hej hopp!
nu jar vi äntligen köpt hus och det är dags att blåsa ut och bygga om.
husey är på ca 170m2 och är byggt på 80-talet.
nu till saken. vår tanke var att riva plastmattan i hallen och lägga klinker och golvärme:
https://www.bauhaus.se/golvvarmepaket-floore-vattenburen-50mm-18m#go-to-description
finns redan ett element i hallen så tänkte man kunde ta bort den och montera ovan nämnda istället.
just nu så ser golvkonstruktionen ut så här: platta på mark (oklart om den är isolerad), plastfolie, cellplast, golvspån och plastmatta.
jag vill så långt som möjligt slippa flyta golvet. vad är det snabbaste sättet att få det färdigt för plattsättning ?
alla svar uppskattas!
nu jar vi äntligen köpt hus och det är dags att blåsa ut och bygga om.
husey är på ca 170m2 och är byggt på 80-talet.
nu till saken. vår tanke var att riva plastmattan i hallen och lägga klinker och golvärme:
https://www.bauhaus.se/golvvarmepaket-floore-vattenburen-50mm-18m#go-to-description
finns redan ett element i hallen så tänkte man kunde ta bort den och montera ovan nämnda istället.
just nu så ser golvkonstruktionen ut så här: platta på mark (oklart om den är isolerad), plastfolie, cellplast, golvspån och plastmatta.
jag vill så långt som möjligt slippa flyta golvet. vad är det snabbaste sättet att få det färdigt för plattsättning ?
alla svar uppskattas!
Jag brukar rekommendera att ha kvar elementet i hallen även om man har golvvärme beroende på att med barn i lekålder så är det kanske bra att lägga upp handskar, mössor osv så dom blir lite varm och / eller kan torka om dom är blöt
Vad har ni för uppvärmning av huset?
Elpanna?
Värmepump?
Fjärrvärme?
Uppvärmningen av huset bestämmer vilken golvvärme som är bäst att installera.
Billigaste är fjärrvärme, men om det är elpanna kan det vara idé att sätt en egen elpatron då golvvärme bara behöver typ 28°C på vattnet.
Elpanna?
Värmepump?
Fjärrvärme?
Uppvärmningen av huset bestämmer vilken golvvärme som är bäst att installera.
Billigaste är fjärrvärme, men om det är elpanna kan det vara idé att sätt en egen elpatron då golvvärme bara behöver typ 28°C på vattnet.
L Leif i Skåne skrev:
det är en luft/vatten värmepump med patron, fjärrvärme tror jag inte är ett allternatib just nu.
ingen som har något förslag?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Att ha golvvärme på oisolerad betongplatta är både dyrt och en riskkonstruktion. Du kan inte heller ta radiatorvattnet direkt eftersom det kan bli alldeles för varmt för golvet, .långt över de där 28 graderna som Leif i Skåne skrev om..
Bästa svaret
Jag har el-golvvärme direkt på betong golv.
Men slingan ligger i avjämnade massa som ligger på 20 mm EXP skivor med spår för rör eller golvvärme kabel.
Här kan du läsa om ett projekt
https://www.byggahus.se/forum/threads/elgolvvaerme-pa-oisolerad-platta.366149/#post-3791225
Men slingan ligger i avjämnade massa som ligger på 20 mm EXP skivor med spår för rör eller golvvärme kabel.
Här kan du läsa om ett projekt
https://www.byggahus.se/forum/threads/elgolvvaerme-pa-oisolerad-platta.366149/#post-3791225
Klicka här för att svara
