12 515 läst ·
47 svar
13k läst
47 svar
Klarar min generator i bilen att driva extraljusen?
Njae, en generator som är gjord för högre ström har generellt sett grövre lindningar och kommer kunna ge mer ström vid samma driftförhållande och konstruktion pga lägre resistans, grafen du klistrade in är väl inte ens samma fabrikat.B Bjober skrev:Info för den nyfikne:
Att byta till en större generator ger inte helt självklart mer ampere att leka med. Det är nämligen så att ofta finns 2 generatorer att välja på, tex 55A och 80A och de har typ samma storlek så ett byte rakt av i bilen är enkelt. Bra tänker man, fler ampere är bättre!
Men titta på laddkurvan i bilden.
[bild]
Den större generatorn laddar sämre på låga varv. Nu tog jag bara en exempelbild från nätet men vår tekniska literatur på verkstaden beskriver samma sak.
Tex en lastbil som behöver relativt mycket ström vid tomgångsvarv under långa perioder ska utrustas med 55A generator medan den som håller upp varvet vid långkörning ska ha 80A generatorn för att få ut mesta möjliga effekt.
Därför kan man behöva labba med storleken på remskiva för att få ut den ström man önskar vid tomgångsvarvtal. Eller helt enkelt montera en extra generator. Det är inga problem att koppla flera generatorer parallellt.
Sen misstänker jag att ex Bosch har några olika grundstommar där dessa bestyckas med olika areor på lindningar och kanske olika dioder, med samma stomme stämmer det jag skrev typ mellan 55 och 70A, men om stommen är större, typ mellan 55A och 175A blir förlusterna större och då krävs lite högre varv.
Oavsett pratar vi om väldigt små skillnader vid väldigt låga varv.
Har 190A i Audin och har sett att den laddar ca 130A direkt efter start vid ca 540rpm och dåligt batteri, den varvar ändå 7200rpm på fullvarv så den är inte onödigt högt utväxlad heller.
Växelströmsgeneratorn följer ,i grova drag, enkla mattematiska samband.Gimp skrev:
Njae, en generator som är gjord för högre ström har generellt sett grövre lindningar och kommer kunna ge mer ström vid samma driftförhållande och konstruktion pga lägre resistans, grafen du klistrade in är väl inte ens samma fabrikat.
Sen misstänker jag att ex Bosch har några olika grundstommar där dessa bestyckas med olika areor på lindningar och kanske olika dioder, med samma stomme stämmer det jag skrev typ mellan 55 och 70A, men om stommen är större, typ mellan 55A och 175A blir förlusterna större och då krävs lite högre varv.
Oavsett pratar vi om väldigt små skillnader vid väldigt låga varv.
Har 190A i Audin och har sett att den laddar ca 130A direkt efter start vid ca 540rpm och dåligt batteri, den varvar ändå 7200rpm på fullvarv så den är inte onödigt högt utväxlad heller.
Fler lindningsvarv ger högre obelastad spänning.
Grövre tråd ger högre uttagbar ström.
Starkare magnetfält ger högre uttagbar effekt.
Högre varvtal ger högre obelastad spänning.
I två identiska stommar lindade med olika grov tråd kommer den med grov tråd kunna ge högre ström men pga att det ryms färre varv så kommer det krävas högre varv innan tomgångsspänningen överstiger batterispänningen och generatorn börjar leverera ström.
Igentligen kan man få en given generator att leverera 6, 12 eller 24 volt. Det är laddningsregulatorn som bestämmer vad man kan ta ut i kombination med det lägsta accepterade laddvarvtalet.
Jag latjade lite i yngre år med svänghjulsspolarna på moppen och snöskotern och man lärde sig en hel del på det. Moppen gick ett tag med 24V 70W lampa i stället för 6V 15W som var original men det funkade bara på höga varv.
Jag har nånstans i gömmorna kvar en testbänk för detta där man kunde testköra svänghjulet mellan 0 och över 10.000rpm , allt byggt kring en tvättmaskinsmotor.
Precis, men det jag menade var att ex gamla bosch har plats för grövre tråd med samma antal varv upp till en gräns där dom går över till en större rotor, så 55 och 70 kanske har samma antal varv men i 90A kanske dom har färre varv och då blir det precis som du är inne på.B Bjober skrev:Växelströmsgeneratorn följer ,i grova drag, enkla mattematiska samband.
Fler lindningsvarv ger högre obelastad spänning.
Grövre tråd ger högre uttagbar ström.
Starkare magnetfält ger högre uttagbar effekt.
Högre varvtal ger högre obelastad spänning.
I två identiska stommar lindade med olika grov tråd kommer den med grov tråd kunna ge högre ström men pga att det ryms färre varv så kommer det krävas högre varv innan tomgångsspänningen överstiger batterispänningen och generatorn börjar leverera ström.
Igentligen kan man få en given generator att leverera 6, 12 eller 24 volt. Det är laddningsregulatorn som bestämmer vad man kan ta ut i kombination med det lägsta accepterade laddvarvtalet.
Jag latjade lite i yngre år med svänghjulsspolarna på moppen och snöskotern och man lärde sig en hel del på det. Moppen gick ett tag med 24V 70W lampa i stället för 6V 15W som var original men det funkade bara på höga varv.
Jag har nånstans i gömmorna kvar en testbänk för detta där man kunde testköra svänghjulet mellan 0 och över 10.000rpm , allt byggt kring en tvättmaskinsmotor.
Men så länge man inte har ett sjukt stort spann mellan tomgång och maxvarv är dom remmade för att ge bra med ström från låga motorvarvtal. Mitt exempel på Audin känns ganska extremt, har svårt att tro att det finns många som är värre.
Så jag skulle säga att det inte är något problem att byta till en större av samma eller nyare design och samtidigt om TS ligger och segdrar på 800rpm remma upp den något.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden