Jag har köpt en geringssåg av märket Ferax och ett sågbord av märket Dewalt för en spottstyver.
Dock finner jag att själva klingan nog har sett sina bättre dagar.

Var hittar jag en prisvärd och bra klinga? Jula har ju sina Hardhead för 199:- men det känns som att man kanske ska leta efter något annat? Jag kommer mest använda sågen till att skära lister och reglar, kanske ett och annat virke av lite grövre slag.

Några tips?

Jag hittade tysktillverkade klingor på ebay.de till bra pris.

Antingen slit och slängklingor på Jula eller Biltema. Jag tror Biltemas är mest prisvärda av dom två.

Finsågsklinga brukar jag offra pengarna på en bättre och vara riktigt rädd om den. Dewalt brukar ha prisvärda i bygghandlen om man inte orkar handla utomlands.

Jag har ett gäng klingor med varierade tandning från Biltema till alla mina klingmaskiner, sänksågen och gersågen har var en finklinga som endast nyttjas till "rätt" snitt.

Mikael_L
Till kap/ger-såg ska du helst ha en klinga med negativ tandning, bra att tänka på.

Varför negativ tandning?

För att arbetsstycket med negativ tandning trycks nedåt-inåt mot anhållet. Med positiv tandning finns risken att arbetsstycket i stället dras uppåt-inåt mot anhållet vilket ökar risken för personskador.

Mikael_L
Det brukar nog flisa materialet lite mindre också, med negativ tandning.
Iom att det inte avverkar lika aggressivt.

Aha! Detta hade jag ingen aning om alls, tack så mycket för tipset!

Prova att lämna in den du har på slipning....det kanske duger....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.