Hur ska jag ordna golvbrunnen i tvättstugan

Målet är att lägga klinker på golvet. Hur ska jag bygga upp det från nu? Måste jag flytspackla först?

Har stambytt i tvättstugan med linjebilning. Golvbrunnen (Purus) ligger nu ingjuten med kanten ca 5 mm över igengjutningen och med 10 mm fall till golvbrunnens kant från 1 meters radie runt golvbrunnen. I övrigt är golvet i princip plant. Takhöjden är cirka 210 cm, så jag vill bygga så lite som möjligt på höjden. Golvet är oisolerat betong och väggarna består av lättbetong. Golvet har någon färg på sig.

1. Behöver jag tätskikt lokalt kring golvbrunnen? Kräver ett sånt klämring? Kan jag göra på något annat sätt?
En klämring verkar bygga minst 13 mm och då behöver jag väl flytspackla om hela golvet.
2. En del väggar har hålkärlsgjutning, för att leda bort vatten från väggvinkeln. Det kommer i huvudsak hamna bakom skåp. Visst borde jag kunna låta den vara och köra klinker så länge det är "plant"?

Idé på arbetsgång:
1. Slipa bort färgen från betongen
2. Spackla upp gjutningen 5 mm runt golvbrunnen till golvbrunnens kant med lämpligt golvspackel, typ Ardex A 46.
3. Lägga klinker(fix,klinker, fog)

• IMG_20260804_200045152~2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20260804_200142984~2.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20260804_200541483.jpg
    Skapa konto
Vad är det som ska skyddas från fukt med tätskiktet? Den oisolerade plattan som troligen står i vatten underifrån? Du kanske vill hindra fukten från den att komma in? ;)

Det finns säkert byggregler som säger att allt ska tätas hit och dit men här hade jag inte tätat. Klinker andas (mest i fogarna) och det är nog viktigt att fukten från plattan får komma ut. Färgen på golvet kan vara ett problem dock. Fixet måste fästa ordentligt så beroende på vad det är för färg så bör den nog komma bort. Sedan bör det bara vara att lägga klinker rakt på. Var noga med att planera var plattor och skarvar kommer så att fallet vid brunnen blir enkelt att få till och att väggar mm passar in i plattmönstret.

Hej! Tack för svar!
Grunden är faktiskt väldränerad och torr. Jag har inte upplevt någon källarkänsla alls i vintras.

• Gilla
fb35523
  • Laddar…
BirgitS
I källare med oisolerad betongplatta är väl det vanliga att endast ha tätskikt på ytor som ofta blir blöta, t.ex. i en dusch, så är det ju vanligen inte i en tvättstuga.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.