På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
Det är säkert ingen överraskning att valen du gör när du planerar din trädgård påverkar miljön, koldioxidutsläppen och därmed klimatet. Vissa saker positivt, andra negativt. Här tipsar trädgårdsdesignern Cajsa Lundin om hur du kan göra smarta val som bidrar positivt till klimatet.
Du kan läsa artikeln här: Klimatsmart trädgård – med checklista
Du kan läsa artikeln här: Klimatsmart trädgård – med checklista
Tack för en väldigt intressant artikel!!!
Som den skadade ingenjör jag är kan jag dock inte låta bli att ifrågasätta några siffror...
Kan det verkligen stämma att man räknar att betong har en livslängd på 10-20 år!?
Inte byter man alla motorvägsbroar vart 10e år...
Hur kan naturgrus (som man bara gräver upp) ha en högre CO2 siffra än stenkross som måste sprängas, transporteras till ett band och sen tuggas sönder av en dieselslukande maskin?
Därefter borde transporter kosta lika mkt CO2.
Som den skadade ingenjör jag är kan jag dock inte låta bli att ifrågasätta några siffror...
Kan det verkligen stämma att man räknar att betong har en livslängd på 10-20 år!?
Inte byter man alla motorvägsbroar vart 10e år...
Hur kan naturgrus (som man bara gräver upp) ha en högre CO2 siffra än stenkross som måste sprängas, transporteras till ett band och sen tuggas sönder av en dieselslukande maskin?
Därefter borde transporter kosta lika mkt CO2.
Redigerat:
Bra där.
Jag tror det är rätt kört att få en tillräckligt stor andel av gräsmattor som inte klipps och pysslas med och istället får ha blommande delar i gräset.
Hela vår kultur bygger på att man skall tukta naturen och många är rädda för vad andra skall tycka om man låter gräsmattan bara vara. Numera ser jag många som har plattor och grus istället på framsidan.
Igår dök det upp en reel på Facebook med en kvinna som var så glad över att få hjälp av grannarna (i USA).
Hennes man hade köpt en "vanlig gräsklippare" och han skulle aldrig klara av att klippa hela deras enorma gräsmatta.
Men grannarna dök upp med åkgräsklippare och maskiner och klippte allt på en kväll. Lycka hos familjen.
Ingen reflektion över det vettiga i att ha en gräsmatta som det krävs 24 kast med liten boll för att nå till andra sidan...
Jag tror det är rätt kört att få en tillräckligt stor andel av gräsmattor som inte klipps och pysslas med och istället får ha blommande delar i gräset.
Hela vår kultur bygger på att man skall tukta naturen och många är rädda för vad andra skall tycka om man låter gräsmattan bara vara. Numera ser jag många som har plattor och grus istället på framsidan.
Igår dök det upp en reel på Facebook med en kvinna som var så glad över att få hjälp av grannarna (i USA).
Hennes man hade köpt en "vanlig gräsklippare" och han skulle aldrig klara av att klippa hela deras enorma gräsmatta.
Men grannarna dök upp med åkgräsklippare och maskiner och klippte allt på en kväll. Lycka hos familjen.
Ingen reflektion över det vettiga i att ha en gräsmatta som det krävs 24 kast med liten boll för att nå till andra sidan...
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 809 inlägg
Tror inte folk hade klagat om gräsmattan hade sett ut som en äng, exempelvis bilden från artikeln:

Men det tar ett tag att komma dit skulle jag säga.

Men det tar ett tag att komma dit skulle jag säga.
Att släcka trädgårdsbelysning och fasadbelysning kl 23 är väldigt viktigt för många nattaktiva insekter och djur. Ljusföroreningar är problematisk. En fladdermus kan sätta i sig tusentals myggor. Som plus drar det mindre energi. Borde vara med på checklistan.
Om alla tomter hade 50m2 oklippt gräs där vilda växter kunde flytta in, och som slogs på sensommaren bara, skulle det göra underverk för vår biologiska mångfald. Pollinatörerna blir färre för varje år och alla snaggade gräsöknar förfular miljön.
Även om gräsmattan (grönmattan?) är hyfsat klippt behöver den inte vara en öken. Vi har violer, klöver, blåklocka, smultron, maskrosor, åkervinda, revsmörblomma och säker något mer jag inte kommer på nu. Tyvärr inte tusensköna, det skulle jag vilja ha.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 809 inlägg
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 809 inlägg
Det kvittar vad lilla jag gör, det är så litet på det stora hela.Jimi J skrev:
Det kvittar vad lilla Sverige gör, det är så litet på det stora hela.
Det kvittar vad lilla Europa gör, det är så litet på det stora hela.
Ingen kan göra allt, alla kan göra något.
Och sist men inte minst, skriv nått konstruktivt istället för att slänga ur dig "Miljötaliban"...
Vi hade gärna låtit en stor del av gräsmattan bli "äng". Men om vi låter det växa fritt sätter sig trädplantor i massor och vi har inte längre en "äng" utan "sly". Alltså klipper vi.
Sådde en kvadratmeter blomsteräng i trädgårdslandet häromdagen då jag hade blandade frön över och dessutom tom yta jag inte odlar på. Vet inte om det gör så himla mycket skillnad mot alla andra blommor vi har i trädgården och de 160000m2 raps som blommar utanför knuten just nu. Men visst.
Sådde en kvadratmeter blomsteräng i trädgårdslandet häromdagen då jag hade blandade frön över och dessutom tom yta jag inte odlar på. Vet inte om det gör så himla mycket skillnad mot alla andra blommor vi har i trädgården och de 160000m2 raps som blommar utanför knuten just nu. Men visst.
Sant, men vi kan vända på steken och se detta ur det andra perspektivet också. Nämligen att "jag behöver inte åka buss istället för att ta bilen för jag har planterat lite blommor i trädgården så jag drar redan mitt strå till stacken".13th Marine skrev:
Det kvittar vad lilla jag gör, det är så litet på det stora hela.
Det kvittar vad lilla Sverige gör, det är så litet på det stora hela.
Det kvittar vad lilla Europa gör, det är så litet på det stora hela.
Ingen kan göra allt, alla kan göra något.
Och sist men inte minst, skriv nått konstruktivt istället för att slänga ur dig "Miljötaliban"...
Det räcker med att slå en gång om året för att sly inte ska etablera sig. Det var så traditionella ängar sköttes. Har man en kraftig gräsklippare kan man använda den en gång om året.tensiden skrev:
Vi hade gärna låtit en stor del av gräsmattan bli "äng". Men om vi låter det växa fritt sätter sig trädplantor i massor och vi har inte längre en "äng" utan "sly". Alltså klipper vi.