Hej
Renoverar badrummet och byter bl.a. samtliga möbler.
Tänkte ha en kommod med fristående handfat. Som bänkskiva funderar jag på att köpa en stor klinker, 120x60, som plattsättaren får kapa till i rätt storlek, 80x60, samt göra hål för avlopp o vatten.
Kan man göra så? Eller är det några problem? Blir en klinkerplatta för tunn?

Tack för hjälpen.

B Byggsnyggen skrev:
Kan man göra så?
Ja
B Byggsnyggen skrev:
Eller är det några problem?
Fula kanter där det är kapat?
B Byggsnyggen skrev:
Blir en klinkerplatta för tunn?
Det avgör du. Man kan ju förstärka med en skiva under den om man behöver/vill ha det tjockare

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Ja

Fula kanter där det är kapat?

Det avgör du. Man kan ju förstärka med en skiva under den om man behöver/vill ha det tjockare
Tack för hjälpen.

BirgitS
O O skrev:
Man kan ju förstärka med en skiva under den om man behöver/vill ha det tjockare
Jag tror att klinkerplattan måste ligga på något som finns under i stort sett hela ytan, annars är det nog risk för att den knäcks vid något tillfälle. På så stora plattor brukar man ju ha fix både på golvet och på plattan för att få den att sitta bra, så hel yta under är nog viktig.
B Byggsnyggen skrev:
Hej
Renoverar badrummet och byter bl.a. samtliga möbler.
Tänkte ha en kommod med fristående handfat. Som bänkskiva funderar jag på att köpa en stor klinker, 120x60, som plattsättaren får kapa till i rätt storlek, 80x60, samt göra hål för avlopp o vatten.
Kan man göra så? Eller är det några problem? Blir en klinkerplatta för tunn?

Tack för hjälpen.
Det finns bänkskivor i granitkeramik, det har blivit populärt i kök de senaste åren. Har du kollat på det?
Exempel: https://bricmate.se/produkter/bankskivor
Lite tjockare, för bättre hållfasthet, än vad klinkerplattor för golv och vägg brukar vara.

• Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Satsuki
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror att klinkerplattan måste ligga på något som finns under i stort sett hela ytan, annars är det nog risk för att den knäcks vid något tillfälle. På så stora plattor brukar man ju ha fix både på golvet och på plattan för att få den att sitta bra, så hel yta under är nog viktig.

Det finns bänkskivor i granitkeramik, det har blivit populärt i kök de senaste åren. Har du kollat på det?
Exempel: [länk]
Lite tjockare, för bättre hållfasthet, än vad klinkerplattor för golv och vägg brukar vara.
Jag har precis beställt en bänkskiva fr Bricmate som matchar kakel på väggarna. Den ska ligga ovanpå en vägghängd förvaring. Vill inte få in alltför många olika material, men så när kan jag måttbeställa skiva samma ”mönster” som kakel på väggarna. Hoppas på att det blir bra, de ska precis börja tillverka efter min ritning så jag kan återkomma om 2-3v :)

• Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
Får man fråga vad Bricmate kostar? Jag ska ha en kommod som är 80 bred och 50 djup så den bör väl vara något större
Om jag ändå funderar på klinker-varianten, vad ska man lägga för skiva under?

Satsuki
Kolla www.agelito.se
Jättelätta att ha att göra med och snabba på att lämna offert exakt efter dina önskemål.
Jag kunde få med fasade kanter exakt storlek och i samma m ”mönster” som plattorna på väggarna (bricmate Jura white honed).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.