Hej

Jag undrar lite hur man ska tänka kring ett badrum som är väldigt fräscht och bara drygt 12 år gammalt men i en helt annan stil än vi vill ha.
Vi köpte hus när det var som dyrast 2022 och har redan lagt väldigt mycket pengar på utbyggnad, kök, hall osv
Vi skulle vilja få ett nytt och trevligt ytskikt i vårt lilla badrum på nedervåningen men samtidigt inte lägga några enorma pengar på det. Men jag vill inte skapa problem för oss själva eller för nästa ägare. Om det dokumenteras och godkänts av försäkringsbolaget att sätta klinker på klinker, är det något som ändå skriker NEJ? Jag hade inte tänkt i dessa banor om huset var 20 år gammalt. Men när det var 10 år gammalt (när vi flyttade in) så hamnar man i ett läge där det är för nytt för att blåsa ut men också för gammal stil för att vi ska vara nöjd med ytskiktet.

Kan man göra mycket av det själv och ändå kunna få det godkänt och inspekterat eller hur man ska uttrycka det?

Badrummet har vattenburen golvvärme och det är mosaik i hela rummet. Är det samma som klinker/kakel när det kommer till att montera ett nytt utsikt över befintligt?

Uppskattar era tankar, ni som kan detta betydligt bättre än jag.

Tack på förhand

BirgitS
Även om ni sätter på nytt kakel, mikrocement, målarfärg etc. så kommer försäkringsbolaget räkna badrummet som gjort 2012 eftersom det är tätskiktet de utgår ifrån. Att ändra ytskiktet är ungefär samma sak som att byta ut spegeln eller toaletten, det är inredning. Det finns inga särskilda godkännanden, men kan förstås vara gjort mer eller mindre bra.

BirgitS BirgitS skrev:
Även om ni sätter på nytt kakel, mikrocement, målarfärg etc. så kommer försäkringsbolaget räkna badrummet som gjort 2012 eftersom det är tätskiktet de utgår ifrån. Att ändra ytskiktet är ungefär samma sak som att byta ut spegeln eller toaletten, det är inredning. Det finns inga särskilda godkännanden, men kan förstås vara gjort mer eller mindre bra.
Tack för svar. Då man måste höja golvbrunnen pga höjdskillnaden nya ytskitet skapar tänkte jag att försäkringsbolaget kan ha något att säga om det hela. Att det räknas som 2012 är jag med på då tätskiktet är det viktiga. Tänker att det finns en risk att den ändringen gör att försäkringsbolaget anser att man går ifrån vad som är rekommenderat och att de skulle kunna frånsäga sitt ansvar vid eventuella problem? Vad jag förstår gör många detta när man har fräscha badrum men som kanske inte tilltalar en. Jag får ta och ringa och prata med mitt försäkringsbolag helt enkelt men är det någon som har gjort något liknande får ni gärna dela med er av er input. Hur går man tillväga för att det ska finnas godkänd dokumentation?

BirgitS
Det brukar finnas särskilda förhöjningsringar till golvbrunnar.

Men det är bra att prata med försäkringsbolaget.

De senaste åren har det varit populärt med mikrocement och det är bara ungefär 3 mm tjockt. Men då ska man ju gilla den stilen.

Vi har funderat på microcement men hört mycket negativa saker gällande det. Vi är mer inne på att lägga klinkers.

Återstår att se om rör till duschblandare samt toalett är tillräckligt långa för att kunna ”flexa” ut 12-13mm.

BirgitS
Vad har ni hört för negativt om mikrocement?
Det kan ju vara bra att sprida det i forumet.

Kalkfläckar är det som jag främst har läst om som den stora nackdelen. Stora fördelen är ju hur lite det bygger jämfört med nytt klinker.

Tänkte även på ojämnheterna mosaiken kan ge och om det då måste jämnas ut innan microcementen ska på plats. För det är ju väldigt mycket jobb.

Hittade detta:

Fogen kan fyllas upp innan att börja med hela processen, men det är inte ett måste (helt onödig om det är mosaik eller små format). Fogen fyllas med microcement (framför allt i badrummet), aldrig kakelfix eller material som löser sig vid permanent fuktighet.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.