I ELSÄK_FS 2007:2 står följande under "Elinstallationsarbete som får utföras utan krav på behörighet":

"3. Utförande, ändring eller reparation av anläggning som ingår i skyddsklenspänningskrets med nominell spänning högst 50 V, effekt högst 200 VA och ström begränsad av säkring högst 10 A eller annat överströmsskydd med motsvarande skyddsverkan."

Som jag har förstått det hela så får man gör i princp vilka installationer man vill på/i en bil eller båt. Är det helt enkelt så att reglerna inte gäller för fordon? Finns det något annat regelverk för fordon?

Elinstallationer i bil, båt, släp, flygplan etc. går under annat reglemente och omfattas inte av behörighetsreglerna.

ELSÄK-FS 2007:2 säger också i 4§ pkt 4: Utförande, ändring eller reparation av anläggning på fordon och dess påbyggnad när anläggningen kommer att anslutas till ett yttre nät med en nominell spänning överstigande 50 V och arbetet utförs av någon annan än tillverkaren eller leverantören av fordonet eller dess påbyggnad. Detta gäller inte för den elektriska anläggning som fordras för fordonets drift.

För (större) fartyg är det Transportstyrelsen som sätter upp reglerna. Men för fritidsbåtar är det lite oklart. Båtar har ju ibland ett eget elsystem (230V) som kan betraktas som en produkt som vilken som helst - och där får vem som helst pula förutsatt att han tar produktansvaret. Men båten kan ju ofta anslutas till elnätet också...och där tror jag elsäkerhetsverket går in och föreskriver. Det finns en luddig gränsdragning där.

edit...

Hjälper en polare att bygga om en gammal snipa från diesel- till eldrift. I diskussion med genset-tillverker kom det här med var behörighetsnivån låg upp. Han var av den bestämmda uppfattningen att 50V var den enda gränsen, 200VA hade han aldig hör något om.
En båt (ej fartyg) med en elmotor som drar 200A/48V är med andra ord något man får installera som lekman? Nu så kommer jag förvisso delvis ta elektriker till hjälp av den enkla anledningen att jag inte har verkyg för att pressa kabelskor på 50mm2-kabel.

Det har alltid förvånat mig hur vanligt det är med
1) Schuko-uttag på bryggan för landström
2) Enpoliga säkringar i båten

2 § Föreskrifterna gäller inte för starkströmsanläggningar
- på luftfartyg,
- på fordon för elektrisk järnvägs-, spårvägs-, tunnelbane- och
trådbussdrift,
- på övriga fordon, inklusive släpfordon,
- på fartyg, inklusive fritidsbåtar,
- på övriga anordningar.

Det erfordras inte någon elbehörighet för att utföra elarbeten i fritidsbåtar. Om man ändrar i det ursprungliga elsystemet och elutrustningen ikläder man sig ett ansvar som tillverkare. Normala reparations- och underhållsåtgärder får dock utföras av den som har nödvändig kunskap. Kraven på elsystemet, el-utrustningen och anslutningsdonet ska dock alltid vara uppfyllda.

Vid anslutning av fritidsbåtar till elnät i småbåtshamnar ska så kallade industridon (CEE-don) användas. De detaljerade kraven beträffande de landbaserade anlutningsdonen (eluttagen) regleras i standard EN 60 309 och i standard SS 436 40 00.

Från Elsäkerhetsverket..

Annars är det sjöfartsverkets föreskrifter och det allmänna lågspänningsdirektivet som gäller, utrustning ska uppfylla EMC-krav osv..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.