T
Nyfniken Nyfniken skrev:
I call BS. Senast igår köpte jag böcker från Bokus med ett gästkonto. Då var faktura via Klarna förvalt (jag har aldrig betalat med något annat än kort).
Jag testade precis, Bokus, gästkonto och en anonym browsersession. Inget förvalt (det borde varit faktura, så uppenbarligen ligger det som en cookie.)

Skärmdump av betalningsalternativ med olika metoder som direktöverföring, faktura, delbetalning och kort.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

T tanaris skrev:
Jag testade precis, Bokus, gästkonto och en anonym browsersession. Inget förvalt (det borde varit faktura, så uppenbarligen ligger det som en cookie.)

[bild]
Var ser du det här? Det ser inte i närheten ut av min Bokus-sida. (Jag får inte ta screenshots p.g.a. säkerhetsregler)

T
Nyfniken Nyfniken skrev:
Var ser du det här? Det ser inte i närheten ut av min Bokus-sida. (Jag får inte ta screenshots p.g.a. säkerhetsregler)
När jag checkar ut. För det är väl inte steget innan du menar?

Betalningsalternativ på webbplats med Klarna som markerat val och olika kortlogotyper.
Skapa konto

T tanaris skrev:
När jag checkar ut. För det är väl inte steget innan du menar?
Jo.

Edit: Fy sjutton vad röriga alternativ. 2 ställen att betala med kort (där man verkar bli Klarna-kund på båda), 2 sätt att betala från konto och 3-4 avbetalningsalternativ. Finns det ett lexikon någonstans?

• Haha
  • Gilla
jnse och 2 till
  • Laddar…
T
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jo.
Ah. Då är ju inte faktura förvalt, bara Klarna. Jag gissar att "Betala med kort" också hanteras av Klarna, men i vilket fall går det att välja kortbetalning i nästa steg också.

Supertydligt! :cool:(y)

• Haha
RoAd
  • Laddar…
T
Nyfniken Nyfniken skrev:
Faktiskt, men ser man rött när man ser Klarna-loggan så kanske det förblindar lite :)

• Haha
fsn
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag får EXAKT likadant som @tanaris får i inlägg 796 när jag provar på ”gäst-konto” på surfplattan å skriver in helt andra uppgifter gällande bla e-postadress ([email protected]) än mina riktiga uppgifter.

Så fort jag fyllt i uppgifter så sparas det cookies mm, för att utgå från ett tomt formulär så måste cookies och ”Formuläruppgifter för autofill” rensas.

Så prova å rensa uppgifter i webbläsaren så ska du se att vissa saker kommer att bli bättre.

Demmpa Demmpa skrev:
Jag får EXAKT likadant
Suck, läst men inte förstått. Det är ju det som är problemet.

Jag ger upp.

Demmpa Demmpa skrev:
Jag får EXAKT likadant som @tanaris får i inlägg 796 när jag provar på ”gäst-konto” på surfplattan å skriver in helt andra uppgifter gällande bla e-postadress ([email protected]) än mina riktiga uppgifter.

Så fort jag fyllt i uppgifter så sparas det cookies mm, för att utgå från ett tomt formulär så måste cookies och ”Formuläruppgifter för autofill” rensas.

Så prova å rensa uppgifter i webbläsaren så ska du se att vissa saker kommer att bli bättre.
På Bokus sida står det följande
  1. Vilka betalningssätt som är aktuella för dig hittar du under "Betalningssätt"
    Det är Klarna som väljer vilka som visas för dig.
    Läs mer om betalningssätt hos Klarna eller kontakta deras kundservice om du har frågor, kontaktuppgifter längst ned på sidan.
Så tydligen så får olika personer olika val av betalningsätt.

a.o.f a.o.f skrev:
På Bokus sida står det följande
  1. Vilka betalningssätt som är aktuella för dig hittar du under "Betalningssätt"
    Det är Klarna som väljer vilka som visas för dig.
    Läs mer om betalningssätt hos Klarna eller kontakta deras kundservice om du har frågor, kontaktuppgifter längst ned på sidan.
Så tydligen så får olika personer olika val av betalningsätt.
Bilden i inlägg 796 visar det som en helt ny användare, som aldrig tidigare har varit inloggad mot Klarna får.

Provade igen på min telefon men i en webbläsare som jag inte tidigare har använt ihop med Klarna,

Skärmavbild av en onlinebetalningssida med ifyllda personuppgifter och totalbelopp på Intersport.
Skapa konto

Fyllde i dessa uppgifter.

Skärmdump av Klarna betalningsalternativ som banköverföring, faktura, och kortbetalning på en mobil webbläsare.
Skapa konto

Fick följande betalsätt.

Klarna har satt i system att inte skicka ut första fakturan eller att skicka den till fel adress. Därefter håva in påminnelseavgifter.
Jag har helt slutat att använda Klarna. Den handlare som bara erbjuder Klarna handlar jag inte av.
Klarna är ett blufföretag. Hoppas vi får ny lagstiftning som förbjuder sådana metoder.

• Haha
  • Gilla
jnse och 4 till
  • Laddar…
Fakturorna får jag elektroniskt både i mejlen och i deras app. Påminnelse på att tiden håller på att löpa ut får jag i deras app.

Det som kommer i deras app får jag som pushnotiser (jag har det inställt så).

• Gilla
jnse och 2 till
  • Laddar…
F
T Tostarp skrev:
Klarna har satt i system att inte skicka ut första fakturan eller att skicka den till fel adress. Därefter håva in påminnelseavgifter.
Jag har helt slutat att använda Klarna. Den handlare som bara erbjuder Klarna handlar jag inte av.
Klarna är ett blufföretag. Hoppas vi får ny lagstiftning som förbjuder sådana metoder.
fast hur vet du så mycket om vad klarna gör om du inte använder Klarna? Det var väl flera år sen Klarna höll på med sånt? Numera behöver man inte betala innan man fått varan (ett bra alternativ när man tex köper nåt på Wish), påminnelse kommer i appen och det är extremt snabbt och enkelt att betala, ändra betaldatum eller vad fan man än vill göra.

• Gilla
jnse
  • Laddar…
F
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det där vad som är förvalt verkar vara en stor fråga för dig. Sossarnas valsedlar var de första man stötte på senast när man kom in i vallokalen senast…. Men det var ingen stor livsavgörande fråga för vet du vad, direkt i anslutning till sosselapparna, tom på samma bord fanns faktiskt alla andra mer eller mindre attraktiva alternativ.

På riktigt, klarar man inte av att göra valet HUR man vill betala ett köp, oavsett vad som är förvalt så kanske man borde ha en god man?

• Gilla
jnse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.