Hej.
Funderar på att klinka bänksivan i köket.
Har någon gjort detta ? vad har ni använt för skiva ex: spån,mdf...? kantlist? ,ska man fuktspärra skivan??
Alla erfarenheter och tips är till nytta.
Micke :)
 
Hade det i ett tidigare hus. Vet inte vilket underlaget var, men det satt i alla fall en riktig trälist runt om. Man skall inte kakla/klinka direkt på ett trämaterial, eftersom det rör sig. Lägg istället en gipsskiva under kaklet. Det är ju ganska pilligt att hålla ren en kaklad yta (framför allt fogarna), så jag skulle inte rekommendera det på den delen av bänken, där ni kommer att skära tomater och kött. Under brödrosten och tidningshögen blir det däremot jättebra.
 
Jag har funderat på detta jag med. Har nämligen sett att det är mycket vanligt i de amerikanska köken. Men hur är det med smutsiga fogar? Inte trevligt med allt kladd som det lätt kan bli i ett kök. Någon annan med erfarenhet?
 
Funderar: Kan man inte lacka fogarna? Och isåfall med vaddå för typ av lack? Vansinnigt?

Jag tycker själv att det låter jätteintressant med en klinkad bänkskiva ...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.