Z
Någon som vet om det går att lägga klinkers på plastmattan i groventre i en villa Kalmar från Smålands villan?

Dimension på golvbjälklag? Lägga över mattan skulle jag nog inte göra

Skär bort mattan , lägg golvgips först

• Gilla
tank77
  • Laddar…
Z
Jonatan79 skrev:
Skär bort mattan , lägg golvgips först
Det är 220 bjälkar med 22 mm spånskiva. Huset är helt nytt. Men jag antar att det inte går att lägga klinkers om man inte har gips under?

Cc60? Inte helt enligt rek men armeringsmatta och spackel eller en 13 mm golvgips borde räcka

Z
Jag frågade Smålandsvillan och fick följande svar:

För att uppfylla de krav som plattsättarna har, så ska spånskivan ligga på bjälkar med s300 mm.

Bjälkarna i ditt hus ligger på s600, så för att uppfylla kraven så går det inte.

Om du har klinker i ditt badrum, så har vi där förstärkt upp spånskivan med ett fiberarmerat spackel, vilket gör att vi uppfyller de krav som ställs.

synvinkeln,

Vi lät lägga in klinkers i entrehallen. Där var det råspont på golvbjälkar och masonit ovanpå råsponten. Det gick inte klinkersplattorna lossnade efter redan ett par månader. Golvet var inte stabilt nog utan sviktade en aning, och det går inte alls med sånt klinkersbruk och fogbruk som användes. Det måste vara mycket stabil golv, får inte röra sig. Dock skulle jag gissa det ginge med annat klinkersbruk som är elastiskt och elastik fogmassa.

Vi rev bort alla klinkers och lade in en plastmatta med klinkersmönster.

Det skall som sagt vara ett "dött" underlag. och en viss styvhet.

Styvheten uppnår man (om golvreglarna följer gängse dimensioneringsregler), genom att antingen lägga 22mm spån, på bjälkar med cc30. Eller genom att lägga 22 mm spån på cc60 och på detta flytspackla ca 15mm (varierar lite mellan tillverkarna), eller montera en golvgipsskiva istället för spackel. Gipsskivan skall då limmas med speciallim som ger att spånskivan och gipsskivan samverkar.

Dessutom så skall klinkers läggas på dött material som gippskiva eller flytspackel. Så även om man har cc30, måste man ha flytspackel eller gips. Men man klarar sig i så fall med tunnare spackellager.

Det finns folk som med framgång satt klinkers på alla möjliga skumma underlag, men det går inte att räkna med sådan tur.

Z
Tråden var tänkt specifikt för villa Kalmar från Smålandsvillan. Eftersom jag vet att det går att lägga klinkers i badrummet på plastmattan så tänkte jag att det även kanske går i groventren. Så var dock inte fallet och klinkers i badrummet går endast att lägga i de hus med tillval att det skall vara förberett för klinkers. Något sådant tillval för groventre finns ej.

Så här gjorde jag i mitt hus, ingen SMV men hade 60cc och 22mm golvspån.
Kapade golvspånet längs med golvbjälkarna och tog bort skivorna. Förstärkte bjälkarna med nya reglar som låg 22mm under befintliga bjälkar. Reglade/kottlade upp med 20cc i samma nivå som "nya golvbjälkarna" kapade av golvspånet och skruvades fast i nya regelverket. Skruvlimmade golvgips. Golvvärme. Flytspacklade. Och avslutade med fogmassa och klinkers. Då det var parkett på resten av golvet så vart det endast några mm i nivåskillnad.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.