120 816 läst ·
721 svar
121k läst
721 svar
Klarar ni elräkningen för december?
Nordpools priser är definitivt spikade. Om du väljer å se på preliminära siffror istf fixade så är det upp till dig Poängen är att facit finns 24 timmar i förväg.B Boende45 skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Nja, prissättningen är väl officiell runt kl.13 för nästkommande dygns priser. Så 11tim innan så har vi facit för kommande dygnetZ Zodde skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Du tror väl inte att om elproduktionen byggs ut då får du köpa el med produktionspriset?B Betula_Pendula skrev:Ja hela nuvarande modell borde skrotas till förmån för någon typ av närhetsprincip där elpriset speglas av vilken produktion som finns i närheten av där den konsumeras. Då skulle vi få helt andra insitament och acceptans hos befolkningen i stort att vi behöver bygga ut elproduktion i hela landet. Då kan kommunen fråga sina invånare är det värt att vi låter dom bygga X antal vindkraftverk eller ett kärnkraftverk utanför våran kust eller annan plats i kommunen, om vi i kommunen då sänker våra elkostnader med x procent. Säger man nej till produktion på sin egen "bakgård" ska man betala för sig. Finns ingen rättvisa i att andra delar av landet ska förstöra delar av sin natur/boendemiljö för att andra ska slippa. Vi har sol, vind och vatten där jag bor som påverkar ovanstående, varför ska vi här betala samma pris som någon som säger nej till all utveckling? Samma sak med att vi exporterar till Tyskland osv...
Egentligen Sverige producerar billig el som kostar i produktion under 50 öre men får inte sälja till det priset. Nord pool priset som gäller, EU regler vet du.
Värre är för Norge. De är inte ens med och ändå får anpassa priset till EU!
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
Nej jag vet att det är EU reglerna som ställer till det, därför jag skrev "hela nuvarande modell borde skrotas till förmån för...". Men finns inget som säger att inte en del av elskatten stannar i "bygden" där produktionen sker, Norge har ett sånt system... Så det finns vägar runt "systemet" om man vill...J Jens33 skrev:Du tror väl inte att om elproduktionen byggs ut då får du köpa el med produktionspriset?
Egentligen Sverige producerar billig el som kostar i produktion under 50 öre men får inte sälja till det priset. Nord pool priset som gäller, EU regler vet du.
Vad menar du med ”Sverige producerar billig el som kostar i produktion under 50 öre men får inte sälja till det priset.”J Jens33 skrev:Du tror väl inte att om elproduktionen byggs ut då får du köpa el med produktionspriset?
Nu är det en gång för alla inte landet Sverige som producerar el men olika aktörer. Offentligt ägda i stor utsträckning, javisst men är man aktiv i konkurrensutsatt sektor så deltar man på samma villkor som alla privata producenter. Skulle blivit helknasigt annars, tycker du inte det själv?
Norrmännen överlag är tvärförbannad på elhandelsavtalet med EU (de skrev på som icke EU medlem)B Betula_Pendula skrev:Nej jag vet att det är EU reglerna som ställer till det, därför jag skrev "hela nuvarande modell borde skrotas till förmån för...". Men finns inget som säger att inte en del av elskatten stannar i "bygden" där produktionen sker, Norge har ett sånt system... Så det finns vägar runt "systemet" om man vill...
Här har du elhandelsavtalet som ställer till det, sen eftersom man inte kan komma överens om en ny modell så blir det varje enskilt land som får "plåstra om" sin befolkning.
EUR-Lex - 4404054 - SV - EUR-Lex (europa.eu)