10 150 läst ·
15 svar
10k läst
15 svar
Klassiska brytare - Manufactum?
Sida 1 av 2
Någon som har bra koll på hur kvalitetsskillnaden är mellan tex Schneider och de här.
http://www.byggfabriken.com/sortiment/strom/
http://www.manufactum.de/elektrotechnisches-zubehoer-c172314/?s=2
Jag har varit inne på att jag skall köpa från Tyskland men man har ju inte hållit dem i handen så man vet ju inte skillnaden. Någon som har köpt?
http://www.byggfabriken.com/sortiment/strom/
http://www.manufactum.de/elektrotechnisches-zubehoer-c172314/?s=2
Jag har varit inne på att jag skall köpa från Tyskland men man har ju inte hållit dem i handen så man vet ju inte skillnaden. Någon som har köpt?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jag kan inte säga något angående kvalitén, men jag skulle bli förvånad om de var dåliga.
För övrigt så är ju dessa brytare och uttag av en helt annan klass än ELJO (Schneider Electric) Renova. Dels är de i porslin och bakelit, dels är de historiskt korrekta. De ser likadana ut som brytarna och uttagen gjorde förr.
ELJO Renova är av plast (finns även glasramar sedan ett tag tillbaka) och har endast ett slag av äldre utseende. Det har aldrig funnits några strömbrytare eller uttag som sett ut som Renova.
Dock finns det ju två andra viktiga aspekter också - priset och tillgängligheten. Renova är billigare och mer lättillgängliga och nog därför mer vanliga när man efterfrågar en äldre design.
//Patrik
För övrigt så är ju dessa brytare och uttag av en helt annan klass än ELJO (Schneider Electric) Renova. Dels är de i porslin och bakelit, dels är de historiskt korrekta. De ser likadana ut som brytarna och uttagen gjorde förr.
ELJO Renova är av plast (finns även glasramar sedan ett tag tillbaka) och har endast ett slag av äldre utseende. Det har aldrig funnits några strömbrytare eller uttag som sett ut som Renova.
Dock finns det ju två andra viktiga aspekter också - priset och tillgängligheten. Renova är billigare och mer lättillgängliga och nog därför mer vanliga när man efterfrågar en äldre design.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
För att göra ett prisexempel så är dessa exempel på prisskillnader:
Strömbrytare bakelit = 360 kr
Strömbrytare Renova = 97 kr på elbutik.se, 100-150 kr från en elfirma
Blir det några brytare så blir det en påtaglig prisskillnad.
//Patrik
Strömbrytare bakelit = 360 kr
Strömbrytare Renova = 97 kr på elbutik.se, 100-150 kr från en elfirma
Blir det några brytare så blir det en påtaglig prisskillnad.
//Patrik
Vi har THPGs porslinsbrytare (och uttag). De verkar bara gjorda för att hålla hundra år. Dock är "klick"-känslan på vridströmställarna inte fullt vad jag hade hoppats på.
Vi köpte direkt från THPG och sparade en del, mycket smidigt.
Vi köpte direkt från THPG och sparade en del, mycket smidigt.
Jag tycker fortfarande de är ett bra val, hade bara hoppats att de var lika bra känsla som de gamla vridströmställare vi har i källaren.
Byggfabriken har dom i butik (vet ej om de finns framme), men jag kan tycka att om man testar dom där får man köpa åtminstone ett ex i butiken, känns väldigt snålt att nyttja butiken och sen köpa på nätet.
Byggfabriken har dom i butik (vet ej om de finns framme), men jag kan tycka att om man testar dom där får man köpa åtminstone ett ex i butiken, känns väldigt snålt att nyttja butiken och sen köpa på nätet.
Tack för svar. Vad är det i känslan som är annorlunda? Känns inte materialet äkta, känns den ny pga att den inte glappar eller är det något annat? Man kanske kan bygga en liten grej som man sliter in dosorna med, typ att den får stå och sättas på och av några 1000 gånger?AskeHolst skrev:Jag tycker fortfarande de är ett bra val, hade bara hoppats att de var lika bra känsla som de gamla vridströmställare vi har i källaren.
Jag håller helt med om att man bör stödja butiker om man utnyttjar deras service.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Eller 30-talet. 
//Patrik
//Patrik
Jag har jämfört lite med gamla vridströmställare och skillanden jag skrev om innan kan nog bäst beskrivas som att de nya från THPG är lite hårdare - men det är nog en fråga om att de skall slitas in som jonmo var inne på.
Vad gäller uttagens kvalitet så är det vist så att plasten inte är lite seg som modern plast, så de är inte lika tåliga. Jag lyckades dra åt för hårt vid montering och då höll inte plasten, men vid bruk har det inte varit problem.
Man skall vara inställt på att det är gamla uttag/strömställare på riktigt, inte moderna i retrostil som Renova, så funkar nog bättre i finrummet än garaget.
Vad gäller uttagens kvalitet så är det vist så att plasten inte är lite seg som modern plast, så de är inte lika tåliga. Jag lyckades dra åt för hårt vid montering och då höll inte plasten, men vid bruk har det inte varit problem.
Man skall vara inställt på att det är gamla uttag/strömställare på riktigt, inte moderna i retrostil som Renova, så funkar nog bättre i finrummet än garaget.
Jag har köpt deras uttag nu till renovering av ett rum. Tycker att de är väldigt fina men inte helt identiska med mina gamla.
De gamla är liite finare. Lade först allt i varukorgen på THPG men det blev inte alls mycket billigare så jag beställde från byggfabriken. Har ni andra fått bättre priser?
Blir lite orolig nu när ni skriver att kvaliteten är sämre men ändå att det är nytt gammalt. Mina gamla är ju som nya idag.
De gamla är liite finare. Lade först allt i varukorgen på THPG men det blev inte alls mycket billigare så jag beställde från byggfabriken. Har ni andra fått bättre priser?
Blir lite orolig nu när ni skriver att kvaliteten är sämre men ändå att det är nytt gammalt. Mina gamla är ju som nya idag.
Mycket billigare? Jag köpte för 8000kr - det hade blivit 10000kr på Byggfabriken, jag tycker 2000kr pengar också men alla är vi ju olika.
Ang. kvalitet så tror jag inte de är sämre än gamla, bara att om man är van vid "modern" seg plast som ju ju knappt går att bryta sönder har man fel förväntan. De från THPG är i en hårdare men mindra seg plast som bryts lättare men inte repas så mycket, så tror de kan hålla sig snygga mycket länge om man inte sparkar på dom.
Detta gäller klart inte vridströmställerna i porslin som ju inte har några plastdelar men enbart metall och porslin.
Ang. kvalitet så tror jag inte de är sämre än gamla, bara att om man är van vid "modern" seg plast som ju ju knappt går att bryta sönder har man fel förväntan. De från THPG är i en hårdare men mindra seg plast som bryts lättare men inte repas så mycket, så tror de kan hålla sig snygga mycket länge om man inte sparkar på dom.
Detta gäller klart inte vridströmställerna i porslin som ju inte har några plastdelar men enbart metall och porslin.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Det är bakelit.