118 038 läst ·
109 svar
118k läst
109 svar
Klinker från Byggmax i garage?
Är klinkern klassad för garage så är det väl bara att köra, är den inte det så tar du en stor risk!
Är stora skillnader på klinker och klinker och i vilka miljöer den är godkänd för, har inte bara med tjocklekar att göra...finns tunna plattor som är betydligt starkare än tjocka.
Är stora skillnader på klinker och klinker och i vilka miljöer den är godkänd för, har inte bara med tjocklekar att göra...finns tunna plattor som är betydligt starkare än tjocka.
Den är inte klassad för garage men den är fullbody och byggmax själv har egentligen inget svar på vad som skiljer en "garage"-platta från deras fullbody-platta.
Får se vad tillverkaren säger. Ska bara lära mig Polska först
Får se vad tillverkaren säger. Ska bara lära mig Polska först
Fullbody? Är det ngt uttryck Byggmax använder?
En platta klassad för garage är bättre ig på det mesta ijf med en std platta.
Både i hållfasthet och slitage, så är den inte klassad för garage så tar du en risk!
Har lagt många golv med hårt slitage typ garage, och då krävs det en hel del av plattan, och en sån platta är aldrig billig....
En platta klassad för garage är bättre ig på det mesta ijf med en std platta.
Både i hållfasthet och slitage, så är den inte klassad för garage så tar du en risk!
Har lagt många golv med hårt slitage typ garage, och då krävs det en hel del av plattan, och en sån platta är aldrig billig....
Finns väl lite olika namn och inget som bara Byggmax använder men det är en
platta som är homogen. Den ser alltså likadan ut hela vägen igenom och det gör ingenting om man slår bort flisor eller gör repor.
Billigt eller dyrt, det finns ett väldigt stort spann iaf. Alltifrån 70:- /m2 till hur mycket som helst. Många med samma exakt samma egenskaper såsom PEI-klassningar, tjocklek, styrka osv.
platta som är homogen. Den ser alltså likadan ut hela vägen igenom och det gör ingenting om man slår bort flisor eller gör repor.
Billigt eller dyrt, det finns ett väldigt stort spann iaf. Alltifrån 70:- /m2 till hur mycket som helst. Många med samma exakt samma egenskaper såsom PEI-klassningar, tjocklek, styrka osv.
Får du tag på en bra platta för 70:-/kvm som är godkänd för garage så har du tur.....
Man pratar oftast om granitkeramik till garage
Pei klasser är oftare för gångmiljöer än för garage....
https://konradssons.com/tips-och-rad/materialinfo/pei-tabell/
Man pratar oftast om granitkeramik till garage
Pei klasser är oftare för gångmiljöer än för garage....
https://konradssons.com/tips-och-rad/materialinfo/pei-tabell/
Tur och tur, den som söker han finner
klasserna är jag medveten om och dom spelar ingen större roll när det kommer till en homogen /fullbody-platta.
Är det ingen annan som kommer med nyttig info om just gres-plattan så chansar jag nog. Det värsta som kan hända är att man får göra om det. Då kan man passa på att byta el-golvvärmen den dagen den dör
Inga större pengar det rör sig om heller.
klasserna är jag medveten om och dom spelar ingen större roll när det kommer till en homogen /fullbody-platta.
Är det ingen annan som kommer med nyttig info om just gres-plattan så chansar jag nog. Det värsta som kan hända är att man får göra om det. Då kan man passa på att byta el-golvvärmen den dagen den dör
Ja lika viktigt är ju att plattan läggs på ett bra sätt....så kör du! Lycka till!H Holmspel skrev:Tur och tur, den som söker han finner
Är det ingen annan som kommer med nyttig info om just gres-plattan så chansar jag nog. Det värsta som kan hända är att man får göra om det. Då kan man passa på att byta el-golvvärmen den dagen den dörInga större pengar det rör sig om heller.
Jag har oxå klinker från Bauhaus i mitt garage. de är genomfärgade och jag tror jag betalade runt 50kr kvm när man köpte en hel pall. Jag har oxå haft det i ca 4 år utan problem.Campar skrev:
Jag köpte mina på jem och fix i Karlskoga dem skickade ett mail till tillverkaren och dem gick i god för att dem funkar i garage klinkersen heter Etna.H Holmspel skrev:Tur och tur, den som söker han finner
Är det ingen annan som kommer med nyttig info om just gres-plattan så chansar jag nog. Det värsta som kan hända är att man får göra om det. Då kan man passa på att byta el-golvvärmen den dagen den dörInga större pengar det rör sig om heller.
Säkert liknande plattor du har, det viktiga är att få fix under hela plattan när du lägger annars blir det fiasko.
Golvfirman som ska lägga mitt klinkers rek en tjocklek på 8.5 mm till garage.
Ägaren på golvfirman ringde Höganäs och frågade om mina 7 mm plattor och det skulle också funka fint det var bara vid extrem punktbelastning typ domkraftslyft med stålhjul rekommendera dem att köra med en skiva under domkraften.
Mvh Dennis
Ja jag tror det kommer att funka bra. Kommer säkert att spricka någon eller några plattor längre fram i tiden men då får man väl byta ut dom.
Som en liten parantes kan jag säga att inne i byggmax-butiken står en skylt ovanför klinkret med beskrivningen att det passar i garage osv osv.
Dom verkar inte vara helt överens helt enkelt
Som en liten parantes kan jag säga att inne i byggmax-butiken står en skylt ovanför klinkret med beskrivningen att det passar i garage osv osv.
Dom verkar inte vara helt överens helt enkelt
Haha det är vi inte alltid på mitt jobb hellerH Holmspel skrev:Ja jag tror det kommer att funka bra. Kommer säkert att spricka någon eller några plattor längre fram i tiden men då får man väl byta ut dom.
Dom verkar inte vara helt överens helt enkelt![]()