En snabb fråga... Jag håller på med mitt gigantiska badrumsprojekt, om samtidigt som det pågår, pågår även renoveringen av hallen...

Vi tänkte lägga klinkers innanför yterdörren och en liten bit in på golvet, mörkt klinkers och sen vitmålade trägolv...

Min fråga är således, kan jag göra som i badrummet? Bryta upp trägolvet, kortla mellan bjälkarna, lägga på en 22mm spånskiva... Men vad gör jag sen? Kan jag sätta klinkers direkt på eller behöver jag flytspackla först??
 
det bästa underlaget för klinker är ett dött rörelsefritt material, flytspackel eller gips. risken finns annars att de små rörelserna pga fukt gör att fogarna spricker. även plattor kan lossna om man har otur. dock vet jag att det ska finnas fix speciellt för spånskiva, men ingen garanati ges för att fogen inte kan spricka.

fukten i spånskivan ändras mellan tiden på året, sväller o krymper. därav anledningen att man aldrig ska lägga golvspån kloss in till väggen.

lycka till!
 
Okej, hur mycket flytspackel behövs för att få ett fullgott skydd mot sprickbildningar??

Hur stor glipa mellan vägg och golv brukar vara praxis?
 
det beror på hur många löpmeter rum du har, ju längre desto större glipa. kolla med tillverkaren av golvet. på t.ex parkettgolv brukar dom ange det tydligt. på golvspån borde man kunna hitta samma info, men lägger man 1cm från väggen så borde det klara sig

på spackelförpackningen står det hur mycket som är minsta skikttjocklek, men jag hade nog flytit upp mellan 1-2cm. annars blir det inge bra. armeringsjärn är o rekomendera. ev kan man slippa om mankör med fiberspacklel men jag hade lagt det .

svaren ovan är mina erfarenheter o inget som är skrivit i sten =)
 
Jag har räknat lite snabbt på det och det blir drygt 3 m2 med klinkers innan det blir trägolv... trägolvet är originalgolvet som har legat där sen -50 talet... Den förra ägaren hade tagit ffram det, slipat det och betsat det med någon rödaktig bets... Sambon är ju tokig i vita golv, så dom ska bli vita och med tanke på att den lilla garanterat kommer att vilja vara ute och leka i leran och snön när han blir äldre (2,5 månad just nu) så hade det ju varit praktiskt med mörkt klinkers istället för vitt trägolv :)

Kan man ha tunnare spånskiva än 22 mm? Trägolvet bygger 3 cm, då har jag 8 mm till godo om jag lägger en 22 mm spånskiva på bjälkarna, då blir det en riktigt hög kant om jag ska flyta upp med 1-2 cm spackel och sen klinkersen som säkert är runt 5 mm plus fix och fog...

Om jag kortlar rätt friskt mellan bjälkarna som ligger cc60, kan jag gå ner i storlek på spånskivan då? Eller ska jag välja något annat än spånskiva? Risken är väl att det inte blir tillräckligt stumt, men det borde väl lösa sig med armeringen i spacklet?


Själva ytan klinkersen ska ligga på är 1 meter brett vid den "smalaste stället" och ca. 2 meter brett vid det bredast (trappa upp till övervåningen) och ca. 2 meter långt...
 
problemet som jag ser det med tunnare spån är att då finns det ingen spont, golvspån ska ju skruvas o limmas i spont.

om du tycker det e viktigt att få samma höjd mellan trägolv o klinker kanske du ska kolla upp hur passa bra det kan bli med klinker direkt på golvspån.
det finns klinkerfix speciellt för spån, men risken finns att det kan spricka.
det är inte omöjligt det kan finnas flexfog som kan lösa det med.

förslag:
öka på till 30cc i golvbjälklag för o minimera svikt, mindre risk för sprickor i fog. kolla upp fix för spångolv, kolla ang flexfog vad som finns.

men som sagt gips eller flyta är det bästa!
 
Jag har lagt klinker i hallen. Det är ca 4kvm och det var ungefär samma förutsättningar som du hade. Jag lade dubbla lager golvgips, inget spackel. Det var 6 år sedan. Barnen har hoppat o dansat där och än så länge är det inga sprickor eller liknande.
 
När du skall lägga klinker på golvgips måste golvgipset limmas på golvspånet. Får ej skruvas. Limmar du den kommer du inte ha några problem med att det rör sig så att fogarna spricker. Limmet sätter du i klickar över gipset.
 
T
Bonan skrev:
När du skall lägga klinker på golvgips måste golvgipset limmas på golvspånet. Får ej skruvas. Limmar du den kommer du inte ha några problem med att det rör sig så att fogarna spricker. Limmet sätter du i klickar över gipset.
Klickar??

Man "limmar" med kakelfix som är ämnat för att limma fast golvgips, typ Multifix ifrån Bostic. Fixet drar man dit med en 8mm tandkam, sedan lägger man dit gipset, klart!

Alltså INGA skruvar eller vanlig sättlim typ PL400!

Eller så skippar du golvgips och flyter med spackel istället direkt på spånet!
 
Jag har som sagt 3 cm från bjälklaget till golvet. Om klimkersen totalt bygger en cm över gör inget. Det kan man fixa med någon snygg list. Bara det inte bygger allt för högt så spelar inte lösningen så stor roll, bara jag är säker på att det håller i några decenium utan att spricka.

Men är risken för stor att tä en 16 mm spånskiva och ca 2 cm spackel ovanpå, innan klinkersen tycker ni? Eller ska jag köra på 22 mm och en cm spackel och sen klinkers. I princip så blir det väl inte så stor höjdskillnad. Självklart med cc30 i bjälklaget och någon kortling för att bara helt hundra.
 
Gör så här 1:
kortla på 30-40cc men sätt kortlingarna 22mm under bef. golvregel,
såga i 22mm golvspån som limmas och skruvas, lägg ett 2,5mm armeringsnät som klamras i spånet, lägg värmekabel (du kommer att vilja ha det, all snö smälter och torkar upp) flytspackla min 15mm tätskikta om du har gucka över från badrummet även uppvik på vägg, klinker!

Alt 2: Plasta in golvreglar och blindbotten, gjut i med EPS upp till golvreglar, klamra ett arm.nät och lägg elslinga, flytspackla min 20mm , tätskikt, klinker
 
varför inte göra så här:

kortla så du har 22 mm upp till ovankant bjälke sen spån i mellan bjälkarna , sen flyt med armering sen klincker

glöm inte att täta alla springor med latex eller om det är större hål skum.
 
Det var faktiskt en skitbra idé!! Det har jag inte ens tänkt på, då behöver jag inte vara orolig för att de 22 millimetrarna försvinner på höjden då jag "bygger in det" i bjälklaget... Så får det faktiskt bli tror jag...

Tack för idén!!
 
tank77 skrev:
Klickar??

Man "limmar" med kakelfix som är ämnat för att limma fast golvgips, typ Multifix ifrån Bostic. Fixet drar man dit med en 8mm tandkam, sedan lägger man dit gipset, klart!

Alltså INGA skruvar eller vanlig sättlim typ PL400!

Eller så skippar du golvgips och flyter med spackel istället direkt på spånet!
Klicka, kamma, du kan använda vilka metoder du vill. Sålänge böjstyvheten uppnås och tillräckligt med lim används och får fäste. Sedan kan du heller inte använda vilka lim som helst.

Ardex Ardurit S48
Bostik Rep & Fix,
Casco/Schönox FS
Kiilto Fixbinder
Lip Flexicol
MaxitSerpo 616

Något av dessa skall användas som är avsedda för ändamålet.
 
Jag undrar lite hur man kortlar/kottlar...

Om man har cc60 i golvet, sätter man alltså korta bitar på runt 55cm mellan reglarna?

Med vilket avstånd ska man sätta dem? cc60 så att långskarvarna i golvspånet kommer på reglar?

Fäster man dem med vinklade spikplåtar som man skruvar med ankarskruv?


Om man ska ha klinkers med elgolvvärme i hall så är det spån+ 15mm flytspackel med trådarna i som gäller, finns det några alternativ för att slippa flytspackla?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.