Ni som har lagt Gres klinkers i garage, hur har det fungerat?

Enligt mejl från Byggmax så har dom inget klinker i deras sortiment som dom kan rekommendera till garage.
 
Ingen som vet? Tänkte börja lägga i helgen isåfall....
 
Är klinkern klassad för garage så är det väl bara att köra, är den inte det så tar du en stor risk!
Är stora skillnader på klinker och klinker och i vilka miljöer den är godkänd för, har inte bara med tjocklekar att göra...finns tunna plattor som är betydligt starkare än tjocka.
 
Den är inte klassad för garage men den är fullbody och byggmax själv har egentligen inget svar på vad som skiljer en "garage"-platta från deras fullbody-platta.

Får se vad tillverkaren säger. Ska bara lära mig Polska först :D
 
Fullbody? Är det ngt uttryck Byggmax använder?
En platta klassad för garage är bättre ig på det mesta ijf med en std platta.
Både i hållfasthet och slitage, så är den inte klassad för garage så tar du en risk!
Har lagt många golv med hårt slitage typ garage, och då krävs det en hel del av plattan, och en sån platta är aldrig billig....
 
Finns väl lite olika namn och inget som bara Byggmax använder men det är en
platta som är homogen. Den ser alltså likadan ut hela vägen igenom och det gör ingenting om man slår bort flisor eller gör repor.

Billigt eller dyrt, det finns ett väldigt stort spann iaf. Alltifrån 70:- /m2 till hur mycket som helst. Många med samma exakt samma egenskaper såsom PEI-klassningar, tjocklek, styrka osv.
 
Tur och tur, den som söker han finner :)

klasserna är jag medveten om och dom spelar ingen större roll när det kommer till en homogen /fullbody-platta.

Är det ingen annan som kommer med nyttig info om just gres-plattan så chansar jag nog. Det värsta som kan hända är att man får göra om det. Då kan man passa på att byta el-golvvärmen den dagen den dör :P Inga större pengar det rör sig om heller.
 
H Holmspel skrev:
Tur och tur, den som söker han finner :)

klasserna är jag medveten om och dom spelar ingen större roll när det kommer till en homogen /fullbody-platta.

Är det ingen annan som kommer med nyttig info om just gres-plattan så chansar jag nog. Det värsta som kan hända är att man får göra om det. Då kan man passa på att byta el-golvvärmen den dagen den dör :p Inga större pengar det rör sig om heller.
Ja lika viktigt är ju att plattan läggs på ett bra sätt....så kör du! Lycka till!
 
Jag har som jag skrev på första sidan i tråden lagt klinkers från Bauhaus i mitt garage, har haft det i 4-5år nu och har haft både bil, mc, domkraft, tappat verktyg osv och är hel nöjd.
 
  • Gilla
Holmspel
  • Laddar…
matsa79
Campar Campar skrev:
Jag har som jag skrev på första sidan i tråden lagt klinkers från Bauhaus i mitt garage, har haft det i 4-5år nu och har haft både bil, mc, domkraft, tappat verktyg osv och är hel nöjd.
Jag har oxå klinker från Bauhaus i mitt garage. de är genomfärgade och jag tror jag betalade runt 50kr kvm när man köpte en hel pall. Jag har oxå haft det i ca 4 år utan problem.
 
  • Gilla
Holmspel
  • Laddar…
H Holmspel skrev:
Tur och tur, den som söker han finner :)

klasserna är jag medveten om och dom spelar ingen större roll när det kommer till en homogen /fullbody-platta.

Är det ingen annan som kommer med nyttig info om just gres-plattan så chansar jag nog. Det värsta som kan hända är att man får göra om det. Då kan man passa på att byta el-golvvärmen den dagen den dör :p Inga större pengar det rör sig om heller.
Jag köpte mina på jem och fix i Karlskoga dem skickade ett mail till tillverkaren och dem gick i god för att dem funkar i garage klinkersen heter Etna.
Säkert liknande plattor du har, det viktiga är att få fix under hela plattan när du lägger annars blir det fiasko.
Golvfirman som ska lägga mitt klinkers rek en tjocklek på 8.5 mm till garage.
Ägaren på golvfirman ringde Höganäs och frågade om mina 7 mm plattor och det skulle också funka fint det var bara vid extrem punktbelastning typ domkraftslyft med stålhjul rekommendera dem att köra med en skiva under domkraften.
Mvh Dennis
 
Ja jag tror det kommer att funka bra. Kommer säkert att spricka någon eller några plattor längre fram i tiden men då får man väl byta ut dom.

Som en liten parantes kan jag säga att inne i byggmax-butiken står en skylt ovanför klinkret med beskrivningen att det passar i garage osv osv.

Dom verkar inte vara helt överens helt enkelt :)
 
H Holmspel skrev:
Ja jag tror det kommer att funka bra. Kommer säkert att spricka någon eller några plattor längre fram i tiden men då får man väl byta ut dom.

Som en liten parantes kan jag säga att inne i byggmax-butiken står en skylt ovanför klinkret med beskrivningen att det passar i garage osv osv.

Dom verkar inte vara helt överens helt enkelt :)
Haha det är vi inte alltid på mitt jobb heller
 
Nyinstallerade mörkgrå klinkerplattor i ett halvt färdigställt rum med vitt vägg och fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
U Uraks skrev:
Haha det är vi inte alltid på mitt jobb heller
En bit på väg =)
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.