Z Zlatje skrev:
och hur mycket ränteavdrag kunde man göra nu igen?
hur mycket i totala pengar var 13% ränta på 1994 med snittpriset på hus kontra nu?
hur dyr var elen?
bensinen?

Säg till när jag ska sluta
ränteavdraget har väl inte ändrat sig sedan dess? underskott av kapital med 30% värde på ränteavdrag upp till 100000, 21% däröver. per person

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Stämmer bra, de senaste 30 åren har vi haft 30%, det var på 80-talet som det var helt andra avdragsnivåer.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Som jag skrivit tidigare:
Köpte hus 1975 för 180.000 Fick 15,75% 5% ränta.
Sålde det år 2010 för ?kr.
Har nu sett att det har sålts 2021 för 8,55 miljoner.
Va kommer pengarna ifrån? Hur har folk råd att leva?
Vi har mer stålar än dig helt enkelt!

• Gilla
Jerald Stuartson och 1 till
  • Laddar…
J
7% om det vore så väl, kan nog bli tvåsiffrigt om denna trend håller i sig.

Vart ska detta sluta...

Men viktigt att vi är lojala mot staten och avstår rimliga löneökningar.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
J Jerald Stuartson skrev:
Men viktigt att vi är lojala mot staten och avstår rimliga löneökningar.
Som medlem i Sveriges Ingenjörer känner jag mig helt trygg med att mitt fackförbund kommer förhandla fram ett löneavtal som säkrar reallönesänkning. Det lyckas de nästan med även om inflationen är nära noll….

• Gilla
  • Haha
robhol och 13 till
  • Laddar…
Z ZipLock skrev:
Som medlem i Sveriges Ingenjörer känner jag mig helt trygg med att mitt fackförbund kommer förhandla fram ett löneavtal som säkrar reallönesänkning. Det lyckas de nästan med även om inflationen är nära noll….
Va, du menar att alla facketälskare på byggahus mao snackar skit om hur bra facket är på att höja löner? :crysmile:

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Va, du menar att alla facketälskare på byggahus mao snackar skit om hur bra facket är på att höja löner? :crysmile:
Framförallt är det viktigt att klämma åt dom satans arbetsgivarna nu när orderstocken går ner med lite ökande personalkostnader. Helt rätt tillfälle att sätta hårt mot hårt

A atomlab skrev:
Framförallt är det viktigt att klämma åt dom satans arbetsgivarna nu när orderstocken går ner med lite ökande personalkostnader. Helt rätt tillfälle att sätta hårt mot hårt
Extra viktigt är det för oss konsulter att klämma till våra kunder med minst 10 procent ökning!

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Extra viktigt är det för oss konsulter att klämma till våra kunder med minst 10 procent ökning!

Precis. Dom som försöker sig på det nu på vår firma måste ha jävligt vassa argument om det skall gå igenom. Speciellt när det ringer folk dagligen och fiskar efter uppdrag.

A atomlab skrev:
Precis. Dom som försöker sig på det nu på vår firma måste ha jävligt vassa argument om det skall gå igenom. Speciellt när det ringer folk dagligen och fiskar efter uppdrag.
Finns mycket mög, fast ännu fler bland de anställda

Finns mycket mög, fast ännu fler bland de anställda
Men Anders då, trodde att du var en äkta 08.
Vet du om att mög är ett skånskt uttryck?
Du är nog inte helt förtappad om det rinner skånskt blod i dina ådror :cool:
Kanske du ska börja släktfordka för att få reda på ditt ursprung ;)

• Gilla
  • Haha
Pin och 5 till
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Men Anders då, trodde att du var en äkta 08.
Vet du om att mög är ett skånskt uttryck?
Du är nog inte helt förtappad om det rinner skånskt blod i dina ådror :cool:
Kanske du ska börja släktfordka för att få reda på ditt ursprung ;)
Va, trodde det var värmländska då min sambo kör med den. Ska sluta direkt! 1520 never forget! :rofl:

• Gilla
  • Haha
Pin och 3 till
  • Laddar…
Det har varit bra tillfälle att spara under de senaste åren med räntor under 2%.
Betala av lån.

Har man en rejäl hacka sparat så är ju räntan över 2% in vilket blir en motkraft till bolåneräntan.
Vore trist att behöva betala av bolånet med sparkapitalet.

Då har man inte rörligheten att flytta till annat boende någon annanstans innan man säljer nuvarande boende.

Swedbanks listränta har gått ner?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.