Magnus E K Magnus E K skrev:
Ser ok ut detta. Elräkningen (el och nät inklusive fasta avgifter) har nu minskat från en topp på 6825 kr i fredags till 6498 kr igår. (Högsta räkningen jag haft tidigare, december förra året, var på 3838 kr.)
Hur stor yta värmer du @Magnus E K?

Magnus E K
F fribygg skrev:
Hur stor yta värmer du @Magnus E K?
Ca 50 kvadrat (kök, hall, toalett, vardagsrum) till full temperatur (varierar mellan 18 och 24 beroende på tid på dygnet och dagshumör) med LLVP. Resten oftast bara spillvärme, har kört elpannan tre (eller var det fyra?) nätter hittills i december. Temperaturen på kallaste stället i källaren var som lägst nere strax under 5 grader.

Edit: Gjort i stort sett likadant de tre senaste vintrarna, har bara sänkt litegrann hur kallt jag tolererar i källaren och duschar något mer sällan (har duschen i källaren).

Ca 50 kvadrat (kök, hall, toalett, vardagsrum) till full temperatur (varierar mellan 18 och 24 beroende på tid på dygnet och dagshumör) med LLVP. Resten oftast bara spillvärme, har kört elpannan tre (eller var det fyra?) nätter hittills i december. Temperaturen på kallaste stället i källaren var som lägst nere strax under 5 grader.

Edit: Gjort i stort sett likadant de tre senaste vintrarna, har bara sänkt litegrann hur kallt jag tolererar i källaren och duschar något mer sällan (har duschen i källaren).
Du får självklart tycka vad du vill, jag för min del skulle bli orolig om jag hade en månadskostnad på 6500kr för att värma 50m2

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Magnus E K
F fribygg skrev:
Du får självklart tycka vad du vill, jag för min del skulle bli orolig om jag hade en månadskostnad på 6500kr för att värma 50m2
Det blir ju naturligtvis mer än för att värma ett välisolerat hus på just 50 kvadratmeter och inkluderar inte enbart uppvärmning. När tidigare ägare värmde huset inkl källaren (76+76) med enbart elpannan gick det 4000 kWh per månad en normal vintermånad (osäker på om det var innan fönsterbyte).

Det blir ju naturligtvis mer än för att värma ett välisolerat hus på just 50 kvadratmeter och inkluderar inte enbart uppvärmning. När tidigare ägare värmde huset inkl källaren (76+76) med enbart elpannan gick det 4000 kWh per månad en normal vintermånad (osäker på om det var innan fönsterbyte).
Ok, jag borde skrivit elräkning på 6500kr med 50m2 boyta.

Har du inga planer på att isolera och skaffa ej elbaserad uppvärmning?

Magnus E K
F fribygg skrev:
Ok, jag borde skrivit elräkning på 6500kr med 50m2 boyta.

Har du inga planer på att isolera och skaffa ej elbaserad uppvärmning?
Lägg på en tusenlapp för vatten/avlopp/sophämtning så är det fortfarande en ok månadshyra för den ytan, och ej smällkalla delen av året blir det ju mycket billigare (och boytan större vid behov). Ingen räntekostnad och som jag känner mig nu kommer jag nog lämna in innan huset behöver något underhåll att tala om.

kisumisu
Snigla Snigla skrev:
Allas inkomster är olika, precis som utgifterna. Många tjänar ganska bra (bra för dem) men de tänker sällan på dem som inte tjänar lika bra.. men likväl har utgifter och boenden (utan att varken slösa eller bo dyrt).

Vi sparar varje månad, men det är ju inte för elen - det är för att ha ett buffertkonto om något händer och för att kunna tex byta tak, ha råd att renovera avloppet om det händer något osv.

Ibland blir man chockad när de så självklart säger att de lägger undan 20 000 i månaden för sparande - jag själv har aldrig tjänat 20 000 kr på en månad ens!

Jag anser vi har det bra, vi kan betala våra alla våra räkningar.. köpa hem mat varje månad (inkl nått lite lyxigare val.. som att köpa finkött ibland) vi kan spara några tusen i månaden till huset .. maken sätter dessutom in nån tusenlapp i pensionssparande åt mig varje månad fast jag sagt åt han att spara dem till sig själv..(!)..

Så.. även om vi har sparat.. så var det inte direkt för att ha råd med elräkningen.. men nu kommer pengarna gå dit ändå.
Absolut går det spara, har själv gjort det också. Köper aldrig på avbetalning.

Har många i min bekantskapskrets som tar allt på lån och avbetalning fast dem tjänar betydligt mer än jag. Vissa tom tycker lån lönar sig:thinking:
Avdrag osv fast man får ju egentligen bara av skulden 30%....vet inte hur dem räknar;)

Men som du nämner 20 är ungefär vad jag får per månad och då har jag 2 jobb :thinking: Men ibland är det kanske bra vara låginkomsttagare man är mer realistisk vad allt kostar. Förstår inte vissa som hamnar i "lyxfällan" fast dem har inkomster på 50k+ per månad :crysmile: O gnäller...:thinking:

• Haha
  • Gilla
Xerxez81 och 1 till
  • Laddar…
Landar vi på 3 kr sptpris i s3 s4 vad ska man gångra sin förbukning med

M
P pompakumla skrev:
Landar vi på 3 kr sptpris i s3 s4 vad ska man gångra sin förbukning med
3kr x 1,25 (moms) + 0,75 (överföringen) = 4,50kr

B Bopåzoo skrev:
Alltså det behövdes ju bara en bit krita å röven för att spå att det skulle bli så här i år. Därför band man ju elpriset. För dom som inte band elpriset så det det ju så här... man vill helt enkelt bara få klaga i en tråd online om vem som fick högst elräkning i år. Så svar, ja ni kommer klara elräkningen för annars hade ni ju bundit elen
Vi hade bundit men det valde elbolaget att säga upp. Villket är verkligheten för många.

• Wow
Dan_Johansson
  • Laddar…
ByggPajken ByggPajken skrev:
Vi hade bundit men det valde elbolaget att säga upp. Villket är verkligheten för många.
Skojar du ? vilket bolag

P pompakumla skrev:
Skojar du ? vilket bolag
Motala energi. Hade bundet på 40öre. Istället landade det på 230öre för november.

pacman42 pacman42 skrev:
[länk]
Vad man får och vad man gör är 2 olika saker. Nämen då skyllde på att han som gav oss avtalet hade ingen rätt till det. Och vad kan man göra som privatperson? Inte mycket

ByggPajken ByggPajken skrev:
Vad man får och vad man gör är 2 olika saker. Nämen då skyllde på att han som gav oss avtalet hade ingen rätt till det. Och vad kan man göra som privatperson? Inte mycket
Ta striden?

• Gilla
Kvackatore och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.