Hej! Bor på landet på en gård. Det finns flera ekonomibyggnader (en gammal lada, ett gammalt snickeri och ett förråd) men ingen verksamhet bedrivs. Förra ägaren bedrev inte heller någon verksamhet.

Det är ett litet helvete rent ut sagt att förhandla bolån när man inte har en vanlig villa. Någon som har erfarenhet av att klassa om fastigheten till vanlig villa? Tror ni att det är en nackdel för mig att göra det?

Här bedrivs alltså ingen verksamhet och kommer inte heller göra det, så jag har inte möjlighet att hålla på och dra av moms etc eftersom jag inte har några intäkter (detta har Skatteverket varit tydliga med när jag ringt och frågat).
 
G Guyton skrev:
Hej! Bor på landet på en gård. Det finns flera ekonomibyggnader (en gammal lada, ett gammalt snickeri och ett förråd) men ingen verksamhet bedrivs. Förra ägaren bedrev inte heller någon verksamhet.

Det är ett litet helvete rent ut sagt att förhandla bolån när man inte har en vanlig villa. Någon som har erfarenhet av att klassa om fastigheten till vanlig villa? Tror ni att det är en nackdel för mig att göra det?

Här bedrivs alltså ingen verksamhet och kommer inte heller göra det, så jag har inte möjlighet att hålla på och dra av moms etc eftersom jag inte har några intäkter (detta har Skatteverket varit tydliga med när jag ringt och frågat).
Ja, det är en nackdel. Åtminstone när man ska sälja. Antalet köpare minskar radikalt.

Om det finns mark till i varje fall (mer än 2 hektar).

En köpare som vill ha fastigheten för att bedriva verksamhet inom de gröna näringarna, kan få stora problem med att åter kunna klassa fastigheten som "Lantbruk" Typkod 120. Och kan kanske inte ens köpa den om den är klassad som "villa".
För att kunna bedriva verksamhet enligt de förmånliga regler som finns för lantbruk, så behöver fastigheten vara klassad som just lantbruk.
Dessutom så finns inget amorteringskrav på lantbruk, och generösare belåningsregler för den som avser att bedriva verksamhet.

Har du problem med banken, så byt bank och/eller handläggare.

De flesta banker har "samma" villkor för "små gårdar" utan verksamhet, som för vanliga villor.
 
  • Gilla
Guyton och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Samtidigt är det väl inte lagligt att lämna felaktiga uppgifter kring fastighetsanvändningen användning i samband med fastighetstaxeringen? Även om risken att åka dit är liten.
 
G Guyton skrev:
Det är ett litet helvete rent ut sagt att förhandla bolån när man inte har en vanlig villa.
G Guyton skrev:
Här bedrivs alltså ingen verksamhet och kommer inte heller göra det, så jag har inte möjlighet att hålla på och dra av moms etc eftersom jag inte har några intäkter (detta har Skatteverket varit tydliga med när jag ringt och frågat).
Det är när du har utgifter du kan dra av moms, typexempel är motorsågs inköp och rödfärgning av ekonomibygnaderna.

Landshypotek är ett tänkbart låneinstitut när du äger (eller funderar på att köpa) lantbruksfastighet.
 
  • Gilla
Guyton
  • Laddar…
C
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Samtidigt är det väl inte lagligt att lämna felaktiga uppgifter kring fastighetsanvändningen användning i samband med fastighetstaxeringen? Även om risken att åka dit är liten.
Det är väl tyvärr(?) inte så enkelt som att taxeringskoden motsvarar/skall motsvara den faktiska användningen.
 
Hur stor mark tillhör fastigheten?
 
A AndersS skrev:
Hur stor mark tillhör fastigheten?
Tomten är totalt på 4 hektar. Ingen skog. En åker som grannen tar hand om och en mindre hage som vuxit igen. Och så själva trädgården till huset.
 
G Guyton skrev:
Tomten är totalt på 4 hektar. Ingen skog. En åker som grannen tar hand om och en mindre hage som vuxit igen. Och så själva trädgården till huset.
Med både åker och hagmark samt byggnader att underhålla bör det finnas goda möjligheter att dra av för röjsåg till det igenvuxna, färg till driftsbygnaderna, traktor, bränsle osv, rent praktiskt ackumulerar du ett underskott och får tillbaka momsen på det du köpt till lantbruksfastigheten föregående år.
 
  • Gilla
AndersS och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.