D Daniel 109 skrev:
Den har knuffats lite i tid på grund av ändrade förutsättningar. Men knappast stoppats.
[länk]
"Knuffats lite i tid". Haha. Visst.

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
T Trevlig skrev:
Verkar hamna runt 5100kr enligt Tibber, galet för mycket men det går vägen...
Min prognos ligger på drygt 5500kr.

Jag jobbar dock på att optimera lite ytterligare. UV-lampor är billigare att drifta än att värma upp ett utrum, så jag funderar på att ta in en del plantor i garaget och ge dem artificiellt dagsljus istället. Min plan med att värma upp en varmvattenberedare på natten (som används som ackumulatorelement) har nämligen slagit lite bakut, elpriserna på natten är ju nästan lika höga som på dagen. Den långsamma regleringen gör dessutom att man tidvis slösar med energin också. Jag skulle behöva bättre isolering så att man kan optimera temperaturen bättre, samt bättre kunskap om väderomslag.

pacman42 pacman42 skrev:
Min prognos ligger på drygt 5500kr.

Jag jobbar dock på att optimera lite ytterligare. UV-lampor är billigare att drifta än att värma upp ett utrum, så jag funderar på att ta in en del plantor i garaget och ge dem artificiellt dagsljus istället. Min plan med att värma upp en varmvattenberedare på natten (som används som ackumulatorelement) har nämligen slagit lite bakut, elpriserna på natten är ju nästan lika höga som på dagen. Den långsamma regleringen gör dessutom att man tidvis slösar med energin också. Jag skulle behöva bättre isolering så att man kan optimera temperaturen bättre, samt bättre kunskap om väderomslag.
Dock ska jag nog tillägga att enda jag har gjort är att sänkt från 21c till 20c inne. 2 Elbilar, 2 barn, duschar lite kortare tid.

Känns ändå ok.

T Trevlig skrev:
Dock ska jag nog tillägga att enda jag har gjort är att sänkt från 21c till 20c inne. 2 Elbilar, 2 barn, duschar lite kortare tid.

Känns ändå ok.
Med förra årets förbrukning så hade jag legat på det dubbla...

B Betula_Pendula skrev:
Har alltid varit lika förundrad över varför "folk" inte binder sina konstnader (boräntor, elpris etc)! Personligen ser jag den extrakostnad jag haft under alla år som en försäkringspremie mot när något oförutsett händer precis som att jag har en hem/hus försäkring i fall jag får inbrott eller om huset brinner ner! (Är det lika vanligt att "folk" saknar hemförsäkring som att man inte "försäkrar" sina lån och elkostnader?)

Själv har jag 53 öre Kwh bundet till hösten 2026 så sover lugn och med elstödet på 50 öre (område 3) får vi tillbaka i princip allt, men vi tittar på att byta ut den värsta förbrukaren hemma som är en elektrisk varm vattenberedare och som står för halva elförbrukningen. (Blir att byta pelletskaminen (kanalansluten) till en vattenmantlad istället så vi kan ansluta en liten acc tank och sen ett vattenbatteri som får blåsa varmluften istället för som nu kaminen direkt)...

Även om man inte haft bundet tidigare varför band "folk" inte under sommaren! Lillebror var tvungen att binda om nu under krisen men var tidigt ute och fick 137 öre Kwh vilket är dubbelt så mycket som innan men är ju inte i närheten av summorna vi pratar om nu! Varför sitter alla passiva och inte ser om sitt eget hus!
Ni skulle inte få en jävla krona i elstöd om vi hade vettiga makthavare.

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Det hade ju inte funkat om alla hade velat binda priset; terminsmarknaden som elbolagen använder för prissäkringar är inte i närheten av tillräckligt stor för det. Så ni som skryter med låga bundna avtal borde vara medvetna om att ni har det tack vare oss som inte bundit.

• Gilla
  • Haha
Nalleman64 och 4 till
  • Laddar…
J JockeHX skrev:
Men gud, har vi inte gått igenom det här redan? Om vi mättar exportkablarna som vi enligt EU måste fylla till 70% så frikopplar vi oss helt från övriga länders priser.

Med mer elproduktion i södra sverige så kan vi frikoppla oss och därmed får vi billigare priser.

Detta är vår nya verklighet som må vara svår att ta till oss. Klippa exportkablarna låter bra på pappret, men då hade SE4 fått rullande bortkopplingar för ett par dagar sen när vinden inte blåste och vi importerade ett helt kärnkraftverk från utlandet (över 1400MW stundtals).
Sweco räknade ju på det där, släppte nån rapport för några veckor sedan där de påstod att ny svensk kärnkraft skulle sänka priset med ca 20 öre om jag minns rätt. Så visst påverkar det priset, men inte till den grad att det är i de stora växlarna det ska dras. Vad det verkar.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
K karlbrutal skrev:
Ni skulle inte få en jävla krona i elstöd om vi hade vettiga makthavare.
Varför inte? Varför ska vi som är försiktiga straffas medans dom som tar risker ska köpas fria av staten?!

Men vist det bästa hadde varit om endast dom som verkligen behövde stödet skulle få, dvs utsatta grupper som ensamstående mammor som försöker få vardagen att gå ihop, åker kollektivt etc! Att höginkomsttagare som bor på 200 kvm och värmer upp polen och har två nya bilar på uppfarten får stöd är helt vrickat och slöseri på skattemedel.

• Gilla
Hullefar och 7 till
  • Laddar…
Q Quest skrev:
Sweco räknade ju på det där, släppte nån rapport för några veckor sedan där de påstod att ny svensk kärnkraft skulle sänka priset med ca 20 öre om jag minns rätt. Så visst påverkar det priset, men inte till den grad att det är i de stora växlarna det ska dras. Vad det verkar.
Har inte läst rapporten då jag inte sett den men efter snabb googling verkar det som om den är baserad på framtida elbehov kontra vad vi bygger för något och hur elpriset påverkas. Alltså inte vad elpriset hade varit idag om vi haft kvar våra kärnkraftverk.

Energiforsks rapport visade tydligt att bara 5% sänkt förbrukning skulle ha stor påverkan på elpriset som det är idag, och de 4 nyligen nedlagda reaktorerna är 20% av nuvarande produktion så det är enkel huvudräkning att förstå. Nu sänker vi vår förbrukning med nog mer än så och priserna är skyhöga, men det hade garanterat varit ännu värre priser om vi inte gjort det.

Men åter till Swecos rapport, om jag tolkat den rätt och den utgår från framtida behov där vi har t.ex. Hybrit som behöver ett tillskott på halva vår nuvarande produktion så stämmer det garanterat att vi inte skulle hinna bygga tillräckligt för att tillgodose behovet, och då stämmer säkerligen 20 öre. Vi behöver mer av allt.

B Betula_Pendula skrev:
Varför inte? Varför ska vi som är försiktiga straffas medans dom som tar risker ska köpas fria av staten?!

Men vist det bästa hadde varit om endast dom som verkligen behövde stödet skulle få, dvs utsatta grupper som ensamstående mammor som försöker få vardagen att gå ihop, åker kollektivt etc! Att höginkomsttagare som bor på 200 kvm och värmer upp polen och har två nya bilar på uppfarten får stöd är helt vrickat och slöseri på skattemedel.
Vad ska du göra när ditt elavtal går ut?

• Gilla
JockeHX
  • Laddar…
B Betula_Pendula skrev:

Fast nu motsäger du ju dig själv.
I ena meningen tycker du att även de som bundit till lågt pris ska få stöd och i andra att det bästa vore att bara de som behövde skulle få. Har du bundit till lågt pris behöver du inte stöd, så bestäm dig.

• Gilla
Quartto
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Fast nu motsäger du ju dig själv.
I ena meningen tycker du att även de som bundit till lågt pris ska få stöd och i andra att det bästa vore att bara de som behövde skulle få. Har du bundit till lågt pris behöver du inte stöd, så bestäm dig.
Nej inte alls, antingen ska alla få som nu så att det blir rättvist och att risktagande inte belönas eller så ska bara utsatta grupper som verkligen behöver för att inte behöva gå från hus och hem få stödet. Dvs sätta en inkomstgräns eller liknande för vilka som får stödet.

D Daniel 109 skrev:
Utvecklingen av elexporten pekar tydligt på att vi har ett större elöverskott nu än vi haft tidigare.
Blir inte den siffran lite missvisande. Vi har kontinuerligt ökat kapaciteten i exportkablarna vilket gör att det varit möjligt att exportera mer än tidigare, även om vi haft samma produktionskapacitet. Exportkapaciteten har också gjort att det blivit ekonomiskt fördelaktigt att starta produktionsenheter som annars stått stilla eller körts på lägre kapacitet.

Känns som att man behöver vara noga med definitionen på "elöverskott" innan man drar sina slutsatser.

• Gilla
  • Älska
big mike och 4 till
  • Laddar…
F fiskarn87 skrev:
Vad ska du göra när ditt elavtal går ut?
Vi kommer under tiden nu när vi har bundet se över våran elförbrukning eftersom risken är stor att vi måste binda om på en högre nivå sen när avtalet går ut. Byta pelletskamin till vettenmantlad så varmvattnet går på den (kommer halvera elförbrukningen) samt installera solceller vilket kommer göra att vi i teorin blir självförsörjande på el på årsbasis...

• Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
B Betula_Pendula skrev:
Nej inte alls, antingen ska alla få som nu så att det blir rättvist och att risktagande inte belönas eller så ska bara utsatta grupper som verkligen behöver för att inte behöva gå från hus och hem få stödet. Dvs sätta en inkomstgräns eller liknande för vilka som får stödet.
Fast jo. Du motsäger fortfarande dig själv. Antingen tycker du att de som inte behöver inte ska få eller så tycker du att alla ska få.
I det förra inlägget argumenterar du för att du tycker du både och.
Och alla får inte. SE1 och 2 får inget. Om alla ska få, borde inte de också få då?
Och det är fortfarande

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.