Hej
Håller på att renovera en stringhylla och har slipat och polerat gavlarna till en metallblank finish.
Vet någon om man kan klarlacka med något för att slippa polera med jämna mellanrum?
Vanlig klarlack har jag för mig gulnar med tiden.
Håller på att renovera en stringhylla och har slipat och polerat gavlarna till en metallblank finish.
Vet någon om man kan klarlacka med något för att slippa polera med jämna mellanrum?
Vanlig klarlack har jag för mig gulnar med tiden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 182 inlägg
Zaponlack. Finns även halvblank och matt.
https://www.paintpro.se/farg-ytbehandling/zaponlack-blank-400-ml
https://www.paintpro.se/farg-ytbehandling/zaponlack-blank-400-ml
Tycker det vore väldigt synd att klarlacka när du fått till så fin yta. Klarlack på metall ger en yta med "plastigt" uttryck.
Om/när lacken skavs av eller släpper bitvis blir det stort jobb att återställa ytan på ett bra sätt.
Föreslår att du bara behandlar med t.ex. bilvax eller liknande för att skydda ytan från oxidation. Finns även metallputsmedel som lämnar vax på ytan efter polering.
Om/när lacken skavs av eller släpper bitvis blir det stort jobb att återställa ytan på ett bra sätt.
Föreslår att du bara behandlar med t.ex. bilvax eller liknande för att skydda ytan från oxidation. Finns även metallputsmedel som lämnar vax på ytan efter polering.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 182 inlägg
Det är därför man använder just Zaponlack, som bibåller metallkänslan. Framförallt om man matchar glans/matthet.
Jag gjorde detta med obehandlade och metallrena Elfa-konsolleroch de såg fortfarande hel metallrena ut efter lackering med halvblank lack.
Jag gjorde detta med obehandlade och metallrena Elfa-konsolleroch de såg fortfarande hel metallrena ut efter lackering med halvblank lack.
Intressant med Zaponlacken, ska kollas upp!
Hej @Blixtmaskin !
Jag har några äldre stringgavlar som har svart gummibeläggning/färg som spruckit och skulle behöva åtgärdas. Efter en sökning på forumet efter Stringhylla så kom den här tråden upp.
Jag tänkte kolla om dina gavlar var med sådan gummifärg från början och isf hur du rengjorde dem och polerade gavlarna?
Min sambo var inne på att laga gummifärgen eller ta bort den och sen måla dem med annan färg så jag tänkte undersöka möjligheterna och vilken arbetsinsats det är att göra det.
Att behålla dem metallrena och polerade skulle kunna vara ett alternativ om man kan hindra rosten -
lackade eller vaxade du dina och hur har det stått sig över tid?
Jag har några äldre stringgavlar som har svart gummibeläggning/färg som spruckit och skulle behöva åtgärdas. Efter en sökning på forumet efter Stringhylla så kom den här tråden upp.
Jag tänkte kolla om dina gavlar var med sådan gummifärg från början och isf hur du rengjorde dem och polerade gavlarna?
Min sambo var inne på att laga gummifärgen eller ta bort den och sen måla dem med annan färg så jag tänkte undersöka möjligheterna och vilken arbetsinsats det är att göra det.
Att behålla dem metallrena och polerade skulle kunna vara ett alternativ om man kan hindra rosten -
lackade eller vaxade du dina och hur har det stått sig över tid?
Hej.T Testarn skrev:Hej @Blixtmaskin !
Jag har några äldre stringgavlar som har svart gummibeläggning/färg som spruckit och skulle behöva åtgärdas. Efter en sökning på forumet efter Stringhylla så kom den här tråden upp.
Jag tänkte kolla om dina gavlar var med sådan gummifärg från början och isf hur du rengjorde dem och polerade gavlarna?
Min sambo var inne på att laga gummifärgen eller ta bort den och sen måla dem med annan färg så jag tänkte undersöka möjligheterna och vilken arbetsinsats det är att göra det.
Att behålla dem metallrena och polerade skulle kunna vara ett alternativ om man kan hindra rosten -
lackade eller vaxade du dina och hur har det stått sig över tid?
Det här var ett tag sedan, jag hade samma problem med mina men det är rätt svårt att rädda gummilacken när den väl har spruckit. Svårt att få något att fästa vid den
Jag tog en sliptrissa till borrmaskin till slut (en sådan med ståltrådar) och gjorde gavlarna metallrena. Ett hästjobb, går troligen att använda någon färgborttagning eller syra för att enklare få bort allt utan att göra märken i metallen. Mina var lite rostangripna med så det var för att fixa det samtidigt som jag ville ha plåtrent. När det väl var gjort var det rätt enkelt att måla med en bra gundfärg och efter det en vit lackfärg (båda med sprayburk).
Hej!B Blixtmaskin skrev:Hej.
Det här var ett tag sedan, jag hade samma problem med mina men det är rätt svårt att rädda gummilacken när den väl har spruckit. Svårt att få något att fästa vid den
Jag tog en sliptrissa till borrmaskin till slut (en sådan med ståltrådar) och gjorde gavlarna metallrena. Ett hästjobb, går troligen att använda någon färgborttagning eller syra för att enklare få bort allt utan att göra märken i metallen. Mina var lite rostangripna med så det var för att fixa det samtidigt som jag ville ha plåtrent. När det väl var gjort var det rätt enkelt att måla med en bra gundfärg och efter det en vit lackfärg (båda med sprayburk).
Tack för svaret!
Jag var rädd för att det skulle vara svårt att rädda överdraget som är och tänkte om du hittat ett "enkelt" sätt att få bort det för att kunna måla med annat..
Jag gissar att det bara är att slå på en bra podd/talbok och sätta sig och skrapa/slipa tills det är borta. Finns nog lite rost där det spruckit på mina med så sliptrissa på borrmaskin är nog en del av behandlingen.
Är inte så sugen på att köra syra eller annan borttagningskemikalie, dels för att det inte är så nyttigt dels för att då behöver man nog lägga det i ett bad och något sådant kar har jag inte
Ja, då är det nog ett bra alternativ. Har du tillgång till bänkslip/pelarborr underlättar det om du kan snurra runt gavlarna mot trissan, annars så spänn fast det bra med en planka och tving i ett bord eller liknande.T Testarn skrev:Hej!
Tack för svaret!
Jag var rädd för att det skulle vara svårt att rädda överdraget som är och tänkte om du hittat ett "enkelt" sätt att få bort det för att kunna måla med annat..
Jag gissar att det bara är att slå på en bra podd/talbok och sätta sig och skrapa/slipa tills det är borta. Finns nog lite rost där det spruckit på mina med så sliptrissa på borrmaskin är nog en del av behandlingen.
Är inte så sugen på att köra syra eller annan borttagningskemikalie, dels för att det inte är så nyttigt dels för att då behöver man nog lägga det i ett bad och något sådant kar har jag inte![]()
Lycka till!
Klicka här för att svara