315 373 läst ·
2 173 svar
315k läst
2,2k svar
Klarar ni 7% ränta?
Bara den haken att många har svårt att få jobb efter en kvalificerad utbildning där uppe.T teamswix skrev:
Har själv bott i södra Lappland och arbetsmarknaden är inte speciellt stor. Dessutom mycket jobb som går till släkt, vänner och bekanta. Min sambo och jag fick inte köpa ett hus då banken nekade lån pga märkliga grunder. Svammel om risker, framtid osv. Trots stor insats.
Nu bor jag i Stockholmsregionen, har ett hav av arbetstillfällen att välja bland. Tjänar betydligt bättre och kunde köpa ett hus.
Och 10% skulle svida men definitivt inte få oss att behöva flytta.
60 tusen i nettolön är en bit över snittlönen.T teamswix skrev:
Även om man har det borde man räkna med att man blir sjuk ibland, barnen blir sjuka, man byter jobb och hamnar imellan jobb ibland mm.
så jag skulle snarare räkna 45 tusen netto för två personer med småbarn är lite mer snitt.
Runt storstäderna Stockholm Malmö Göteborg vad kan snittbelåningen vara för en villa då?
3-4 kanske 4,5 miljon?
Då blir 10 procent tufft
Tur man bor på rätta stället.T teamswix skrev:
Gott om jobb.
Ingen trängsel
Ingen stress
Granne med eller ett stenkast från vildmarken.
Böttre klimat
Iofs sant i många norrlandshålor. Svågerpolitik och jobb som tillsätts av fejkbook kompisar är mer vanligt än ovanligt speciellt i ÖrnsköldsvikHuddingebo skrev:
Bara den haken att många har svårt att få jobb efter en kvalificerad utbildning där uppe.
Har själv bott i södra Lappland och arbetsmarknaden är inte speciellt stor. Dessutom mycket jobb som går till släkt, vänner och bekanta. Min sambo och jag fick inte köpa ett hus då banken nekade lån pga märkliga grunder. Svammel om risker, framtid osv. Trots stor insats.
Nu bor jag i Stockholmsregionen, har ett hav av arbetstillfällen att välja bland. Tjänar betydligt bättre och kunde köpa ett hus.
Och 10% skulle svida men definitivt inte få oss att behöva flytta.
Nordligare(skellefteå och norrut) så är det ju bara att välja och vraka med batterifabriker och stål/gruvföretag
10% ser vi inte. 7% är mindre sannolikt , kväver den inhemska ekonomin innan dess…
Inflationen vi ser idag beror ju inte på att den svenska ekonomin är överhettad och behöver kylas av utan pga ett krig.
Inflationen vi ser idag beror ju inte på att den svenska ekonomin är överhettad och behöver kylas av utan pga ett krig.
Renoverare
· Stockholm
· 20 192 inlägg
Att 10 eller 7 procent skulle kväva Sverige visar på hur sjukt överbelånade vi är. Själv skulle vi behöva ha ränta på 28 procent för att ens märka av detZ Zodde skrev:
När vi köpte huset för 10år sedan så var kravet att man skulle klara 7%. Under tiden så har räntan vart extremt låg vilket gjort att vi kunnat spara extremt mycket och dessutom har våra löner ökat rejält. Så 7-10 % är inga problem trots lån på hus i Sthlm
7-7.5% har ju gällt länge. När jag lånade 2011 så var det 7.5 hos Nordea och jag fick för mig att det hade varit så länge då. Dessutom väldiga krav på att man skulle ha pengar över efter att boende, mat, bilar och nöjen är betalda.C Crank skrev:
Så jag har extremt svårt att förstå de som har reella problem med att klara av 7% ränta.
VAD har man ställt till med då? Tagit en massa idiotiska smålån till höger och vänster?