120 840 läst ·
721 svar
121k läst
721 svar
Klarar ni elräkningen för december?
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
Och hur har du tänkt att vi ska trolla fram den produktionen i närtid när alla bara säger nej till all utbyggnad av elproduktion pga att havsutsikten påverkas. Eller när man pratar om ny kärnkraft som står klar någon gång efter 2030 i bästa fall! Nej vi måste lösa situationen här och nu och en modell där elpriset skenar som nu är inte hållbar för varken samhället eller individen. Det enda rätta enligt mig vore att fördela dom resurser som finns rättvist därav min tanke på ransonering av subventionerad ström. För ärligt så har svenska staten inte råd med en modell som Norge, vi har inte värdens största oljefond i ryggen! Eller har du ett bättre förslag till hur en ny begränsad resurs ska fördelas ?M Markarbetaren skrev:
Så är det. När jag och min nuvarande fru byggde vårt hus 2001 så satte vi av en viss mängd av våra inkomster månadsvis på ett gemensamt konto för att kunna hantera den vid tidpunkten 5%-iga bolåneräntan och andra stora utgifter (som el och VA-avgifter).MathiasS skrev:
Det enkla svaret är: För att jag har marginal i ekonomin för att hantera högre priser under kortare perioder och över längre tid är det då billigare att ha rörligt. Om vi jämför vad du och jag haft för räntor och priser de senaste 20 åren så är jag rätt säker på att även när jag betalat vad denna vinter kostar så har jag haft en lägre kostnad än vad du haft.
Hade jag en mer ansträngd ekonomi skulle jag ha varit mer benägen att låsa både räntor och elpriser.
Vad gäller räntorna så skulle man ha låst för ett år sedan för att ha någon fördel av en fast ränta, för elpriset så gick tåget långt innan det var tydligt hur illa det skulle bli.
Vi har sen dess haft bolån och elavgift på rörligt. Alltid och alltihop. Det har under åren blivit 2.5 MSEK plus. Man fnissar lite grann åt alla som klappar sig för bröstet och hävdar att de minsann band elpriset för x antal år sedan för 0 kr/kWh och ser det som en försäkringspremie att de gjorde det.
Välkommen om fem år så kan vi jämföra utfallet. Rörligt slår alltid bundet!
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
Ja vi prioriterar alla olika i dessa frågor och det är väll en sak som är bra, att vi är fria att göra våra egna beslut! Och gör man som du att man sparar dom bra åren för att täcka upp när dom svåra kommer är det ju helt OK och som du säger förmodligen en bättre affär än att som mig köpa en "försäkring", men jag mår bättre psykiskt när jag vet att närmaste 10 åren är jag "säker" men som du säger får jag betala för den extra trygghet en. I båda fallen så betalar vi våra egna kostnader och belastar inte samhället, det som blir fel är när man förväntar sig att samhället ska ingripa så fort något inte går som planerat. Tyvärr ser man mer och mer av det i samhället idag. Torka, då måste det vara krisstöd, etcX xLnT skrev:
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
Så du tror att det bara är nu i vinter vi kommer se dessa priser?! Nästa år kommer bli ännu värre, det kommer ta minst tio år att få till ett fungerande elsystem igen och personligen tror jag inte vi kommer se "normala" priser i Sverige igen utan vi kommer anpassa oss efter vad som är normala elpriser i Europa efter den akuta krisen.Cruzze skrev:
Så är det. När jag och min nuvarande fru byggde vårt hus 2001 så satte vi av en viss mängd av våra inkomster månadsvis på ett gemensamt konto för att kunna hantera den vid tidpunkten 5%-iga bolåneräntan och andra stora utgifter (som el och VA-avgifter).
Vi har sen dess haft bolån och elavgift på rörligt. Alltid och alltihop. Det har under åren blivit 2.5 MSEK plus. Man fnissar lite grann åt alla som klappar sig för bröstet och hävdar att de minsann band elpriset för x antal år sedan för 0 kr/kWh och ser det som en försäkringspremie att de gjorde det.
Välkommen om fem år så kan vi jämföra utfallet. Rörligt slår alltid bundet!
Jovisst, men har du bundit på +10 år då? Annars är ju invändningen inte värt nåt...B Betula_Pendula skrev:Så du tror att det bara är nu i vinter vi kommer se dessa priser?! Nästa år kommer bli ännu värre, det kommer ta minst tio år att få till ett fungerande elsystem igen och personligen tror jag inte vi kommer se "normala" priser i Sverige igen utan vi kommer anpassa oss efter vad som är normala elpriser i Europa efter den akuta krisen.
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
Ok, så vi kan med vårt upplägg och allt på rörligt klara ett snittelpris på 10 SEK/kWh fram till år 2038 innan vi går back jämfört med bundet...B Betula_Pendula skrev:
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
Ingen aning och jag kan inte bry mig mindre.B Betula_Pendula skrev:
Du måste titta långsiktigt och då är rörligt kanske 50-100 öre dyrare per kWh oavsett. Vad som är en kris eller inte spelar ingen roll i långa loppet vad gäller rörligt vs bundet.
Bor i 20-tals villa med direktverkande el, kamin, vedspis och äldre llvp. Ligger mellan 20-30 kWh/ dygn nu när det är minusgrader i Blekinge. Kommer landa på cirka 550-600 kWh så elräkningen blir nog hanterbar även om det är tråkiga pengar
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Problemet är att vi inte styr över vår elleverans och prissättning själva. Det finns ingen elbrist i Sverige, vi har effektbrist, ibland.B Betula_Pendula skrev:Och hur har du tänkt att vi ska trolla fram den produktionen i närtid när alla bara säger nej till all utbyggnad av elproduktion pga att havsutsikten påverkas. Eller när man pratar om ny kärnkraft som står klar någon gång efter 2030 i bästa fall! Nej vi måste lösa situationen här och nu och en modell där elpriset skenar som nu är inte hållbar för varken samhället eller individen. Det enda rätta enligt mig vore att fördela dom resurser som finns rättvist därav min tanke på ransonering av subventionerad ström. För ärligt så har svenska staten inte råd med en modell som Norge, vi har inte värdens största oljefond i ryggen! Eller har du ett bättre förslag till hur en ny begränsad resurs ska fördelas ?
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Hur länge tror du ett elbolag kommer att överleva Ebberöds bankverksamheten när kunderna tecknat fasta avtal i flera år på 50 öre och dem ska köpa in elen för 500 öre? Vet du vad som händer med ditt avtal om din leverantör går i konkurs? Eller då ska vi (statens skattebetalare) rädda din leverantör så du kan fortsätta få lägre elkostnad?B Betula_Pendula skrev:Så du tror att det bara är nu i vinter vi kommer se dessa priser?! Nästa år kommer bli ännu värre, det kommer ta minst tio år att få till ett fungerande elsystem igen och personligen tror jag inte vi kommer se "normala" priser i Sverige igen utan vi kommer anpassa oss efter vad som är normala elpriser i Europa efter den akuta krisen.
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
Historiskt har det skiljt ca 10-15 öre kWh inte 50-100 öre som du påstår, bara kolla statestiken. Så jag har betalat 1000 til 1500 per år mer än dig senaste tio åren om vi förutsätter 10 000 kWh. Det du sparat äter merkostnaden nu upp på ett tre/fyra månader om man förutsätter att du placerat pengarna du sparat till normala avkastning på 8 procent. Ser inte att du ska kunnat spara ihop miljoner på att välja rörligt elpris! Förklara gärna om jag har helt fel...Cruzze skrev:
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
Så länge man har ett bolag som också producerar strömen själva är det ingen större fara för att det ska hända. Deras produktions kostnad för "min" ström har ju inte förändrats på samma sätt som elpriset så det blir på sin höjd utebliven vinst på mina kWh men ingen förlust...M Markarbetaren skrev:Hur länge tror du ett elbolag kommer att överleva Ebberöds bankverksamheten när kunderna tecknat fasta avtal i flera år på 50 öre och dem ska köpa in elen för 500 öre? Vet du vad som händer med ditt avtal om din leverantör går i konkurs? Eller då ska vi (statens skattebetalare) rädda din leverantör så du kan fortsätta få lägre elkostnad?