6 814 läst ·
45 svar
7k läst
45 svar
Klimatovänliga trädgårdsmaskiner
Har man alkylat i pump i närheten har man ju tur, verkar inte finnas nån på 15mils radie som har det här, så man får köpa enlitersflaskor istället, mindre kul.
Men i röjsåg och motorsåg gör jag det som sagt ändå pga att man känner att man mår bättre, mest för att man får avgaserna rätt i ansiktet då.
Men i röjsåg och motorsåg gör jag det som sagt ändå pga att man känner att man mår bättre, mest för att man får avgaserna rätt i ansiktet då.
Jag provade faktiskt en dunk Aspen i min ryggburna Stihl lövblås när jag köpte den. Det var bara för att nasaren skickade med en dunk. Jag hostade och kände mig sträv i halsen och lövblåsen drog soppa som fasen.
Bytte sen till 95 och vips den gick perfekt, ingen förbrukning att tala om samt att husse inte hostade som en enfysempatient.
Nu kanske den var optimalt justerad för vanlig sås men den gick bra på aspen.
Bytte sen till 95 och vips den gick perfekt, ingen förbrukning att tala om samt att husse inte hostade som en enfysempatient.
Nu kanske den var optimalt justerad för vanlig sås men den gick bra på aspen.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Pratar vi gräsklippare så är elmaskin med sladd totalt hål i huvudet! En del kan bevisligen lära sig leva med det, men inte jag... Battridriven klippare kan jag inte heller rekommendera, är alldeles för klena. Så fort gräset blir en aning långt så tjuvstoppar den hela tiden. Är det riktigt långt så räcker inte batteriet inte mer än 20-30 meter!!! (Obs, inte m2!)
Robot is da bomb! Till resten bensin all the way!
Robot is da bomb! Till resten bensin all the way!
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Den där julasoppan törs jag bara köra i gräsklipparen nuförtiden, inte i röjsågen.....finns lite mindre smickrande upplevelser beskrivna kring den sörjan här på forumet, nånstans...KnockOnWood skrev:
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 838 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 838 inlägg
Både OKQ8 och Aspen listar det på sina hemsidor.KnockOnWood skrev:
http://www.okq8.se/pa-stationen/bensinstationer/
http://www.aspen.se/Kopstallen
Kanske finns fler om man googlar lite...
Jag har iaf en OKQ8 station ca 2mil hemifrån.
Roboten tar gräset innanför häckarna.
Trimmar med alkylat.
Klipper utanför häckarna med vår Klippo som går på alkylat.
Klipper häckarna med elklippare.
Stör mig inte direkt av gräsklippare men det blev märkbart tystare och skönare på gatan när jag och grannen skaffade robot
Trimmar med alkylat.
Klipper utanför häckarna med vår Klippo som går på alkylat.
Klipper häckarna med elklippare.
Stör mig inte direkt av gräsklippare men det blev märkbart tystare och skönare på gatan när jag och grannen skaffade robot
För att konkretisera lite, hur är det med batterimaskiner när ackarna är slut och ska återvinnas? Är det inte en svår och miljökrävande process?
Alkylat är ju vettigt om man kör upp fem pannor per säsong i klipparen och någon liter i motorsåg och trimmer.
Men om man som jag kör upp 60-80liter sås i åkklippare och kanske 10-15 liter oljeblandat per säsong är det inte intressant med alkylat. Hade det skiljt någon spänn litern så visst. Men så drar ju maskiner i allmänhet mer på alkylat också.
Alkylat är ju vettigt om man kör upp fem pannor per säsong i klipparen och någon liter i motorsåg och trimmer.
Men om man som jag kör upp 60-80liter sås i åkklippare och kanske 10-15 liter oljeblandat per säsong är det inte intressant med alkylat. Hade det skiljt någon spänn litern så visst. Men så drar ju maskiner i allmänhet mer på alkylat också.