Har bundet elpris, så det enda man oroar sig är en höjning utav elnätsavgiften.

Du oroar dig inget för hur det ser ut när ditt avtal går ut?

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag band för tre år från den 1/12 -21 till 1,08 kr kWh. Det sved, en fördubbling mot förra bindningspriset.
Det svider inte längre!
Dessutom band jag bankräntan i juni 21, och värmer huset med modern vedeldad panna och köper veden för 220:-/m3 av grannen.
Vad gnäller folk om?

Attitudeswe
A Ankikatt skrev:
Hej!
Kan verkligen luft/luftvärmepumpen värma hela huset? Den är placerad i köket och huset har två våningar. Jag har stängt till vardagsrummet och håller nu 12° där med elelement. Badrummen 18°. Höjt till 17° i sovrummet. Stängda dörrar.
Fläkten står 18°. Jag försöker mig fram med den. Lågt varvtal och trixar med vilket håll den ska sprida luften. Jag kanske gör fel med den. Jag får fortsätta att testa.
Full fräs på fläkten riktning trappan - alla element avslagna o alla dörrar till rum du besöker dagligen skall vara öppna.

Vi har 205kvm från -79 och LLVP klarade hålla hela huset 20grader i natt med -7ute. FTX med blockerad elvärmare..650w golvvärme på 05-08. Annars bara luft pumpen som är en 8år mitsubishi 35a som levererar 4.3kW värme vid -15.

• Gilla
Ankikatt
  • Laddar…
Attitudeswe
B Bilybianca skrev:
Jag band för tre år från den 1/12 -21 till 1,08 kr kWh. Det sved, en fördubbling mot förra bindningspriset.
Det svider inte längre!
Dessutom band jag bankräntan i juni 21, och värmer huset med modern vedeldad panna och köper veden för 220:-/m3 av grannen.
Vad gnäller folk om?
Jag köpte ved i veckan 1h utanför storstaden 750kr/m3. Superfin lagrad i ladugård 2 år. Billigare än värmepumpen ändå...

B Bopåzoo skrev:
Alltså det behövdes ju bara en bit krita å röven för att spå att det skulle bli så här i år. Därför band man ju elpriset. För dom som inte band elpriset så det det ju så här... man vill helt enkelt bara få klaga i en tråd online om vem som fick högst elräkning i år. Så svar, ja ni kommer klara elräkningen för annars hade ni ju bundit elen
Mitt 4-åriga bundna elpris gick ut första december i år, så för mig blev ju det en nitlott med rörligt just nu.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Jag köpte ved i veckan 1h utanför storstaden 750kr/m3. Superfin lagrad i ladugård 2 år. Billigare än värmepumpen ändå...
Vad räknar du med för pris/kWh på värme levererad från den?

Jag har nämligen kommit fram till att min LLVP med hög COP är billigare att köra jämfört med att elda köpt ved, förutom just när elpriset är som dyrast på dagarna nu. Jag eldar främst ved från tomten (kapar några björkar per år).

C Cerb skrev:
Är ju en tråkig räkning att betala, men vill till ganska mycket för att lönen inte skulle täcka upp.
Beroende på vilken lön man har!!!

Y YKron skrev:
Beroende på vilken lön man har!!!
Igen, mitt svar på fråga var såklart min egen situation, då frågan var, ”klarar ni elräkningen för december?”

C Cerb skrev:
Är ju en tråkig räkning att betala, men vill till ganska mycket för att lönen inte skulle täcka upp.
Grattis!

Attitudeswe
pacman42 pacman42 skrev:
Vad räknar du med för pris/kWh på värme levererad från den?

Jag har nämligen kommit fram till att min LLVP med hög COP är billigare att köra jämfört med att elda köpt ved, förutom just när elpriset är som dyrast på dagarna nu. Jag eldar främst ved från tomten (kapar några björkar per år).
750kr för 1m3 staplad långved är 0.6m3 fast ved. och med 75% verkningsgrad och 2550kWh energi i fast ved blir det: 750/(0.75*0.6*2550): 65öre om den ersätter direktverkande.

Vår LLVP har COP på 2.7 vid -7 grader. Så elpris över 1.76 så är ved lönsamt.

Sen får man ju dra bort energiskatt och nät så egentligen redan lönsamt vid över 1kr. Sen är det ju lite meckigt att elda så nån stanns vid över 3kr under vaken tid eldar vi i vår 4kW kamin och använder LLVP för att få ut värmen och spetsa. Sänker total elanv. från ca 2kWh/h till ca 0.8kWh/h om jag eldar 1kg i timmen vid -4 ute.

D Dsl skrev:
Japp, trots all time high el-förbrukning.

Mycket glad att vi har fjärrvärme.
Ja, samma här men vi kommer ju få känna av det senare istället med den monopolen tyvärr. Lider med de som har direktverkande el dock.

S surfarn skrev:
Det har inte gått att binda till rimliga pengar på över ett år. Men hade man bundit i typ september förra året så hade det varit gött
vi band i januari till 62 öre kWh i 3 år

Attitudeswe
deerslayer deerslayer skrev:
vi band i januari till 62 öre kWh i 3 år
Det var väl dyrt då (om det inte var se4)? Det hade varit dyrt två enstaka månader (sept och dec) men var innan kriget så man trodde väl då att nästa vinter skulle vara normalt prissatt

Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Full fräs på fläkten riktning trappan - alla element avslagna o alla dörrar till rum du besöker dagligen skall vara öppna.

Vi har 205kvm från -79 och LLVP klarade hålla hela huset 20grader i natt med -7ute. FTX med blockerad elvärmare..650w golvvärme på 05-08. Annars bara luft pumpen som är en 8år mitsubishi 35a som levererar 4.3kW värme vid -15.
Då ska jag testa det. Jag trodde att pumpen skulle dra extra mycket energi om den stod på max.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.