Beställde stora plattor till vägg och mindre till golv men ”samma platta” liksom.
Förvånad blev jag då den stora, som inte hade anmärkningen ”sågad”, visade sig ha en fasad kant.
Blev lite trickigt då jag tänkt använda nivåstyrningspinnar mellan stora plattorna men fick skippa det då jag ville ha smal fog.
Redan med plattorna dikt mot varandra blir det ju en glipa/fog på några millimeter.
Bra för andra amatörer att vara uppmärksam på! Kanske vanligt med denna sneda kant på ”osågade”?
På bilden lilla plattan vänster och den stora höger. Mindre kakelplatta till vänster och större med fasad kant till höger visar skillnaden i fogbredd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fast vad är det för plattor? natursten? Ser ju mer ut som knäckt sten varav den ena är sågad som sagt.

B
Jag beställde klinkerplattor till mitt badrum online i storlekarna 30x30 och 15x15. Jag var inte heller nöjd med kanterna på 15x15 som jag reklamerade och fick returnera. När jag lämnade tillbaka plattorna fick jag veta att den här plattan inte levererades i 15x15 utan att återförsäljaren själv kapade större plattor till 15x15, vilket inte blev lika bra som den riktiga.

F FDT skrev:
Beställde stora plattor till vägg och mindre till golv men ”samma platta” liksom.
Förvånad blev jag då den stora, som inte hade anmärkningen ”sågad”, visade sig ha en fasad kant.
Blev lite trickigt då jag tänkt använda nivåstyrningspinnar mellan stora plattorna men fick skippa det då jag ville ha smal fog.
Redan med plattorna dikt mot varandra blir det ju en glipa/fog på några millimeter.
Bra för andra amatörer att vara uppmärksam på! Kanske vanligt med denna sneda kant på ”osågade”?
På bilden lilla plattan vänster och den stora höger.[bild]

S Stefan1972 skrev:
Fast vad är det för plattor? natursten? Ser ju mer ut som knäckt sten varav den ena är sågad som sagt.
En suddig närbild luras nog:)
Vanligt klinker, Milano City, som gladeligen kan sågas med en gammal Biltema-såg..
Fick veta att klinkern görs i vissa stora storlekar och sågas ned av tillverkaren till mindre från de stora.
Men fick alltså veta för sent och att kantformen skiljer sig:surprised:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.