1 741 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Klassa om lantbruksfastighet till vanlig villa?
Hej! Bor på landet på en gård. Det finns flera ekonomibyggnader (en gammal lada, ett gammalt snickeri och ett förråd) men ingen verksamhet bedrivs. Förra ägaren bedrev inte heller någon verksamhet.
Det är ett litet helvete rent ut sagt att förhandla bolån när man inte har en vanlig villa. Någon som har erfarenhet av att klassa om fastigheten till vanlig villa? Tror ni att det är en nackdel för mig att göra det?
Här bedrivs alltså ingen verksamhet och kommer inte heller göra det, så jag har inte möjlighet att hålla på och dra av moms etc eftersom jag inte har några intäkter (detta har Skatteverket varit tydliga med när jag ringt och frågat).
Det är ett litet helvete rent ut sagt att förhandla bolån när man inte har en vanlig villa. Någon som har erfarenhet av att klassa om fastigheten till vanlig villa? Tror ni att det är en nackdel för mig att göra det?
Här bedrivs alltså ingen verksamhet och kommer inte heller göra det, så jag har inte möjlighet att hålla på och dra av moms etc eftersom jag inte har några intäkter (detta har Skatteverket varit tydliga med när jag ringt och frågat).
Ja, det är en nackdel. Åtminstone när man ska sälja. Antalet köpare minskar radikalt.G Guyton skrev:Hej! Bor på landet på en gård. Det finns flera ekonomibyggnader (en gammal lada, ett gammalt snickeri och ett förråd) men ingen verksamhet bedrivs. Förra ägaren bedrev inte heller någon verksamhet.
Det är ett litet helvete rent ut sagt att förhandla bolån när man inte har en vanlig villa. Någon som har erfarenhet av att klassa om fastigheten till vanlig villa? Tror ni att det är en nackdel för mig att göra det?
Här bedrivs alltså ingen verksamhet och kommer inte heller göra det, så jag har inte möjlighet att hålla på och dra av moms etc eftersom jag inte har några intäkter (detta har Skatteverket varit tydliga med när jag ringt och frågat).
Om det finns mark till i varje fall (mer än 2 hektar).
En köpare som vill ha fastigheten för att bedriva verksamhet inom de gröna näringarna, kan få stora problem med att åter kunna klassa fastigheten som "Lantbruk" Typkod 120. Och kan kanske inte ens köpa den om den är klassad som "villa".
För att kunna bedriva verksamhet enligt de förmånliga regler som finns för lantbruk, så behöver fastigheten vara klassad som just lantbruk.
Dessutom så finns inget amorteringskrav på lantbruk, och generösare belåningsregler för den som avser att bedriva verksamhet.
Har du problem med banken, så byt bank och/eller handläggare.
De flesta banker har "samma" villkor för "små gårdar" utan verksamhet, som för vanliga villor.
Det är när du har utgifter du kan dra av moms, typexempel är motorsågs inköp och rödfärgning av ekonomibygnaderna.G Guyton skrev:Det är ett litet helvete rent ut sagt att förhandla bolån när man inte har en vanlig villa.
G Guyton skrev:
Landshypotek är ett tänkbart låneinstitut när du äger (eller funderar på att köpa) lantbruksfastighet.
Det är väl tyvärr(?) inte så enkelt som att taxeringskoden motsvarar/skall motsvara den faktiska användningen.Claes Sörmland skrev:
Med både åker och hagmark samt byggnader att underhålla bör det finnas goda möjligheter att dra av för röjsåg till det igenvuxna, färg till driftsbygnaderna, traktor, bränsle osv, rent praktiskt ackumulerar du ett underskott och får tillbaka momsen på det du köpt till lantbruksfastigheten föregående år.G Guyton skrev:
Klicka här för att svara
