120 906 läst ·
721 svar
121k läst
721 svar
Klarar ni elräkningen för december?
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
Du glömmer att en av tankarna med en reglerad hyresmärknad är att jämna ut svängningarna i hyresökningar åt båda hållen. Titta på Balder som ett bra exempel på hur ansvarfulla (privata) fastighetsägare bör göra (enligt min personilga uppfattning) lite över "normal" hyreshöjning + ett tillfälligt krisstöd!M Markarbetaren skrev:
Det är ju inte så att om mot förmodan krisen skulle vara tillfällig och vi nästa år ser 0 ränta igen med låg inflation att hyresvärdarna skulla komma och säga att nu sänker vi hyran igen för vi har så stora minskade kostnader!
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Så det är dem enda kostnaderna som är förknippade med äga ett hyreshus? El och ränta? Jag som fastighetsägare får ju snällt acceptera att man höjer sophämtning, VA, för att inte tala om underhåll när materialpriser har ökat ofantligt sista tiden.F fiskarn87 skrev:
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
Om du köpt en hyresfastighet i Sverige så viste du reglerna innan eller hur!? Om du inte tyckte att reglerna var bra kanske du skulle investerat dina pengar på en marknad som var mera "fri". Samma sak med alla skogsägare som ojar sig över allämansrätten dom viste när dom köpte (eller ärvde) marken att dom inte har absolut nyttjanderätt utan att ägandet har begränsingar och att i vissa fall kan till och med någon annan ha nyttjanderätt (samernas renbetesrätt till exempel) på marken även om dom äger den. Finns ju till ock med regler för hur staten kan tvångsinlösa mark vid vägbyggen, husbyggen och bildandet av naturreservat etc, det är inte godtyckligt och känt för alla på förhand hur reglerna ser ut...M Markarbetaren skrev:
Redigerat:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jodå, svk kan satsa på fler kablar till kontinenten, tex snabbt färdigställa Hansa Powerbridge. OBS ironi!useless skrev:
Svenska kraftnät har ju själva sagt att dom bara klarar av att göra av med en bråkdel av pengarna som har kommit senaste året och bett regeringen göra nånting annat med dom.
Det är ju inte så enkelt att bara öka sin investeringstakt från 10 till 100 miljarder om året bara för att pengarna råkar finnas.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Nej det är väl där man har olika uppfattningar om individens egna ansvar. Att ta individansvar och bära sina egna kostnader, i svåra som bra tider, är en modell som inte funkar för alla uppenbarligen.B Betula_Pendula skrev:
Så jag har förståelse för regleringen, men jag är emot den. Frihet under ansvar är mitt synsätt.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag tycker det är fel. Det skapar en skev marknad. Samma med regleringen av andrahandsuthyrning av BR. Hade man tillåtit uthyrning av BR så hade jag investerat i en sån för längesedan. Och jag kan inte se någon nackdel med det, då hade jag ju tillfört kapital till bostadsbyggandet.B Betula_Pendula skrev:
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
Förstår ditt synsätt och delar det i många delar, problemet är att maktförhållandet i många situationer skulle få direkt skadliga följder på en helt fri marknad.M Markarbetaren skrev:
"dum fråga" om du tycker att regleringen är dålig varför investerar du inte ditt kapital på en annan markand, eller om du vill äga fastiheter i ett annat land som har en annan modell för hyressätningen?M Markarbetaren skrev:
Vill du hyra ut en lägenhet så är det ju bara att investera i en äganderätt istället för en bostadsrätt, den får du hyra ut, dock bara till bruksvärdesmodellen men det vet du ju på förhand och kan avgöra om det gör investeringen mer eller mindre bra.
Jag vet inte vad hyreslagstiftningen säger och hur det funkar men en trygghet med att bo i en hyresrätt med fjärrvärme t.ex är att man är ganksa skyddad från elpriser och räntor. Sen kan ju priset gå upp men inte med en faktor 3 som kanske vissa småhusägare drabbas av nu.M Markarbetaren skrev:
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
Han beskriver det ur hans synvinkel som fastighetsägare, du beskriver det ur hyresgäst perspektiv...F fiskarn87 skrev:
Om inget oförutsett händer borde elräkningen för december i år bli lägre än förra året. Förra året låg den på 6000kr, i år efter 12 dagar 2600kr. Ganska jämnt men eftersom sista tio dagarna i december ser ut att bli milda och Oskarshamn ska vara tillbaka i drift så borde både förbrukning och priser gå ned.
Är det din slutsats?M Markarbetaren skrev:
En hyresvärd har rimligtvis bundna elpriser och räntor med lång horisont. Stigande energipriser och räntor drabbar hyresgäster också, bara i en långsammare takt. Och det, det är bra, för hur gärna man än vill "att var och en ska bära sina egna kostnader" så har inte alla samma förutsättningar i livet.
Dessutom så har ju fastighetsägare tillförts enorma summor i och med stigande fastighetspriser utan att på något sätt bidragit till samhället. Om du nu tycker att hyresgästerna ska dela ökade kostnader med fastighetsägarna så antar jag att du också tycker att hyresgästerna ska ha fått sänkta hyror och ett tillskott på sparkontot varje år när fastghetspriserna stiger. Eller fungerar solidariteten bara åt ett håll?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Jag trodde det sociala skyddsnätet tog hand om dom i hyrt boende som har lite otur i livet. Enligt din mening verkar alla i HR ha lite otur i livet.Nyfniken skrev:
Är det din slutsats?
En hyresvärd har rimligtvis bundna elpriser och räntor med lång horisont. Stigande energipriser och räntor drabbar hyresgäster också, bara i en långsammare takt. Och det, det är bra, för hur gärna man än vill "att var och en ska bära sina egna kostnader" så har inte alla samma förutsättningar i livet.
Dessutom så har ju fastighetsägare tillförts enorma summor i och med stigande fastighetspriser utan att på något sätt bidragit till samhället. Om du nu tycker att hyresgästerna ska dela ökade kostnader med fastighetsägarna så antar jag att du också tycker att hyresgästerna ska ha fått sänkta hyror och ett tillskott på sparkontot varje år när fastghetspriserna stiger. Eller fungerar solidariteten bara åt ett håll?
På vilket sätt drar fastighetsägarna nytta av stigande värde på sina kåkar, förutom när dom säljer.. men då.. äger man ju inte fastigheten längre
Ville inte vara sån men du känner säkert till uttrycket tillgång och efterfrågan. Hade en kompis som fick hyra en fyra för halva priset på 90-talet i Göteborg. För det var överskott på bostäder. Så Ja, hyresvärdar kan mycket väl sänka hyran för olika scenarior. Men så länge tillgången är låg och efterfrågan stor så lär det inte bli aktuellt, men vem vet, det kanske kommer fortare än vi anar.
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
När du äger en fastighet som stiger i värde kan du belåna den högre och få loss värdeökningen innan du säljer. Men det är jag 100% säker på att du viste men inte nämde i ditt retoriska svar..M Markarbetaren skrev:Jag trodde det sociala skyddsnätet tog hand om dom i hyrt boende som har lite otur i livet. Enligt din mening verkar alla i HR ha lite otur i livet.
På vilket sätt drar fastighetsägarna nytta av stigande värde på sina kåkar, förutom när dom säljer.. men då.. äger man ju inte fastigheten längre
Ville inte vara sån men du känner säkert till uttrycket tillgång och efterfrågan. Hade en kompis som fick hyra en fyra för halva priset på 90-talet i Göteborg. För det var överskott på bostäder. Så Ja, hyresvärdar kan mycket väl sänka hyran för olika scenarior. Men så länge tillgången är låg och efterfrågan stor så lär det inte bli aktuellt, men vem vet, det kanske kommer fortare än vi anar.
Eftersom vi har en reglerad marknad även på tillgångsidan (svårt och lång process att få bygga + massor av regler som är mer eller mindre genomtänkta + kollektivavtal som gör det extremt dyrt att bygga) så skulle det inte fungera att släppa prisättningen fri heller. Det fungerar bara när marknaden är fri på båda sidor av ekvationen, annars gynnas bara dom som har tillgångar sedan förut. Men om vi släppte byggandet fritt så skulle också fri hyressätting fungera för då kan marknaden självreglera sig på ett annat sätt. För om jag vill investera 20 miljarder i att bygga nytt i Sverige kommer det ta minst 5-10 år innan byggnaderna står färdiga. (Känns som jag förklarar basic som du redan kan men någon kanske lär sig något i alla fall...)