Hej

Fick hem mitt växthus i doppinpregnerad limträ som jag nu grundat med nordsjö oljebaserade tinova traditional primer exterior. Jag har sedan slutmålat med Nordsjös täckande fasadfärg. Det har legat och torkat i varmgarage. Men nu när det har kommit ut så har det uppstått klibbiga fläckar längs kanterna. Jag fick rådet där jag köpte växthuset samt i färgbutiken att använda oljebaserad grundfärg. Någon som vet varför det blir så här.

• Svartmålat trästycke med klibbiga fläckar längs kanterna, grundat med oljebaserad primer och täckt med fasadfärg, torkat i varmgarage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej och välkommen till forumet!
Torkade du av oljeöverskottet?

Tack😀
Om du menar grundfärgen så gjorde jag inte dä. Men jag försökte stryka väldigt tunt. Dock så kan det ha blivit lite tjockare på kanterna när jag vände på brädan och målade undersidan. Prickarna som uppstått har jag torkat bort med en trasa på några brädor. Men dom verkar komma tillbaka på vissa ställen.

Slipa av och måla om?

Tänker du att grundfärgen blev för tjock och inte va helt torr?

Sannolikt är det så om du inte torkat av överskottet

Ok tack för svar, för prova det.

Efter noga studerande så funderar jag på om det kan vara limmet som läcker igenom. Prickarna är nämligen på ungefär samma ställe på alla brädor. Någon som vet om det kan göra det och vad det kan bero på?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.