakel i grön-brun-grå nyanser. Köksluckorna är vita (något bruten vit färg). Nu är frågan, vilken färg ska man välja på klinkersen på golvet? Jag har varit inne på att framhäva någon av färgerna i kaklet. (Man kan nog uppleva kakelfärgen olika beroende på vilka färger man sätter till). Efter att ha läst lite här på forumet blir jag osäker på om man istället ska gå efter färgen på bänkskivan. Men det blir nog inte så bra till ekgolvet..... Ja, funderingarna är många! Kan tillägga att väggarna ska målas eller tapetseras om i något enfärgat (eftersom kaklet är olikfärgat). Blir även glad åt tips på färg till väggen som blir snyggt till det övriga!?

2. D
    Medlem · 233 inlägg

Dahlino

Medlem

Re: Klinkersval

nu kanske jag låter tråkig men då ni har en hel del färg i köket ( kaklet) så tycker jag nog att ni ska välja ett grått klinkers (passar till kaklet) och en ljus färg på väggarna, kanske i samma nyans som färgen ni har på luckorna. tänk på att inte ta för mycket olika färger då det hela kan bli ganska flurrigt! lycka till! :)

3. Robert_Maria
    Medlem · Västmanland · 2 232 inlägg

Robert_Maria

Medlem

Vi kommer också ha en blandning av ekparkett och klinker. Vi har hittat ett väldigt vackert röd-brunt-grått-svart, svårt att förklara färgen. Hur som helst så går parkett och klinker ihop väldigt vackert och det är där jag tror att man ska matcha ihop färgerna. På golvet alltså. ;)

4. N
    Medlem · 139 inlägg

Nickolina

Medlem

Tack för svaren! Måste bara tilllägga att kaklet (märkte när jag läste det att det lät väldigt färgglatt ???)inte upplevs så färgglatt. Det är dova färger och matt yta.
    Maria-Robert, du har inte någon bild på klinkersen, det låter som det kanske kunde passa hos oss också!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.