Hej! Jag har precis flyttat in i en bostadsrättslägenhet med klinkergolv i hall och kök. Ingen golvlist mellan. Jag vill lägga klickgolv uppepå. Några tips?

BirgitS
Du får kolla om ytan är så jämn att den uppfyller klickgolvets krav på jämnhet.
Du får kolla att det kommer att gå att öppna dörrarna efteråt.
Du får bestämma dig för hur du ska göra med trösklarna när golvet blir högre.

Men annars så blir ju de flesta klickgolv rätt snabbt skadade i hall och kök, till skillnad från klinker.

Det går jättebra att lägga klickgolv på klinker. Men samma förutsättningar som vid andra underlag gäller. Precis som @BirgitS är inne på, så måste underlaget vara ganska jämnt (fogarna är för små för att påverka). Sen måste man se så det finns plats för dörrar.
Lite ojämnheter är ofta okej, då man kan jämna ut med extra bitar av underlagsfoamen eller annat lämpligt.

BirgitS BirgitS skrev:
Du får kolla om ytan är så jämn att den uppfyller klickgolvets krav på jämnhet.
Du får kolla att det kommer att gå att öppna dörrarna efteråt.
Du får bestämma dig för hur du ska göra med trösklarna när golvet blir högre.

Men annars så blir ju de flesta klickgolv rätt snabbt skadade i hall och kök, till skillnad från klinker.
Tack BirgitS. Så här ser golvet ut:

• Brunt klinkergolv med kvadratiska plattor och synliga fogar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A AG A skrev:
Det går jättebra att lägga klickgolv på klinker. Men samma förutsättningar som vid andra underlag gäller. Precis som @BirgitS är inne på, så måste underlaget vara ganska jämnt (fogarna är för små för att påverka). Sen måste man se så det finns plats för dörrar.
Lite ojämnheter är ofta okej, då man kan jämna ut med extra bitar av underlagsfoamen eller annat lämpligt.
Tack AG A. Jag tänker bara i hallen, och det finns idag trösklar mot v-rum, sovrum och badrum. Ej kök. Hur gör jag då mellan kök och hall?

• Kaklat golv i hall vid gränsen till kök med trälaminatgolv, utan synlig tröskel mellan rummen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
L Liljan19 skrev:
Tack BirgitS. Så här ser golvet ut:
Det går ju inte att avgöra om det finns svackor eller kullar på en bild utan det måste man mäta med 2 m långt helt rak regel, långpass etc. och jämföra med vad golvtillverkaren skriver.
L Liljan19 skrev:
Tack AG A. Jag tänker bara i hallen, och det finns idag trösklar mot v-rum, sovrum och badrum. Ej kök. Hur gör jag då mellan kök och hall?
Tröskeln som syns där ser låg ut så att det är risk för att det nya golvet hamnar högre än tröskeln. Det innebär att tröskeln måste bytas ut. För att det då inte ska bli för högt jämfört med dörren kanske du behöver en nivålist i stället för tröskel.

Du behöver en nivålist längs kanten av det nya golvet mot kvarvarande klinker.

BirgitS BirgitS skrev:
Det går ju inte att avgöra om det finns svackor eller kullar på en bild utan det måste man mäta med 2 m långt helt rak regel, långpass etc. och jämföra med vad golvtillverkaren skriver.

Tröskeln som syns där ser låg ut så att det är risk för att det nya golvet hamnar högre än tröskeln. Det innebär att tröskeln måste bytas ut. För att det då inte ska bli för högt jämfört med dörren kanske du behöver en nivålist i stället för tröskel.

Du behöver en nivålist längs kanten av det nya golvet mot kvarvarande klinker.
Tack för svaren. Jag får fundera på om det är värt arbetet. Som du skrev så håller klinker bättre.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.