3 353 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Klinka golvet vilken temp på golvvärmen ?
Ska kakla ett rum som jag har 20rör nergjutna i "sulan", och värmen vill jag inte gärna stänga av helt eftersom frysrisk finns ju då. Huset är färdig isolerat och har 30cm under sulan, men enligt vad jag har hört är det max 20grader på golvet som gäller vid klinker sättning och upp till en hel månad efteråt ?
Rummet som ska klinkas är mot väster och jag tror att det kan bli kallt i sulan på detta ställe efter en tid om ingen värme är på alls ... :-/
Tänkte strypa flödet ut i denna värme zon och försöka hålla nere temperaturen på detta sätt.
Tips ?
Rummet som ska klinkas är mot väster och jag tror att det kan bli kallt i sulan på detta ställe efter en tid om ingen värme är på alls ... :-/
Tänkte strypa flödet ut i denna värme zon och försöka hålla nere temperaturen på detta sätt.
Tips ?
Det stämmer att du ska hålla dig under 20 grader i plattan i en månad efter att fogningen är klar. Men det kan ju bli svårt att reglera det med en vanlig avstängning, det bästa är ju om du kan shunta ner så att du bara skickar in 20-gradigt vatten i plattan. Då får du ju säkert komplettera med annan uppvärmning under tiden.
Men du kan ju å andra sidan stänga av värmen helt i den delen av plattan, visst blir det lite kallare i sulan, men gör det så mycket?
Men du kan ju å andra sidan stänga av värmen helt i den delen av plattan, visst blir det lite kallare i sulan, men gör det så mycket?
nu vet inte jag var du bor, eller hur kalt det är där.
man jag skulle inte ha nån värme på alls dom 5 första veckorna.
det tar tid innan fryser i plattan, bara det finns värme i närheten.
men om du nu bor på kallare bredgrader så skulle jag överväga att inte kakla fören om en till två månader då det säkert är varmare ute.
men om du nu bor på kallare bredgrader så skulle jag överväga att inte kakla fören om en till två månader då det säkert är varmare ute.
Jag bor i Halland . Men om det är minusgrader en längre tid och det blåser kraftigt på fundamentet så vågar jag inte chansa på att ytterslingan ska frysa eller ej. Det har hänt förr...CarMan skrev:nu vet inte jag var du bor, eller hur kalt det är där.
Jag får väl vänta med att klinka till våren som du säger....
Klicka här för att svara