4 760 läst ·
16 svar
5k läst
16 svar
Klinkers på spånskiva (flytande)
Sida 1 av 2
hej tror ni det fungerar att lägga klinkers på spånskiva som är flytande?
Har hört att man inte skall lägga på spån då det flexar, men mitt spån litter inte reglat utan flytande på frigolit så det bör inte kunna flexa.
Klinkersbutiken sa att man kan blanda i något Flex material i fixet om man vill ha det lite mer flexibelt. Men de sa att de inte kan garantera något.
Har hört att man inte skall lägga på spån då det flexar, men mitt spån litter inte reglat utan flytande på frigolit så det bör inte kunna flexa.
Klinkersbutiken sa att man kan blanda i något Flex material i fixet om man vill ha det lite mer flexibelt. Men de sa att de inte kan garantera något.
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Det handlar inte så mycket om att spån flexar, som att spån krymper och expanderar med fuktighet och temperatur.
Det finns exempel på att det har fungerat, och många fler exempel på att det inte fungerar.
Det finns exempel på att det har fungerat, och många fler exempel på att det inte fungerar.
Är de värsta som kan hända att fogen spricker?
Det är tyvärr inget alternativ att lägga gips då det kommer bygga för mycket.
Hjälper det om jag flytspacklar 8mm?
Jag skall även ha golvvärme och lågvolt systemet bygger inget men om jag väljer kabel så skall den flytspacklas 6-8 mm.
Det är tyvärr inget alternativ att lägga gips då det kommer bygga för mycket.
Hjälper det om jag flytspacklar 8mm?
Jag skall även ha golvvärme och lågvolt systemet bygger inget men om jag väljer kabel så skall den flytspacklas 6-8 mm.
Moderator
· Stockholm
· 57 823 inlägg
Flytspackel (av rätt sort) hjälper en del. Men man brukar speca ca 15mm spackel, ÄVEN med bra underlag, om det skall vara värme. Värmen skapar värmerörelser. Så om du tar lågvoltskabel som bara ligger i fixet, men på träbaserat underlag så har du en sämsta möjlig kombination.
Det som troligen inträffar är att fogar och plattor spricker och plattor lossnar. Det är tveksamt om du hittar en elektriker som går med på att lägga en slinga med de förutsättningarna.
Det som troligen inträffar är att fogar och plattor spricker och plattor lossnar. Det är tveksamt om du hittar en elektriker som går med på att lägga en slinga med de förutsättningarna.
Bort med spånskivan, klä in träbjälklag osv med åldersbeständigplast, gjut med eps till en önskad höjd (helst så du släpper 30mm färdigt golv) flytspackla ca 15 mm och sen på med fix och klinker tills du kommer i jämnhöjd med det andra färdiga parketgolvet.
Jag testar och gör det på spånplattan. Har lagt golvvärmen och flytspacklat nu, men blev lite för lite. Har lagt på 6mm och kabeln är 2,9mm, tyvärr var det lite ojämt så blev nog bara 4-5mm på något ställe. Hur länge skall man vänta innan man kan slänga på lite till eller kan man kompensera med mer fix ?
Du borde kunna prima och hälla på mer spackel efter ett dygn ungefär. Borde stå på förpackningen.Q jope84 skrev:Jag testar och gör det på spånplattan. Har lagt golvvärmen och flytspacklat nu, men blev lite för lite. Har lagt på 6mm och kabeln är 2,9mm, tyvärr var det lite ojämt så blev nog bara 4-5mm på något ställe. Hur länge skall man vänta innan man kan slänga på lite till eller kan man kompensera med mer fix ?