3 489 läst · 5 svar
3k läst
5 svar
Klickgolv på ojämnt underlag
Projekt: Vinylklickgolv kök.
Underlag: Flytande golv, alltså Betongplatta, sand, frigolit, 2 lager golvmatta. Inga golvreglar finns
Problem: Då jag gått igenom golvet med ett 1,5 meters vattenpass har jag hittat en 2 meter lång "ås" mitt på golvet. Lägger jag vattenpasset mitt på åsen ligger ändarna på passet c:a ½ centimeter ovanför golvet.
På förpackningen omnämns endast att man måste spackla upp gropar och svackor, men inget om "åsar".
Jag har testat att "provlägga" golv över åsen, och skivorna formar sig mjukt runt åsen. Inget glapp eller liknande. Ser helt perfekt ut, faktiskt. Går inte att med ögat se att något skulle vara fel.
Hur gör jag? Funderat på att skära bort mattan 30 cm längs med, och på ömse sidor om åsen för att sänka den, men jag vet varken ut eller in nu.
Tacksam för tips från er som kan detta.
Underlag: Flytande golv, alltså Betongplatta, sand, frigolit, 2 lager golvmatta. Inga golvreglar finns
Problem: Då jag gått igenom golvet med ett 1,5 meters vattenpass har jag hittat en 2 meter lång "ås" mitt på golvet. Lägger jag vattenpasset mitt på åsen ligger ändarna på passet c:a ½ centimeter ovanför golvet.
På förpackningen omnämns endast att man måste spackla upp gropar och svackor, men inget om "åsar".
Jag har testat att "provlägga" golv över åsen, och skivorna formar sig mjukt runt åsen. Inget glapp eller liknande. Ser helt perfekt ut, faktiskt. Går inte att med ögat se att något skulle vara fel.
Hur gör jag? Funderat på att skära bort mattan 30 cm längs med, och på ömse sidor om åsen för att sänka den, men jag vet varken ut eller in nu.
Tacksam för tips från er som kan detta.
Beror väl på vad du önskar som resultat, har själv lagt klickträgolv över en ås där det tidigare var olika rum med nivåskilland och sedan spikat lister som håller ner golvet , det ser för jävligt ut om man kommer med ett långt vattenpass men i praktiken ser det OK ut. Kan du skära bort lite matta för att minska skillnaden så gör det, sen blir du nog nöjd.
Mest fundersam över om man kan få problem längre fram av att skivorna går över en ås av detta slag, dvs att de går sönder. Det är Vinylklick jag tänker lägga.
Jag har typ det översta mattlagret på c:a 3 mm matta jag kan skära bort. Tror du det räcker med 30 cm på ömse sidor, eller finns det någon "tumregel" här?
Skall jag behöva spackla upp mattkanterna som blir efter det jag skurit bort?
Jag har typ det översta mattlagret på c:a 3 mm matta jag kan skära bort. Tror du det räcker med 30 cm på ömse sidor, eller finns det någon "tumregel" här?
Skall jag behöva spackla upp mattkanterna som blir efter det jag skurit bort?
Kolla vad tillverkaren har specat (de brukar ha något mått på antal mm över en viss sträcka). Åsar kan göra att noter glipar samt att åsen lyfter golvet precis i närheten och när man sedan går där så känner man att det sviktar till. Tunga möbler kan också skapa en del lustiga fenomen. Noten kan nog också börja knarra om allt sviktar när man går. Men beror på hur petig man är..
Om du vill fixa till det kan du skära bort mattorna där åsen är och sen utjämna skilladen med flytspackel eller lumppapp (då det nu blir en grop istället). Men var beredd på att slipa bort gammalt lim där tidigare matta låg, det kan lukta illa..
Om du vill fixa till det kan du skära bort mattorna där åsen är och sen utjämna skilladen med flytspackel eller lumppapp (då det nu blir en grop istället). Men var beredd på att slipa bort gammalt lim där tidigare matta låg, det kan lukta illa..
Det enda man glasklart och relativt detaljerat specat på kartongen/omslaget är hur man skall hantera sänkor. Finns inget om åsar. Det är därför jag blir villrådig. Till allt kommer min klena erfarenhet av golvläggning...N NiklasN123 skrev:Kolla vad tillverkaren har specat (de brukar ha något mått på antal mm över en viss sträcka). Åsar kan göra att noter glipar samt att åsen lyfter golvet precis i närheten och när man sedan går där så känner man att det sviktar till. Tunga möbler kan också skapa en del lustiga fenomen. Noten kan nog också börja knarra om allt sviktar när man går. Men beror på hur petig man är..
Jag har bett min lokala handlare (Bolist) kontakta sin leverantör om råd.
R
Renoverare
· Kalmar
· 2 934 inlägg
Dom ska behandlas på samma sätt läger du passet på åsen så här du ju en svacka istället
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Lägga parkett på ojämnt underlag
Golv -
Bredspackla på delvis nedriven tapet - för ojämnt underlag?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur ojämnt kan underlaget vara för klinker o fix ?
Byggmaterial & Byggteknik -
Ojämnt underlag - tips för att rätta till…
Golv -
Lägga klickgolv på ojämnt underlag-plastmatta-vad göra?
Golv